Motivera överviktig, lat, outbildad häst

HeleneK

Trådstartare
Hur motiverar man en grovt överviktig, lat, outbildad häst?
Hästen fungerar väl mest som sällskapshäst och är en riktig skogsmulle.
Utöver de dagar jag rider henne rids hon någon gång i veckan av ägaren på skogsturer på långa tyglar.

Jag rider henne ca 2 gånger i veckan, uteritt en gång i veckan och ridhus 1 gång i veckan.

I ridhuset såsar hon omkring, tycker att hon har gjort sitt efter 20 min och stannar hela tiden.
Jag själv är ganska grön i ridningen och vet inte vad jag ska göra för att hon ska tycka att det är roligt.
Hon är som sagt outbildad så skänkelvikningar osv är mer än hon förstår.
Jag har testat att rida för instruktör, men får inte ut så mycket av det eftersom att 90% av tiden går åt att försöka få henne gå frammåt.

Ute är hon lite piggare, men det gäller bara om hon får lunka på själv, utan att man ställer några krav på henne.

Hon verkar tycka att det är kul med löshoppning, då kan hon springa på ordentligt. Men har hon någon på ryggen är det stopp på en gång.

Hon går på lösdrift och får endast hösilage.

Är det ett omöjligt projekt, eller finns det hopp?

Sv: Motivera överviktig, lat, outbildad häst

är den överviktig behöver en banta! kan mycket väl vara därför den är slö!
Sen kanske den behöver mer kondition? Ut och galoppera, klättra mm det brukar de flesta gilla!
Om hästen fortfarande är slö kanske den behöver lite kraftfoder?

Lycka till!

Hon behöver definitivt bantas.
Men hon verkar inte bli trött när jag rider henne, inte ens i närheten av svettig.

Mycket uteritter tror jag skulle hjälpa och det vill jag gärna. Men vid denna årstid blir det tyvärr bara på helgerna, tycker att det är lite obehagligt att rida ute i mörkret.

Tack för ditt svar!!!

Finns det möjlighet att motionera hästen oftare? Att bara gå tre gånger/v är ju inte så himla mycket. Och då kräva så värst mycket arbete kan bli svårt.

Ut och galoppera skulle jag inte rekommendera till en överviktig, ej heller en som går så sällan. Det bästa är att röra på dem lite varje dag. Och begränsa fodret om den är för fet. Det kan ju leda till slitage i leder etc.

Beröm när hästen gör rätt och låt den vara tills den gör fel igen. Då ger du hjälpen tills det går igenom(se till att det är fort!) och beröm massor igen och sluta ge hjälpen. Då lär sig hästen att det är behagligt och trevligt att gå där du vill och inte lika behagligt där du inte vill. Men du måste se till att det blir någon effekt av dina hjälper. Blir det inte det så gör du fel, antingen fel saker, för mycket eller för lite. Så tränare är nog bra. Men htta en bra tränare som hjälper er snabbare än de du verkat testat innan.

Lycka till!

Min häst var toklat och jättefet i somras, nu är hon i fin form (har gått ner ca 60 kg)och nästan för het:P Mina tips:

- Räkna ordentligt foderstat. Ge tillräckligt med protein, varken mer eller mindre, men ungefär 20% mindre energi än behovet. Inte envisas med att den bara ska ha grovfoder om itne värdena är rätt för det, då blir den inte stark och smal. Utan så mkt grovfoder det går, fyll på med lucern eller möjligtvis ltie soja eller annat högproteinfoder tills det är uppfyllt.
- Träna roligt. Rid ut med kompisar, promenera en runda när du ska rida i ridhuset. Behöver inte vara jättelångt om du tycker det är obehagligt i mörkret, men gå fort så hästen får jobba lite för att hålla jämna steg.
- Skritta mycket i uppförsbackar, över bommar och i svårare terräng.

Säger som alla andra, övervikten måste åtgärdas! Även om hästen verkar orka kan det mycket väl innebära en stor belastning på alla organ, leder, ben, allt!

Sedan vill jag säga att det självklart finns hopp, men det är en massa jobb!
Jag har själv en överviktig, lat, envis och relativt outbildad häst. Han är dessutom "partiellt skänkeldöd", lyssnar bara när det passar honom. Han har blivit fruktansvärt mycket bättre sen jag började rida för tränare, blev mer disciplinerad, satte tydliga mål och träna träna träna!
Beröm och eftergift är mycket viktigt, det kan aldrig bli för mycket till en omotiverad häst! Pauser och lek, gör hela träningen till lek! Tänk inte att "nu ska vi träna det och det och det ska gå så och så", släpp kraven. Man kan, otroligt nog, ha mål utan prestationskrav. Huvudsaken är att man ser till hästen och dess potential. Är hästen outbildad får man göra enkla saker. Börja med att bara gå slalom! Skogen är ofta mycket effektivt både för fantasin och för hästen, ger dessutom bra ben- och ryggträning att gå off road.

Jag har nog ingen möjlighet att rida oftare. Rider en dag i veckan på ridskola och 2-3 gånger i veckan på Qulan. Risken är att min pojkvän sparkar ut mig ur huset. Jag började rida för mindre än ett år sen och han tycker att jag körde med falsk markansföring innan dess :p

Finns det några bra tips på hus man "leker" med henne? Som jag skrev så är det enda hon tycker är kul att löshoppas. Men är det så bra med tanke på hennes övervikt?

Är hästen fet och omusklad bör den inte tränas hårt öht. Jag skulle inte löshoppa (Mer än kanske ett par språng på småhinder) om hästen är överviktig och rids så lite.
Det är ju inte bara orken och flåset som är viktigt utan det är ju muskulaturen och styrkan. En överviktig häst dessutom sliter extra mkt på ben och leder.

Om hästen bara rids 3 dagar i veckan tycker jag inte man ska göra mer än skritta och småjogga lite, åtminstonde så länge hästen är tjock.

När hästen är överviktig är det bra om hästen går åtminstonde 5 dagar i veckan, i långa skrittpass (minst nån timme) och kanske lite kortare omgångar i högre gångarter.
Man bör ju aldrig banta ner hästen i vikt, utan det är ökad motion som krävs.

Jag var i stallet idag och ägaren var med och red.
Vi pratade ganska mycket om hur vi skulle kunna få hästen att gå ner i vikt.
Jag berättade om de råd och tips jag fått här och han var väldigt öppen för alla förslag.
Han visade mig en bra ridväg med lite backar som vi kan klättra lite i.

Om jag försöker komma ut till stallet 3 dagar i veckan och han rider två dagar i veckan och de dagar ingen av oss rider ska hon gå på skrittmaskin, så bör hon väl kunna gå ner i vikt?

Men hur är det när det gäller foder?
Hon går på lösdrift och har fri tillgång till hö, men utöver det får hon ingenting.

Det är en underbar häst på många sätt och jag vet att hon skulle bli så mycket "roligare" om hon bara kunde komma i form.
Själv älskar jag projekt, så jag har gjort henne till mitt nya projekt där målet är att få ner henne i hälsosam vikt.
Jag uppskattar verkligen alla förslag och råd jag får av er som kan sånt här och jag skulle bli jätteglad om ni ville fortsätta med det.

Tack!!!

Hej!

Vad bra att du fått så många bra förslag och att du är såpass engagerad i pållen att du försöker ta itu med problemen! Du verkar redan kommit en bra bit på väg!

En sak som är lätt att glömma bort när man har att göra med att 'få igång' hästar (både fart framåt och motion) är att hästar generellt snabbt får bra kondition då de är i grunden flyktdjur. Däremot tar det längre tid för senor och ligament att komma i form. När hästen ska sättas igång och bantas är det lätt att bli för ivrig: "Hästen orkar springa, så då gör vi det".

Med bättre kondition och mindre vikt att bära på brukar de flesta hästar få upp tempot. Äldre hästar och de som inte rids så ofta brukar kunna vara stela den första kvarten innan de mjuknar upp och får fart. Vissa hästar vill vara ordentligt igångjoggade innan man kan börja jobba med dem. När man rider för instruktör brukar man börja ofta med övningar i skritt, kanske hästen bör vara ordentligt uppvärmd före lektionen börjar och istället ha en lite kortare lektion?

Tycker din tränare verkar lite trist? Tycket absolut du kan rida för tränare och få hjälp med motivationen och hitta framåtbjudningen. Ni behöver ju inte träna längre pass, men jobba på att hästen ska bli alert och tycka det är kul. :)

Min nordsvensk har varit lat hela sitt liv, tyckt det mesta varit tråkigt. Så jag skippade sadeln, utan den går han mcket bättre! Alltså passade inte sadeln, så nu rör han sig bättre, är piggare och tycker det är roligare med träning. Han är väldigt stor och bred så jag kör utan sadel nu istället för att leta mig galen, tills han är så pass smal som han borde vara.

Sedan har jag berömt honom MASSOR. Direkt när han tog skänkeln fick han beröm. Krävde inte att han skulle fortsätta i samma takt eller gångart, bara att han svarade direkt. Sen berömde jag och lät honom sakta av eller sakta ner. Sakta med säkert blev han riktigt pigg! Han tycker det är jättekul att va duktig.

Hoppas ni hittar inspirationen :)

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra......
Tidigare har det gått att rida i ridhuset. Hästen har varit enormt seg och oengagerad, men det har gått.

Men den senaste tiden har det blivit tvärstopp.
Hon stannar, backar och snurrar runt i cirklar (snygga bakdelsvändningar i och för sig :crazy:, men inte vad jag är ute efter).

Jag har testat det mesta, släppa helt på tyglarna, petat lite snällt, skänklat på ordentligt. Till och med hoppat av och sprungit bredvid henne för att hon ska tycka att det är jobbigare än att bara gå framåt när jag ber henne.
Jag har testat att ta av sadeln för att se om hon går bättre barbacka.
Senast jag red tvingade jag henne fortsätta snurra runt ett tag för att se om hon kanske tröttnade på det och det fungerade ett tag, sen började hon om igen.

Hon är tjock och måste gå ner i vikt, men hur lyckas jag med det när jag inte ens kan få henne att gå framåt??!!!!

Jag försökte mig på någon form av longering igår, men så fort jag vände mig mot henne så backade hon bara. Men jag går bredvid eller framför henne går det bra, dock galet långsamt.....

Hon gör likadant med ägaren nu, men han lyckas med lite jävlar anamma få igång henne.
Jag vill ju helst att hon ska tycka att vi har kul ihop och bli motiverad att jobba med mig.
Och är rädd att få motsatt effekt om jag "tvingar" henne framåt.
Vad ska jag göra?

ja du, jag skulle fortsätta att ta hjälp av tränare om jag vore du.
Du skriver att: Jag har testat att rida för instruktör, men får inte ut så mycket av det eftersom att 90% av tiden går åt att försöka få henne gå frammåt.
Om det är så att du 90% av tiden du rider har problem med att få henne att gå så är det ju det första problemet du måste få hjälp med!

Har du någon erfarenhet av att utbilda hästar?
Du skriver att du började rida för ett år sedan, men du kanske menar att du tagit upp ridningen igen då?
I annat fall, dvs om du ridit totalt i ett år så är jag inte förvånad att du fått problem.
Nä, ta hjälp av tränare om du ska hålla på med den hästen, annars sitter du snart med befästa olater hos hästen som kan vara svåra att få ordning på!!

Senast ändrad:

Ja, jag skulle nog behöva mer tid med instruktör.
Den jag har testat rida för kanske inte är van vid denna typ av häst. Men vart hittar man det, tips någon? Skicka gärna PM om man inte får skriva namn på forumet.

Jag har absolut INGEN erfarenhet av att utbilda hästar. Jag går på ridskola sen ett år tillbaka (efter många år av endast skogsmulleridning) och har inte någon inbillad uppfattning om att jag skulle kunna utbilda hästen.
Det jag kan (eller i alla fall försöker) göra är att motionera henne för att få henne gå ner i vikt.

Men jag undrar vad du menar med att du inte är förvånad över att jag fått problem.
Är det för att det är allmänt känt att överviktiga, lata hästar är ovanligt svåra att rida och ofta skaffar sig olater om man inte är rutinerad ryttare?
Jag är som sagt inte speciellt hemma i hästvärlden ännu och visste i så fall inte om det. I så fall så är det dumt att ens fortsätta rida den hästen.

Eller var det ett försök att påstå att jag skulle vara en extremt värdelös ryttare?
Eller menar du generellt att man inte bör rida annat än på ridskola om man inte ridit flertalet år?

Förklara gärna hur du menar, så jag kan ta vara på dina råd.

Jag tror du klarar dig utan tränare om det bara handlar om motivationen och övervikten. Jag tror inte heller att du kommer "befästa olater" hos hästen bara för att du bara har ridit på ridskola ett år. Vad man lär sig på ett år skiljer väldigt mycket från person till person.
Rida för tränare är kul, för människan. Ofta tycker hästen att det är tråkigt att överhuvudtaget gå i ridhuset. Speciellt om det är en skogsmulle i vanliga fall. Det är iaf min erfarenhet.

Någon skrev gå på promenader i snabb takt. Det tycker jag verkar som en bra idé. :bump:
Rida ut tillsammans med någon annan för att ge hästen lite viljestyrka att jobba på framåt brukar också funka på latare hästar.
Markarbete med tömkörning är kul tycker många.

Nu vet jag inte hur länge du har ridit hästen men om hon har mycket tjock päls kan det vara en anledning till latheten. Mycket energi går åt till att sätta päls och hålla sig varm för hästarna på vintern. Ge henne en näve kraft när du är där så kanske hon får lite extra energi så hon orkar jobba av sig lite kilon.:D

kl

är det när du ska in i ridhuset som hon börjar tramsa? Skulle tippa på att hon helt enkelt tycker dte är skittrist där inne.
Jag skulle nog börja med att få henne mer framåt utomhus och sen successivt förflytta mig till ridhuset och det räcker med 10 min. Går hon bra så sluta och rid ut ur ridhuset igen. Så hon inte bara förknippar ridhuset med tjat och gnat.

Du har ingen bild på henne så man kan se ungefär hur tjock hon är och ur hon är byggd?

Håller med om detta med draghjälp. Det har funkat med min medryttarhäst; på egen hand rör han sig inte fortare än nödvändigt, men i sällskap av en pigg häst blir han nästan på tårna. (nåja, inte snigel i alla fall :grin: )

KL
Sen har jag märkt att det kan vara bättre att säga ifrån en gång på skarpen när dom börjar trixa (beroende på hur hästen är i humöret så klart). Peta på med spöt så fort h*n t.ex. får för sig att stanna. Detta har besparat mig många "gräl", men det tog lång tid innan jag vågade vara så bestämd. I viljan att "vara snäll" satte jag ofta oss båda i skiten.

Jag tror du klarar dig utan tränare om det bara handlar om motivationen och övervikten. Jag tror inte heller att du kommer "befästa olater" hos hästen bara för att du bara har ridit på ridskola ett år. Vad man lär sig på ett år skiljer väldigt mycket från person till person.
Rida för tränare är kul, för människan. Ofta tycker hästen att det är tråkigt att överhuvudtaget gå i ridhuset. Speciellt om det är en skogsmulle i vanliga fall. Det är iaf min erfarenhet.

Någon skrev gå på promenader i snabb takt. Det tycker jag verkar som en bra idé. :bump:
Rida ut tillsammans med någon annan för att ge hästen lite viljestyrka att jobba på framåt brukar också funka på latare hästar.
Markarbete med tömkörning är kul tycker många.

Nu vet jag inte hur länge du har ridit hästen men om hon har mycket tjock päls kan det vara en anledning till latheten. Mycket energi går åt till att sätta päls och hålla sig varm för hästarna på vintern. Ge henne en näve kraft när du är där så kanske hon får lite extra energi så hon orkar jobba av sig lite kilon.:D

Jag ser fram emot att det blir lite ljusare ute, så att jag kan spendera med tid ute. Men just nu blir det bara uteritt på helgerna då jag jobbar dagtid i veckorna. Jag är inte riktigt hemma i området (dessutom är det gott om älg!) så jag är inte bekväm att rida ut i mörkret.

Jag rider alltid i sällskap med ett fullblod, både ute och i ridhuset.
Och ute brukar hon vara mer pigg, framförallt om hon får trava lite längre sträckor. Galoppera gör jag sparsamt, men även där är hon ganska pigg.

Hon har mycket tjock päls, hon går på lösdrift. Jag har bara ridit henne 4 månader, så jag vet inte hur hon är när hon inte har så mycket päls. Det ska jag vara uppmärksam på till våren.

Tack för dina tips!

kl

är det när du ska in i ridhuset som hon börjar tramsa? Skulle tippa på att hon helt enkelt tycker dte är skittrist där inne.
Jag skulle nog börja med att få henne mer framåt utomhus och sen successivt förflytta mig till ridhuset och det räcker med 10 min. Går hon bra så sluta och rid ut ur ridhuset igen. Så hon inte bara förknippar ridhuset med tjat och gnat.

Du har ingen bild på henne så man kan se ungefär hur tjock hon är och ur hon är byggd?

Nej det är inte när vi går in, hon går snällt efter mig utan problem.
Och när vi börjar är det aldrig några problem. Men när hon inte tycker att det är kul längre (kan ta 10 min, kan ta 30 min) så strejkar hon.
När jag tänker efter så har det nog blivit kortare och kortare tid hela tiden.

Jag har en jättebra film på henne när hon springer omkring för en gångs skull.
Har dock ingen aning om hur jag får upp den här.
Ska kolla lite, har du tur så ska du inom kort få se den tjockaste häst du någonsin sett =)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17