Motivationsbrist

vinkelina

Trådstartare
Tips och ideer på vad jag skall hitta på, för detta börjar bli ohållbart.

I oktober revs vår gamla manege då den helt enkelt inte skulle hålla vikten av snö en vinter till. Den nya lovades vara klar första veckan i december.

Idag är det 20 december och vi har igen manege. Byggstart är nu i stället i januari. Beräknas vara klar feb/mars

Har inte kunnat rida ordentligt sedan mitten på november, då de legat runt noll grader och ridplan antigen varit en sandvälling eller skridskobana, man får verkligen vara rädd för brutna ben. Terrängen ser ut på samma sätt, knölig, hal och man vill inte gå själv. Ännu mindre riskera en 21 årings ben. Är broddad med 4 broddar i varje hov, men de hjälper inte.

Finns manege att tillgå ca 20 min biltur bort, men då damen anser att transport är en onödig uppfinning känns det som ett stort projekt (hjälper inte att lasta ofta, det måste bråkas i alla fall) och jag kan inte åka iväg själv.

Söker tips på vad jag skall hitta på. Tyvärr har det blivit så den senaste veckan att man tom drar sig från att åka till stallet, man kan ändå inte göra nått där (står på full service så hästen lider ju inte)

Sv: Motivationsbrist

Finns skor med sex broddar :)
Jag rider alltid med fyra brodd och även på is utan problem. Faktiskt så rider vi passlöp (islandshästar) ibland på is. Så länge man rider rakt fram och ser till att brodden sitter som de ska och att inga snöklumpar fastnat på vägen så får hästarna bra grepp. :)
Undviker helst att rida på volt när det är is ute, rider då hellre stora serpentiner och skänkelvikning. :)

Jag är i samma situation pga väder och underlag sedan oktober.

Jag har ställt av min häst helt i väntan på bra underlag då han inte tål att bara skrittas (blir rent av galen). Varje ridtur blev bara en massa bråk och tjafs samt kändes farligt.. Att åka till ridhus är inget alternativ för oss heller pga otillgängligt och ointresset

Är väl inget tips, men du är långt ifrån ensam om du funderat i de banorna

Senast ändrad:

Jag har ingen ridbana eller ens en torr plats att rida på(hästen har hovböld nu också så blir ingen ridning alls). Men en grusväg räcker gott och väl för att rida dressyr på.

Äh, ni har ju snart ett nytt ridhus! Tiden går fort. Motivationsbrist har vi väl mer eller mindre allihopa nu på vintern när det är MÖRKT (det jag tycker allra sämst om), lerigt alternativt isigt och allmänt grått och kyligt alternativt svinkallt. Men det blir ju snart bättre igen... :)

Jag vet hur det är. Fast mitt problem är snarare motsatt, ridhus och ridbana är i bra skick, problemet är bara att de båda två, nu när alla människor är jullediga, är bokade av utomstående från morgon till kväll. Trist, när vi i stallet inte kan utnyttja faciliteterna. Saken är den att gårdsägaren (som inte har häst, bara äger marken/byggnaderna) är lite sniken och får in mer pengar på att hyra ut banorna till utomstående än till hyresgästerna, de ingår i vår hyra medan utomstående betalar bokningsavgift per timme, som brukligt.
Dessutom är det avverkningsår i våra ridskogar, så där får vi heller inte vara, inte utan risk krocka med en skogsmaskin iallafall. Det vi kan göra är helt enkelt att skritta längs den trafikerade asfaltsvägen mot samhället, vända och skritta tillbaka igen.
Min poäng är att motivationen tryter med jämna mellanrum, vad det än gäller, men det går över. Vintern, speciellt denna ''vinter'', är en seg tid, men det blir bättre.

jo, vet att de vänder. Dock har min häst börjat ta formen av en köttbulle. Som tur har ridbanan tinat upp denna vecka och är rätt ok så har longerat henne så hon blir av med överloppsenergin. Då damen verkligen bockar och piper och dessutom fattar rätt galopp i det svårare varvet vet man att hon gillar läget. Planen är att longera några dagar nu i alla fall, vågar mig inte upp på ryggen som hon beter sig just nu

Men folk rider ju utan manege året runt överallt. Man ställer av en månad, jobbar med skritten och skippar en massa onödigt kraftfoder.

Man kan tömköra också. Hellre det än att longera.

Det finns ju skog runt om stallet, och man behöver inte hålla sig på vägen utan använda sig av skogsstigar. Hur bra som helst för hästen.

Alla andra åker ju till S. Du får ju lastträna och har garnanterat sällskap och hjälp.

Nu har ju inte "skogsvägarna" häller varit i så bra skick (en häst gick omkull där för några veckor sedan)

Tömköra kan jag tyvärr inte göra mera, då jag blir allt sämre i kroppen pga min sjukdom. Hjälper inte heller att lastträna, vi höll på en hel sommar och var i väg flera gånger i veckan på roliga saker men inte hjälpte det, är en principsak hos damen.

Men ställ av henne då. Vad äter hon? Hur mycket? Vilka värden? Om hon blivit så tjock, menar jag.

Om hästen börjar se ut som en köttbulle får du nog fundera på att dra ner lite på maten. Varför longerar du inte av den värsta energin och sedan rider? Borde ju vara bättre och roligare både för dig och hästen.

just nu står hon enbart på hö, ca 10 kg/dag och en dl havre till kvällen för att få nått när alla andra får

Min (haflinger) hade sett ut som en köttbulle på 10 kg hö. Hon får knappt 7 kg/dygn. Vårt hö har kanonvärden. Lite grann tyvärr för haflingern, men väldigt bra för shettisen som inte är något matvrak och som behöver mycket näring.

Min försöker jag underhålla att gå varannan dag i alla fall. Isbana på ridbana o äng =/ (broddar runt om men "går på tå" på isunderlag) Bilvägarna (lugn trafik) i byn e helt ok och igår hitta vi en väg in i skogen som var orörd med en "massa" snö!!! :D Min blir så ängslig när han inte har en hästkompis med sig på vägarna så om jag e själv i stallet så har jag lett honom på vägen närmast stallet. Om det blir en 20 min, eller 1 timmes pass lägger jag inte så mycket energi i just nu, har mer det i huvet att "bara vi går ut en sväng" om det e fel elr inte kvittar, hästen verkar glad :p Under jul veckan blev det massa plums o galopp i snön! sen kom regnet o plusgraderna (igen) så kasst underlag. Han e över 21 år.

Jag håller med, för er egen skull om allt känns helt hopplöst just nu - varför inte bara ta en break? Ridning eller allt annat kring hästen ska vara roligt och det ska aldrig vara ett tvång - känner du dig "tvingad" att göra nåt du inte vill, låt bli!

Jag själv har en häst som är en arbetsnarkoman, men ibland får man bita ihop och välja lösningar framför andra när man inser att det inte är lönt för tillfället.

Min (haflinger) hade sett ut som en köttbulle på 10 kg hö. Hon får knappt 7 kg/dygn. Vårt hö har kanonvärden. Lite grann tyvärr för haflingern, men väldigt bra för shettisen som inte är något matvrak och som behöver mycket näring.

Varför gör man så?
Undrar bara=)
Hästar är gjorda för att tugga och äta större delen av dygnet, hästar som får så små mängder grovfoder brukar ju vräka i sig när de väl får.

Varför ger man inte sämre hö eller blandar upp det med sämre hö/halm, för att låta hästen leva lite naturligt.
Vet
att de flesta hästar fortfarande lever med utfodring några gånger om dagen:(

Undrar mest varför inte vi människor gör mer för hästarnas naturliga behov.

Varför man gör så?

Köper du grovfoder själv? Vet du hur svårt det är att "pricka in" både bra kvalitet med "rätt" värden? Jag vill absolut INTE ha hösilage utan torrhö i småbal ska det vara, anser jag. Inte det lättaste i världen att hitta ett torrhö som är kvalitetsmässigt utmärkt - vilket jag har. I år råkar "min" bonde ha kanonvärden på sitt hö, då får vi anpassa mängden efter det. Mina hästar fodras OFTA - hela 6 ggr/dag - men i mindre mängder. Att ALLA hästar kan gå på fri tillgång det är en myt, precis som det är en myt att alla hästar mår bäst barfota...

Är långt ifrån alla hästar som klarar av fri tillgång på hö, är på tok för mycket energi och proteiner osv i dagens hö för att hästarna ska kunna äta konstant. Är bättre då att ge lite men ofta så de har ngt att tugga på över hela dagen. Är svårt att få tag på så pass låga, balanserade värden att man kan ge fri tillgång. Åtminstone häromkring.

Mina odjur får höselage 3ggr om dagen, får halm i boxen och går i gräshagar. Så de går alltid ngt att tugga på när höet tagit slut.

Nu har ju inte "skogsvägarna" häller varit i så bra skick (en häst gick omkull där för några veckor sedan)

Tömköra kan jag tyvärr inte göra mera, då jag blir allt sämre i kroppen pga min sjukdom. Hjälper inte heller att lastträna, vi höll på en hel sommar och var i väg flera gånger i veckan på roliga saker men inte hjälpte det, är en principsak hos damen.

Men skritta kan ni väl göra på skogsvägarna eller på småvägar? Här där jag bor nu finns många vägar, men tidigare har jag fått hålla tillgodo med asfalt och inte ens paddock på vintern. Det blev skritturer för mig och damen och visst kan man väl träna dressyr på en asfaltsväg eller skogsväg i skritt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 390
Senast: nilie
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 970
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII