Motivationsbrist... Hjälp mig! *rätt långt*

Sparrisen123

Trådstartare
Min häst, eller antagligen jag, har varit helt hopplös på sistone. Försöker sticka när jag rider ut, fungerar oftast bra i ridhus/på banan men kan ibland i dressyren bara "stänga av" och hamna bakom lod. Och som sagt, ute drar han eller hamnar med huvudet upp i luften i slängtrav eller vad som helst :crazy:
Nästan varje ridtur (med eller utan sällskap - han är likadan oavsett) slutar med massor av (urspårade) bråk och missförstånd från både hästen och min sida. Jag hoppar av, oftast med gråten 2 mm från att komma ut, och orkar helst inte se på min häst ens, så less är jag på honom och säkert han på mig också.
När vi kommer tillbaka till stallet igen (det kan handla om allt mellan 200 m till 2 km...) brukar jag oftast känna mig jättedum och klappa och gosa extra mycket.

Eftersom dagen innan oftast slutar illa, blir ju dagen därpå därefter... Inte alltid iofs, igår var det dressyrträning och han gick jättebra och vi hade skitkul både hästen och jag. Idag skulle vi egentligen ha ridit lite lugnare (typ skritt och någon trav), men jag bestämde mig för att trava lite mer än jag tänkte eftersom han krånglade lite väl. Och så gick det bara utför och han totalt sket i mig.

Nu är jag både världens hemskaste människa (mot lilla hästen alltså, tycker jag men förmodligen inte många andra) och supertrött på att rida honom. Samtidigt som jag vill, jag älskar att rida och träna inför tävlingar och allra mest att tävla. Kanske lite prestationsångest som ligger bakom, utesäsongen börjar och han har alltid gått bättre ute osv. Dessutom har vi knappt tävlat alls hitills i år.

Hursomhelst behöver jag tips på hur vi ska ta oss ur den här onda cirkeln. Andra hästar rider jag utan problem, min häst stormtrivs jag egentligen med och vi brukar normalt sett passa superbra med varandra men för tillfället är han en mardröm (om än en väldigt söt och charmig sådan som jag älskar mest i hela världen, men just i ridningen allt för ofta altså) för mig och jag en mardröm för honom. Så någon som har tips?

Sv: Motivationsbrist... Hjälp mig! *rätt långt*

Oftast sitter sånt här mer i huvudet än i kroppen! Hästens kropp är ju rätt lätt att trötta ut utan att låta den kuta för fullt, rid t.ex. rätt ut i skogen och låt den kliva på över stock och sten, rid i cirklar runt träd och klättra uppför rejäla backar.
Är hästen däremot understimulerad i huvudet (vilket brukar vara fallet!) får man tänka till lite. Är träningen rolig och tillräckligt varierad? Rider ni alltid samma runda eller får han se lite nya saker? Vad gör ni på banan? Travar runt runt eller hittar ständigt på nya saker, plockar fram koner, bommar, presenningar eller plastbaljor? Går ni ut på promenader, tömkör, longerar, gör markövningar? Ha lite fantasi! Hitta på massa nya övningar, sök på youtube, kolla här på buke, läs tips i böcker. Ett pass där hästen verkligen får tänka, koncentrera sig och lära sig nya saker brukar göra den tusen gånger mer nöjd, avslappnad och avrastad än att sticka ut och galoppera en timme :) Och då kommer han inte hitta på massa dumheter och egna anledningar att springa med dig och försöka rasta av sin kropp, utan istället gå och lyssna på dig o se vad du hittar på för kul härnäst :)

På min förra valack hade förmodligen westernsuzies råd funkat utmärkt, på mitt sto hade det inte funkat alls. Hon verkar ibland bli riktigt trött på allt vad träning och ridning heter och då får hon 5-6 dagars hel vila, bara gå i hagen med kompisarna och skrota. Sen har både hon och jag blivit på bättre humör och hämtat andan lite. Medan min valack var en sådan som verkligen behövde jobba med både huvud och kropp

Precis, bra att du påpekade det! Man ska naturligtvis se till individen, mitt ena sto funkar inte heller alltför mycket stimulans på för då blir hon stressad. Däremot funkar enkla övningar där hon får tänka lite lagom mycket bättre än att låta henne springa för fullt. Men man får prova sig fram helt enkelt :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka