Motionering av nybetäckt sto?

B

Bug

När börjar ni motionera era sto efter betäckning?
Har hört vissa som inte rider alls tom 40:e dygnet. Vissa som inte rider mellan 20:e och 40:e. Och även de som inte rider mellan 1:a och 20:e.

Mitt sto seminerades i fredags och jag var ute och skrittade idag. För mig låter det sunt att fortsätta motionera stoet lite lugnt.

Är det någon som vet hur lätt stoet har för att tappa/kasta i början?
Vad har ni för motto att gå efter?

Har sökt lite i trådar, men pga min ointelligens inte hittat något som matchar min fråga.

Sv: Motionering av nybetäckt sto?

De första 45 dagarna är ju de mest kritiska. Kastar gör ju inte stoet i början, utan man kallar det att hon resorberar.

Jag gör helst inte någonting med mina nybetäckta ston mer än låter de käka gräs. Men det är för att jag inte har något behov av att rida på dem.

Också nyfiken!
När jag skulle betäcka sist gång, som f.öv. inte blev nåt, så har jag för mig att hon sa lugn ridning fram till 40:e och ingen hoppning under dräktigheten...

Ja, jag har också hört så olika bud och det skulle vara intressant att höra vad bukefolket går efter.

Jag rider lätt dressyr och går ut och går med mitt sto under den perioden. Senare i dräktigheten få hon även hoppa lite försiktigt.

Resorberar gör de i första hand för att det blivit något fel på fostret, och det kan man just inte påverka utifrån. Om det vore i vilt tillstånd så skulle hon leva precis som vanligt, och så har naturen säkert tänkt det också.

Jag är lite försiktig första 40 dygnen. Rider som vanligt, men pressar henne inte, varken fysiskt eller psykiskt. Rider lite lösgörande och uteritter. Gör sånt som HON tycker är roligt, (dock ej hoppning). Avstår från att lasta henne och annat som kan stressa henne.

Det låter klokt i mina öron så här på morgonen, men hur gör ni när stoet skall hem från hingsten om ni inte lastar henne...:angel: ( Funderar då jag själv lämnade iväg ett sto igår.)

Lite allmänt; vad anser ni om att hoppa under dräktigheten?

Det som gör att men rekommenderar att man tar det lugnt med stona är att ägget inte fäst ordentligt i livmodern förrän vid 45 dygn. Så det är först efter denna tidpunkten som kan kännas sig säker på att stoet är dräktigt. Det bl a därför man inte kan teckna fosterförsäkring förrän efter detta datumet.

När vi ändå är igång så passar jag på att fråga när efter fölningen brukar ni börja rida igen?

Jag höll igång mitt sto väldigt lätt när hon var nybetäckt, skritt och lite lugn trav utan att pressa henne. Däremot har hon sprungit sig dösvett i hagen, fått panik för en skopa på en grävmaskin vi var tvungna tt ta oss förbi. Kan ju säga att jag var oerhört orolig när hon ultraljudades båda gångerna. Skulle jag betäcka henne igen så skulle jag iaf göra som jag gjorde denna gång. kan ju inte direkt stänga av motorn på henne ;)

Började skritta henne redan några veckor efter fölning i paddocken med fölungen lös.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 046
Senast: Similitude
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 193
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 629
Senast: ameo
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 820
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka