Motion vid sjukdom?

makarontanten

Trådstartare
Jag är ingen träningsmänniska ( har aldrig vart), men behöver nu vara så fysiskt ( ja, psykiskt också förstås) stark som möjligt för att kämpa vidare i en sjukdom som tar krafter.

Jag har hund, vilket gör att jag lägger stora energier ( ja, det mesta) på att gå i skog och mark och att just promenera mycket. Har även försökt jogga/springa på sista tiden, men nja, jag är för lat och har för dålig kondis för att orka riktigt:p.

Jag och hunden är ute runt milen per dag (+-) och det är inga problem att orka det ( just promenader orkar jag hur mycket som helst just nu). Frågan gäller istället hur man ska förhålla sig till sjukdom och motion i det hela. Ska man "tvinga" sig till mer än vad man orkar för att behålla kondisen, eller hålla sig på en nivå där det känns lagom eller kanske till och med trappa ner för att må bra? Jag BEHÖVER stryrkan nu, jag behöver en god fysik, men inser att om jag trappar ner på motionen så går det bakåt, det vill jag inte.

Är det ok att pressa sig ( inom rimliga gränser) till max,utan att fysiken blir sämre pga fysisk sjukdom och utmattning? Vill helst inte berätta diagnosen och hoppas ni har överseende med det. Men om det tex hade handlat om bröstcancer ( vilket det inte är, men drar jämförelsen), hade motionen och att pressa sig i form vart rätt? Jag vill inte ge upp, jag ska vara stark:)

Spelar det någon roll om det är operation, cellgifter eller annat som står för dörren. Visst ska man vara så stark i kroppen som möjligt innan för att orka ta tag i det hela?
 
Senast ändrad:
Sv: Motion vid sjukdom?

Jag vet inte din sjukdom.

Jag kan berätta att jag har cancer sen sex år tillbaka och reumatism samt strul med hjärtat.

Den träning jag har är: cykla, promenader och simma. Simningen är det som ger mig mest. Ibland ökar jag när jag går till att smålufsa men mer klarar inte min kropp av utan att leder, hjärta osv säger ifrån.

Jag lyssnar oerhört mycket på kroppen. Vissa dagar kan jag pressa, andra inte. Min läkare sa att jag fick träna men lyssna på signalerna så tala med din läkare som du har. Fråga vad för form av träning som är okej för dig med din diagnos och efter det hitta en form du trivs med :) Sen är det bara öka på ju mer kroppen orkar av den formen.

Lycka till!
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tillägg: Trappa inte ner för mycket för OM sjukdomen tar på krafterna behöver du orken. Jag gjorde misstaget att gå in i väggen och sluta träna helt vilket slutade med massa övervikt, mer ångest och skit. Försök hålla ett tempo som ser till att du har energi och ork samt styrkan utan att bli för trött för att orka med vardagen.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Jag vet inte din sjukdom.

Jag kan berätta att jag har cancer sen sex år tillbaka och reumatism samt strul med hjärtat.

Den träning jag har är: cykla, promenader och simma. Simningen är det som ger mig mest. Ibland ökar jag när jag går till att smålufsa men mer klarar inte min kropp av utan att leder, hjärta osv säger ifrån.

Jag lyssnar oerhört mycket på kroppen. Vissa dagar kan jag pressa, andra inte. Min läkare sa att jag fick träna men lyssna på signalerna så tala med din läkare som du har. Fråga vad för form av träning som är okej för dig med din diagnos och efter det hitta en form du trivs med :) Sen är det bara öka på ju mer kroppen orkar av den formen.

Lycka till!

Jag har simmat en del innan, jag gillar det, men i och med hund, så blir det lite kaka på kaka att motionera utan henne. Jag föredrar där hon kan vara med och få motion samtidigt:)

Men vad är att lyssna på signalerna? Jag kan vara dödstrött vissa dagar, och det är då jag pressar mig att orka lika mycket som vanligt ändå( annars orkar jag ju det ;-)). Är det fel att pressa sig, är det farligt? Jag VILL verkligen behålla min fysik så gott det går, jag anser att det ger bättre förutsättningar för framtiden, men vill ju inte försämra saker och ting genom att pressa för mycket.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tillägg: Trappa inte ner för mycket för OM sjukdomen tar på krafterna behöver du orken. Jag gjorde misstaget att gå in i väggen och sluta träna helt vilket slutade med massa övervikt, mer ångest och skit. Försök hålla ett tempo som ser till att du har energi och ork samt styrkan utan att bli för trött för att orka med vardagen.

Jag har inte trappat ner något. Tvärtom pressar jag mig till mer:p. Jag är inte direkt överviktig och har en bra men långt ifrån perfekt fysik. De dagar jag är trött pressar jag mig mer, just för att inte "slöa" till och tappa något. Rätt eller fel?
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Det där är så olika på person till person. Jag har med mina leder tydliga signaler. Jag får ONT och kan knappt gå = måste ta det lugnare. Får problem med domningar, yrsel osv. Hjärtklappning, andfådd av att gå i trappan. Då är det lugn som gäller men orkar simma lite. Så jag märker av rätt direkt på morgonen om jag kommer ha en bra eller dålig dag.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Promenader är ett utmärkt sätt att få motion. Fortsätt som du gör men lyssna på kroppen. Det kan kanske gå bra att pressa lite men du ska inte må sämre av det.

Viss styrketräning kanske kan vara bra också. Annars är medicinsk yoga något som alltid är bra. Det ger inte så mycket av varken kondition eller styrka men är positivt för hälsan på andra sätt och det påverkar både det fysiska (blodtryck, hjärta, rygg m.m.) och det psykiska (lugnare, stabilare) vilket hjälper dig igenom sjukdomen.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tackar verkligen för dina svar, men jag har inte ont i lederna (= kan motionera).

Om vi gör jämförelsen med bröstcancer igen( det handlar inte om det, men det är alltså en kroppsdel som inte påverkar motionen fysiskt mer än trötthet och illamående just nu). Är det fel att att pressa sig, eller kan det vara fel att ta energin där,när den behövs för reperation av kroppen? Vi kan ta tex lungcancer, vi kan ta tjocktarmscancer, vi kan ta dåliga njurar, diabetes, livoderhalsinflammation mm. Alltså en kroppsdel som inte påverkar just motion i det läget. Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Promenader är ett utmärkt sätt att få motion. Fortsätt som du gör men lyssna på kroppen. Det kan kanske gå bra att pressa lite men du ska inte må sämre av det.

Viss styrketräning kanske kan vara bra också. Annars är medicinsk yoga något som alltid är bra. Det ger inte så mycket av varken kondition eller styrka men är positivt för hälsan på andra sätt och det påverkar både det fysiska (blodtryck, hjärta, rygg m.m.) och det psykiska (lugnare, stabilare) vilket hjälper dig igenom sjukdomen.

Så om vi åter säger bröstcancer. Är det ok att pressa sig när man har den diagnosen för att få en bättre fysik?Jag menar, för att bröstet/brösten mår dåligt så är ju kroppen någorlunda okej innan operation/behandlingar. Jag vet ju att motion är bra, men i vilken grad?
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Jag har inga problem när det kommer till min cancer att träna. Jag snarare uppmuntras träna :) Både styrka osv.
Är min dumma reumatism som fäller krokben för kunna göra allt jag skulle klara annars ;)

Så neh.. pressa lite är nog okej, Man måste ju pressa lite för få resultat men äter du tex mediciner som påverkar illamåendet får man ju bara lyssna hur kroppen reagerar där men tror inte det är farligt att röra på dig och träna samt pusha. Träning ger ju energikickar och man blir gladare :)
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Jag har inga problem när det kommer till min cancer att träna. Jag snarare uppmuntras träna :) Både styrka osv.
Är min dumma reumatism som fäller krokben för kunna göra allt jag skulle klara annars ;)

Så neh.. pressa lite är nog okej, Man måste ju pressa lite för få resultat men äter du tex mediciner som påverkar illamåendet får man ju bara lyssna hur kroppen reagerar där men tror inte det är farligt att röra på dig och träna samt pusha. Träning ger ju energikickar och man blir gladare :)

Tack:) Om vi säger att jag mår illa eller är skittrött på mediciner, är det ändå ok att pressa sig? Låter tjatig, men det känns som ni inte förstår riktigt vad jag vill ha fram;)

Vi säger såhär: Jag vaknar med illamående och en enorm trötthet. Kroppen vill ligga kvar i sängen, vill sova, vill spy..Jag tvingar mig upp, tvingar mig till en långpromenad med hunden trots kroppens signaler ( det har hänt att jag spytt tex). Är det fel att pressa kroppen i dessa lägen, trots det fysiska måendet, eller ger det gott i slutänden att få motionen/friskluften i sig?
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Hur känns det efter promenaden? Mår du bättre eller sämre då? Tröttare eller piggare?

Illamående kan ju betyda allt ifrån till att spyan hänger i halsen och man nästan ulkar till att det ligger och moler i maggropen så det är ju svårt att säga vad man ska göra då. Jag har magsår och mår ofta illa och då hjälper det ibland med frisk lite kylig luft men lika ofta gör rörelsen att jag spyr istället...

Om det är en infektion eller inflammation (du nämnde livmoderhalsinflammation, då är det inte lämpligt att motionera för då ska man hålla sig i stillhet) i kroppen så ska du ta det lugnt och fråga din läkare hur du ska göra med träning och motion innan du gör något mer.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tack:) Om vi säger att jag mår illa eller är skittrött på mediciner, är det ändå ok att pressa sig? Låter tjatig, men det känns som ni inte förstår riktigt vad jag vill ha fram;)

Vi säger såhär: Jag vaknar med illamående och en enorm trötthet. Kroppen vill ligga kvar i sängen, vill sova, vill spy..Jag tvingar mig upp, tvingar mig till en långpromenad med hunden trots kroppens signaler ( det har hänt att jag spytt tex). Är det fel att pressa kroppen i dessa lägen, trots det fysiska måendet, eller ger det gott i slutänden att få motionen/friskluften i sig?

Hur mår du EFTER du rört på dig? Mår du bättre? Eller mår du sämre? Eller likvärdigt. Så länge du inte mår sämre dvs kroppen tar stryk så ser jag inga fel i det.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tack:) Om vi säger att jag mår illa eller är skittrött på mediciner, är det ändå ok att pressa sig? Låter tjatig, men det känns som ni inte förstår riktigt vad jag vill ha fram;)

Vi säger såhär: Jag vaknar med illamående och en enorm trötthet. Kroppen vill ligga kvar i sängen, vill sova, vill spy..Jag tvingar mig upp, tvingar mig till en långpromenad med hunden trots kroppens signaler ( det har hänt att jag spytt tex). Är det fel att pressa kroppen i dessa lägen, trots det fysiska måendet, eller ger det gott i slutänden att få motionen/friskluften i sig?

Jag är ingen expert alls, men tycker det låter rimligt och sunt att ta det lite lugnare (t.ex kortare promenader) de dagar du är orkeslös. Det är att lyssna till sin kropp ;) Du kan ju vara ute och småpyssla med nåt istället för att motionera så mycket de dagarna. ...och de bra dagarna kör du på "för fullt".

Lycka till!!
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Motionera så mycket du kan, orkar och vill, skulle jag säga. God fysik och rörlighet är värdefullt oavsett sjukdom. Sedan finns det så klart vissa träningsformer som är mindre kompatibla med vissa sjukdomar, t.ex. löpning vid artros.

Men om vi ska stanna vid cancerexemplet så utförs det en del forskning kring hård träning som ett medel för att undvika den förlamande trötthet, fatigue, som inte sällan cancerpatienter kan drabbas av. Studier på djur har även visat att fysisk aktivitet minskar tumörtillväxt.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tack:) Om vi säger att jag mår illa eller är skittrött på mediciner, är det ändå ok att pressa sig? Låter tjatig, men det känns som ni inte förstår riktigt vad jag vill ha fram;)

Vi säger såhär: Jag vaknar med illamående och en enorm trötthet. Kroppen vill ligga kvar i sängen, vill sova, vill spy..Jag tvingar mig upp, tvingar mig till en långpromenad med hunden trots kroppens signaler ( det har hänt att jag spytt tex). Är det fel att pressa kroppen i dessa lägen, trots det fysiska måendet, eller ger det gott i slutänden att få motionen/friskluften i sig?

I det här fallet skulle jag nog prata med läkare och sjukgymnast.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Prata med din läkare!
Det är helt omöjligt att ge råd utan att veta om din sjukdom, jag gick igenom cellgiftsbehandling för drygt något år sedan, jag var rätt nerkörd redan innan jag fick diagnosen och under själva cellgifterna så orkade jag med korta promenader i lågt tempo med hunden, inte på grund av var cancern satt utan för att cellgifterna slår ut hela kroppen.
Nu hade jag inget vidare utgångsläge för motion innan diagnosen eftersom jag rasade 20 kg i vikt pga att jag inte kunde svälja ner någon mat, får man inte i sig näring så orkar man inte motionera heller.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Vilken sjukdom man har samt vilken behandling påverkar.

För mig som jobbar med leversjukdom ex.vis är det så att svårt leversjuka inte klarar att bygga muskler pga att levern inte kan leverera byggstenar. Träning går då ut på att bibehålla muskelstyrka och inte hamna i ett läge där man istället bryter ned det man har. Att inte "överträna"

Kortisonbehandling med tabletter påverkar även det förmåga att bygga muskler.

Men annars. Gör det du orkar och är du osäker prata med din läkare eller den sjukgymnast som är kopplad till din mottagning eller liknande
 
Senast ändrad:
Sv: Motion vid sjukdom?

Jag tror absolut på att man måste pressa sig själv mellan varven, även om man är sjuk. Om man inte gör det så sänker man ju gränsen för sig själv successivt av vad man kan klara av, och till slut har man ingen som helst ork kvar till någonting.
 
Sv: Motion vid sjukdom?

Tack:) Om vi säger att jag mår illa eller är skittrött på mediciner, är det ändå ok att pressa sig? Låter tjatig, men det känns som ni inte förstår riktigt vad jag vill ha fram;)

Vi säger såhär: Jag vaknar med illamående och en enorm trötthet. Kroppen vill ligga kvar i sängen, vill sova, vill spy..Jag tvingar mig upp, tvingar mig till en långpromenad med hunden trots kroppens signaler ( det har hänt att jag spytt tex). Är det fel att pressa kroppen i dessa lägen, trots det fysiska måendet, eller ger det gott i slutänden att få motionen/friskluften i sig?

Egentligen är det ointressant hur du mår före, det är hur du mår efter träningen som är mest intressant. Känner du fysisk och psykisk tillfredsställelse av din träning så är det ju det som är det viktiga. Och - som Philosophia säger:

Motionera så mycket du kan, orkar och vill, skulle jag säga. God fysik och rörlighet är värdefullt oavsett sjukdom. Sedan finns det så klart vissa träningsformer som är mindre kompatibla med vissa sjukdomar, t.ex. löpning vid artros.

Men om vi ska stanna vid cancerexemplet så utförs det en del forskning kring hård träning som ett medel för att undvika den förlamande trötthet, fatigue, som inte sällan cancerpatienter kan drabbas av. Studier på djur har även visat att fysisk aktivitet minskar tumörtillväxt.

Med en undehållen fysik klarar man att leva med och att kämpa mot sjukdom såååå mycket bättre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 072
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp