Möten utanför arbetstid

Kan tillägga att jag själv valt att inte ta ett jobb där det på intervjun framkom att man förväntades ställa upp utanför arbetstid. Där var dock intervjuaren tydlig, hon sa att "Vi hjälps alltid åt, oavsett tid på dygnet" och sa att även om man är på semester så kan det hända att någon ringer för att den behöver hjälp att lösa ett problem. Då förväntas man hjälpa till och om det arbetssättet inte passar en, då gör man bäst i att kolla efter ett annat jobb (vilket var precis vad jag gjorde...).
 
Min situation är lite annorlunda, då mitt kontor har andra arbetstider än huvudkontoret, dels har vi delvis olika arbetsveckor och dels är det en liten tidsskillnad (men det finns andra som har det värre). Det gör att huvudkontoret ibland lägger (digitala) möten utanför vår arbetstid eller på vår helg. Är det inte väldigt viktigt eller väldigt intressant så brukar jag inte delta, däremot tror jag att mina chefer gör det oftare - och sen delar de informationen internt.

Jag kan absolut göra undantag ibland om det verkligen inte går att hitta någon annan tid eller det är väldigt viktigt, men jag skulle inte göra det regelbundet. Jag har inte heller den typ av tjänst där jag förväntas vara tillgänglig alltid.
 
Jag har haft ett jobb där det var nödvändigt att lägga möten utanför arbetstid. Precis som @Snowball har det så fick vi då betalt för tre timmar. Men det var självklart inte möten varje vecka. Det hade ju fullständigt hackat sönder den lediga tiden. Det känns inte rimligt.

Jag hade, som andra redan föreslagit, pratat med facket.
 
Jag hade inte gått med på frekventa möten utanför arbetstid även om jag fått lön. Isf ska min arbetstid justeras så att mötena inkluderad och jag får vara ledig någon annan gång.
Om jag skulle gå på möte utanför arbetstid skulle jag kräva betalt för mer än tiden för mötet, framförallt om det liksom ligger mitt på min fria tid och hindrar mig från att göra andra saker.
 
Jag jobbar bara 4 timmar och våra APT ligger mellan 13-15 (heltidarna slutar 15). Jag går på mötena om jag inte har något annat roligt inplanerat. Den tiden kan jag ta ut i komp, tror att 2 tim möte blir 3 el 4 tim komp, eller ta betalt i mertid. Har aldrig pratats om att jag ska komma dit gratis. Det skulle jag aldrig göra.
 
Vi hade på en arbetsplats samma problem, jobbade man morgon så slutade man kl15, men förväntades vara klar till APT som i bästa fall började kl17 ibland så sent som kl19. Bor man en bit ifrån så hinner man i princip fram och tillbaka vilket gjorde att man var tvungen att stanna kvar oavlönat "och hänga" (det blev ju ändå att man jobbade). Hade varit en annan femma om man kunde ta ut det i komp när det passade åtminstone.

Tycker du gör helt rätt när du står på dig. De får väl ha det på olika dagar varannan vecka så att den personalen som inte jobbar vid första mötet kan vara med på nästa möte o.s.v.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 493
Senast: Stalone
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 870
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp