Jag har en väldigt klar gränslinje för mig själv. På jobbet är jag kollega och privat är jag privat.
Kollegor som jag arbetat upp en mer förtroendefull och privat relation till kan jag bli mer "vänskaplig" med. Men annars är jag på mitt jobb för att på bästa möjliga sätt sköta min arbetsuppgift.
Det är också en tydlig skillnad mellan att vara personlig och att vara privat. På min nuvarande arbetsplats är den linjen nästa utsuddad och jag är inte riktigt bekväm med det.
Jag tycker (kanske är jag otroligt känslig?) inte det är roligt att min arbetsledare avslutar sina mail med kram kram. Eller ropar kram och puss när hon går hem. Jag skulle inte komma på tanken att krama henne. Än mindre pussa....
Jag vet att olika människor ser på kroppskontakt på olika sätt. Men jag tycker att respekten ska finnas där tills något anat signaleras.
Jag uppskattar en nära privat relation med mina kollegor. Innan flytt från stan och barn umgicks jag väldigt mycket med mina kollegor på "fritiden" (den är ganska flytande i konsultbranschen, blev många sena kvällar på kontoret som sedan övergick till ett glas vin i restaurangen på bottenvåningen typ, eller att någon hämtade upp käk till loungen), och just den nära och mycket personliga kontakten är det som jag personligen älskar med min arbetsplats. Mina kollegor är underbara och jag saknar dem när jag är ledig.
Med tanke på att jobbet följer med hem, på semestrar osv så är det omöjligt att hålla en gräns mellan privatliv och arbete och för mig är det inte heller viktigt, men det spelar ju egentligen ingen roll. Det viktiga är ju att man hittar ett anslag som funkar för alla. Jag har alltid trott mig stå säkert på rätt sida gränsen, men inser att risk finns för missförstånd.