Möten utanför arbetstid

Lumos_Nox

Trådstartare
Hur skulle ni ställa er till det här?

Jag har två jobb (45/h), varav extra jobbet (15h/h) är under omorganisation och iom det så kallas vi i personalen till möten stup i kvarten. Den här månaden hade jag nästan 20h mer än jag brukar jobba pga detta.
Fine vid uppstart men nu vill de ha lägga in ett möte varje vecka (planering, strukturering/personal kalla det vad du vill) för att vi i personalen ska "mötas".
Vi jobbar aldrig tillsammans och har kommunicerat via loggbok/messenger när något har behövts tas upp, vilket har fungerat.

Mötet skulle vara ett snabbt 30-60 min "hej kolla läget möte" och infaller en morgon när jag redan jobbar eftermiddag och de andra två jobbar inte alls på den här arbetsplatsen då, den enda som är på plats är ansvarige.

Jag kläckte ur mig att jag inte vill gå på möte så ofta och förstöra min lediga förmiddag, så nu är jag klassad som motsträvig och inte engagerad/brinner för det här och sitter lite löst.
Jag är på plats under timmarna jag är anställd, gör mitt jobb bra. Jag anser inte att jag ska behöva ta av min fritid för att gå på möten varje/varannan vecka. Det är för mycket.

Ja, jag tar betalt för möten och arbetsplatsen har egentligen inte råd med det.

Har jag fel i det här?
 
Och även om du tar betalt för mötet, säg att det är 30 min det blir ju inte mkt pengar för att ha förstört hela din lediga förmiddag.

Ett jobb jag hade så var det minimum 3 timmars betalning. Dvs kom vi in på möte på ledig dag som var en timme fick vi ändå betalt eller flex 3 timmar, rimligt tycker jag. Man har ju även eventuellt resekostnader till jobbet.
 
Vårat jobb försöker göra samma! Typ vid fem när vi ska sluta egentligen (då går jag absolut inte!). Också under lunch tid (vilket är "ok" jag jobbar ju ofta då ändå öven om jag inte har betalt).

I Sverige, Europa, USA hade jag sagt tvär nej.

Här beror det på! Ofta går jag inte, ofta har de inte översättare heller till den utländska personalen så det är total slöseri med tid. Har jag akuta jobb grejer att göra går jag definitivt inte (men ser till att jag får info från mötena).
 
Tack alla som svarat! Då är det inte helt fel på mig.

De som vill ha mötet anser att det är nödvändigt, jag ser inte att det är det, och att det är så kort tid att det drar man snabbt över och jag har ju tid efteråt.
Får noll förståelse för att jag inte vill eller hinner åka dit. Anklagas bara för att inte vilja vara en del av teamet inte är med på den här satsningen och jag känner att jag sitter så läst just nu att jag har ingen möjlighet att svara emot.

Det blir så fel just nu på arbetet för det förväntas att man ska brinna så mycket för det och helst köra mycket ideellt och ställa upp. Motsatte mig det och nu får jag pikar över att jag kräver betalt hela tiden medan andra ställer upp.
 
Hur skulle ni ställa er till det här?

Jag har två jobb (45/h), varav extra jobbet (15h/h) är under omorganisation och iom det så kallas vi i personalen till möten stup i kvarten. Den här månaden hade jag nästan 20h mer än jag brukar jobba pga detta.
Fine vid uppstart men nu vill de ha lägga in ett möte varje vecka (planering, strukturering/personal kalla det vad du vill) för att vi i personalen ska "mötas".
Vi jobbar aldrig tillsammans och har kommunicerat via loggbok/messenger när något har behövts tas upp, vilket har fungerat.

Mötet skulle vara ett snabbt 30-60 min "hej kolla läget möte" och infaller en morgon när jag redan jobbar eftermiddag och de andra två jobbar inte alls på den här arbetsplatsen då, den enda som är på plats är ansvarige.

Jag kläckte ur mig att jag inte vill gå på möte så ofta och förstöra min lediga förmiddag, så nu är jag klassad som motsträvig och inte engagerad/brinner för det här och sitter lite löst.
Jag är på plats under timmarna jag är anställd, gör mitt jobb bra. Jag anser inte att jag ska behöva ta av min fritid för att gå på möten varje/varannan vecka. Det är för mycket.

Ja, jag tar betalt för möten och arbetsplatsen har egentligen inte råd med det.

Har jag fel i det här?
Har din arbetsplats kollektivavtal?
Har de det kan de inte laborera med de anställdas arbetstider/mötestider lite hur de vill, nämligen.
Och varför förväntas ni jobba gratis??? (Ifall du inte jobbar på något välgörenhetsprojekt, då hade jag haft lite större förståelse för att det "förväntas", men ändå inte...)
En god väns dotter jobbade på ett känt finansinstitut som inte har det och de betedde sig på precis samma sätt.
Mamman fick lova att inte anmäla dem så länge dottern jobbade kvar, men nu har hon bytt jobb... :angel1:
 
Tack alla som svarat! Då är det inte helt fel på mig.

De som vill ha mötet anser att det är nödvändigt, jag ser inte att det är det, och att det är så kort tid att det drar man snabbt över och jag har ju tid efteråt.
Får noll förståelse för att jag inte vill eller hinner åka dit. Anklagas bara för att inte vilja vara en del av teamet inte är med på den här satsningen och jag känner att jag sitter så läst just nu att jag har ingen möjlighet att svara emot.

Det blir så fel just nu på arbetet för det förväntas att man ska brinna så mycket för det och helst köra mycket ideellt och ställa upp. Motsatte mig det och nu får jag pikar över att jag kräver betalt hela tiden medan andra ställer upp.
Uruselt av din arbetsplats
Det är absolut inte fel på dig
 
Hur skulle ni ställa er till det här?

Jag har två jobb (45/h), varav extra jobbet (15h/h) är under omorganisation och iom det så kallas vi i personalen till möten stup i kvarten. Den här månaden hade jag nästan 20h mer än jag brukar jobba pga detta.
Fine vid uppstart men nu vill de ha lägga in ett möte varje vecka (planering, strukturering/personal kalla det vad du vill) för att vi i personalen ska "mötas".
Vi jobbar aldrig tillsammans och har kommunicerat via loggbok/messenger när något har behövts tas upp, vilket har fungerat.

Mötet skulle vara ett snabbt 30-60 min "hej kolla läget möte" och infaller en morgon när jag redan jobbar eftermiddag och de andra två jobbar inte alls på den här arbetsplatsen då, den enda som är på plats är ansvarige.

Jag kläckte ur mig att jag inte vill gå på möte så ofta och förstöra min lediga förmiddag, så nu är jag klassad som motsträvig och inte engagerad/brinner för det här och sitter lite löst.
Jag är på plats under timmarna jag är anställd, gör mitt jobb bra. Jag anser inte att jag ska behöva ta av min fritid för att gå på möten varje/varannan vecka. Det är för mycket.

Ja, jag tar betalt för möten och arbetsplatsen har egentligen inte råd med det.

Har jag fel i det här?
Vad säger ditt fack?
 
Tack alla igen!

Hade era tankar gått då här oavsett bransch ni jobbat i?

Jag kikar på andra jobb men har inte så mycket att välja på. Målat in mig i ett hörn men det får jag skylla mig själv för. Svårt att hitta heltid eller timanställning som accepterar att man bara kan specifika dagar. Kollar på utbildningar men vet inte bad jag vill bli!! :banghead:
 
Tack alla som svarat! Då är det inte helt fel på mig.

De som vill ha mötet anser att det är nödvändigt, jag ser inte att det är det, och att det är så kort tid att det drar man snabbt över och jag har ju tid efteråt.
Får noll förståelse för att jag inte vill eller hinner åka dit. Anklagas bara för att inte vilja vara en del av teamet inte är med på den här satsningen och jag känner att jag sitter så läst just nu att jag har ingen möjlighet att svara emot.

Det blir så fel just nu på arbetet för det förväntas att man ska brinna så mycket för det och helst köra mycket ideellt och ställa upp. Motsatte mig det och nu får jag pikar över att jag kräver betalt hela tiden medan andra ställer upp.
Läser detta först nu. Är det en avlönad tjänst i en vinstdrivande verksamhet förstår jag inte var snacket om att jobba ideellt kommer in? Är det någon form av välgörenhet är det nästan ännu viktigare att det finns tydliga gränser mellan avlönat arbete och ideellt engagemang – vilken välgörenhet ska du vända dig till för att kunna betala dina räkningar om du säljer din tid gratis? En kultur där man odlar någon slags US-amerikansk syn på vad man kan kräva som arbetsgivare låter livsfarlig i en sådan organisation.

Jag är inte alls insatt i arbetsrätt men tycker du borde kontakta ditt fack. Om de är tandlösa, byt fack.
 
Hade era tankar gått då här oavsett bransch ni jobbat i?
I princip, ja.
Möjligen skulle jag vara lite flexibel om det vore t.ex att jag har ridlektioner på min egen ridklubb där mycket är ideellt arbete och jag känner att jag vill vara ideellt engagerad. Och då skulle jag kunna vara med på möten ideellt och se det som att jag sponsrar klubben med min tid.
Men rent generellt så ska alla möten som rör jobbet ske på betald arbetstid.
 
Tack alla som svarat! Då är det inte helt fel på mig.

De som vill ha mötet anser att det är nödvändigt, jag ser inte att det är det, och att det är så kort tid att det drar man snabbt över och jag har ju tid efteråt.
Får noll förståelse för att jag inte vill eller hinner åka dit. Anklagas bara för att inte vilja vara en del av teamet inte är med på den här satsningen och jag känner att jag sitter så läst just nu att jag har ingen möjlighet att svara emot.

Det blir så fel just nu på arbetet för det förväntas att man ska brinna så mycket för det och helst köra mycket ideellt och ställa upp. Motsatte mig det och nu får jag pikar över att jag kräver betalt hela tiden medan andra ställer upp.

Att förvänta sig att anställda ska jobba ideellt är giftigt och manipulerade. Jag är inom vården och är det något jag går i taket över så är det antydningar om att "tillfredställelse" och "mening" ska kompensera för kass lönesättning/gratisarbete. Så länge varken ICA eller hyresvärden tar emot "mening" som betalning så gör inte jag det heller.

Tanken att anställda står i någon form av tacksamhetsskuld gentemot arbetsgivaren är lika absurd som vanlig - vilket gör det än mer absurt.
 
Har din arbetsplats kollektivavtal?
Har de det kan de inte laborera med de anställdas arbetstider/mötestider lite hur de vill, nämligen.
Och varför förväntas ni jobba gratis??? (Ifall du inte jobbar på något välgörenhetsprojekt, då hade jag haft lite större förståelse för att det "förväntas", men ändå inte...)
En god väns dotter jobbade på ett känt finansinstitut som inte har det och de betedde sig på precis samma sätt.
Mamman fick lova att inte anmäla dem så länge dottern jobbade kvar, men nu har hon bytt jobb... :angel1:
Ja, vi har kollektivavtal, går under kommunal.

Därför att branschen/arbetsplatsen anses som ett "hobby/intresse/passions" jobb och därför något man verkligen måste brinna för. Ett litet ställe med tuff ekonomi så självklart hjälper man till. Jag anser att jag är en anställd.
 
Ja, vi har kollektivavtal, går under kommunal.

Därför att branschen/arbetsplatsen anses som ett "hobby/intresse/passions" jobb och därför något man verkligen måste brinna för. Ett litet ställe med tuff ekonomi så självklart hjälper man till. Jag anser att jag är en anställd.
Då undrar jag om de får göra så det har jag svårt att tro
Ring kommunal och fråga
 
Tack alla som svarat! Då är det inte helt fel på mig.

De som vill ha mötet anser att det är nödvändigt, jag ser inte att det är det, och att det är så kort tid att det drar man snabbt över och jag har ju tid efteråt.
Får noll förståelse för att jag inte vill eller hinner åka dit. Anklagas bara för att inte vilja vara en del av teamet inte är med på den här satsningen och jag känner att jag sitter så läst just nu att jag har ingen möjlighet att svara emot.

Det blir så fel just nu på arbetet för det förväntas att man ska brinna så mycket för det och helst köra mycket ideellt och ställa upp. Motsatte mig det och nu får jag pikar över att jag kräver betalt hela tiden medan andra ställer upp.
Det låter som en mycket ohälsosam arbetsplats. Med tanke på den totala oförståelsen dom visar så hade jag sett mig om efter ett annat jobb. Jag vill inte stötta en organisation som värdesätter och uppmuntrar en så ohälsosam arbetsmiljö.
 
Tack alla igen!

Hade era tankar gått då här oavsett bransch ni jobbat i?

Jag kikar på andra jobb men har inte så mycket att välja på. Målat in mig i ett hörn men det får jag skylla mig själv för. Svårt att hitta heltid eller timanställning som accepterar att man bara kan specifika dagar. Kollar på utbildningar men vet inte bad jag vill bli!! :banghead:
I princip ja.

Jag har varit avlönad på en plats där andra hjälpte till ideellt. Jag kunde absolut ställa upp oavlönat på ”stormötet” som var max en gång per termin och fixardagen som var en gång om året. Det var mitt sätt att bidra till den idella verksamheten. Men jag hade inte ställt upp så ofta som en gång veckan/varannan vecka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 493
Senast: Stalone
·
Småbarn Ni som har barn på förskola, har ni dom där enbart när ni jobbar? (inte 15-timmarsbarn nu då) Och ni som jobbar oregelbundna tider...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
13 870
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp