Möte med vildsvin till häst

Sv: Möte med vildsvin till häst

jag har aldrig i hela mitt liv träffat ett vildsvin , varken fritt eller i bodskap. :eek: Har bara hört massa historier om dom. Inte ens sett spår av dom xD

Är dom så "farliga" som alla säger?

--------------------------------------------------------------------------------
Har du nån gång möt ett vildsvin med häst: Flera gånger , finns massa runt de sörmländska skogarna..har hästen på gränsen mellan sörmland o stockholms län.

Hur reagerade hästen: han är livrädd bara han känner lukten av de:S han tittar sig omring o e orolig.(han blir exakt lika dan med älgar)

Hur reagerade vildsvinet: de har blivit rädda, men en gång glömmer jag aldrig, mötte en gris mamma med 14 ungar:eek: hon va inte så glad ...

Hur reagerade du: jag tycker de är spännande att möta på vilda djur när man är ute o rider

Vad hände skenade hästen, trilla du av osv: furutom att han blir väldigt hetsig/tittig o taktig av sig så händer inge mer,

Detta är i Bålsta, Håbo Kommun. :) Samma?
Man ser dom inte jätteofta här heller. Kanske de som bor precis intill där de får mat men i övrigt brukar de vara bra på att hålla sig undan.

Bellaan: Dom som jag har hört har blivit jagade har för det mesta blivit det efter att ha stört en sugga när dom promederat med hund. Hunden har kanske blivit för nyfiken eller liknande. Men det har hänt att de jagat efter folk och hästar utan att till synes ha blivit provocerade. Grejen med vildsvin är väl att de väldigt lätt känner sig hotade och när de väl gör det så blir de väldigt aggressiva direkt. Lite oberäknerliga. Så man ska absolut vara vaksam.

Har du nån gång möt ett vildsvin med häst? Ja, flera ggr senaste åren.

Hur reagerade hästen?
Tittade till lite, men brydde sig inte mer än så.

Hur reagerade vildsvinet? Har varit mindre flockar varje gång, men de har inte brytt sig om oss. Ibland förvinner de in i skogen, men ibland står de kvar och totalignorerar oss.

Hur reagerade du? Jag blir lite nervös inför vildsvin. De får flera kullar om året så jag blir alltid osäker ifall de har ungar eller ej, men det har gått bra hittills.

Vad hände skenade hästen, trilla du av osv? Nej. Ingen avramling och inget sken. Men en lugn inställning med viss vaksamhet fungerar bra.

Jag har inte stött på något vildsvin även om det finns mycket vildsvin i de här trakterna, dock har hon som äger min medryttarhäst stött på dem, senast i höstas. Då red hon barbacka och stötte på en flock efter en kurva, "killen" gjorde en 180 graders vändning på bakbenen å skenade tillbaka å X ramlade av. Vildsvinsflocken försvann lika snabbt som hästen och X fick promenera tillbaka till stallet, dock hade hästen inte återvänt. Till slut hittades han i ett stall någon km bort där han hade "sökt skydd", stod i stallgången å tryckte när han hittades någon timme senare.

jag har aldrig i hela mitt liv träffat ett vildsvin , varken fritt eller i bodskap. :eek: Har bara hört massa historier om dom. Inte ens sett spår av dom xD

Är dom så "farliga" som alla säger?

Nej! Det är fullt av myter om dom däremot. Här går dom i gårdarna, ser dom i stort sett varje dag. Igår räknade jag till 20 st på en sträcka på 1,5 mil. För ett par veckor sen över 30 st. Då kan man ju fundera på hur många det är i skogen... Jägarna jagar för fullt men det syns inte på mängden. Skadorna är enorma! Ingen matar dom här, dom har gott om käk ändå.

Har snubblat över en flock flera gånger utanför mitt hus...och dom kutar undan men kommer snabbt åter när vi gått in igen. Ingen har "anfallits" här av vad jag vet. Inte ens en jägare som gick sök på natten efter en skadad. Han snubblade rakt på den och kunde snabbt avliva den.

MEN, man ska ha respekt för dom som allt annat vilt. Framförallt som det handlar om skadade djur.

Har du nån gång möt ett vildsvin med häst
Många gånger eftersom att jag bor mitt i Smålands skogar

Hur reagerade hästen
Första gångerna vart han ju livrädd, vänt på klacken och bara galopperat för livet. Nu brukar han bara stå och se lite förundrat på vildsvinen.

Hur reagerade vildsvinet
Ja då det varit ett ensamt vildsvin har det stannat upp, sett sig om och lunkat vidare. Då det varit en mindre flock har de oftast bara stått stilla på samma plats och iakttagit mig och hästen. Vid större flock (mellan 30-90 stycken med suggor och kultingar) har suggorna blivit irriterade och hotat, morat som björnar gör ungefär.

Hur reagerade du
Lugnt. Tycker inte det är någon stor grej så länge jag sitter på hästryggen. Nu när min häst vant sig lite mer känner jag mig nästan trygg i denna situation.

Vad hände skenade hästen, trilla du av osv
Ja min häst har flytt några gånger men efter någon kilometer av lugnande ord och smekningar har han lugnat sig. Idag är han stencool.
[/QUOTE]

Här har ett par hundar strukit med, några har kommit i tidningen: http://sydsvenskan.se/lund/article323705.ece

Ett annat exempel på att vildsvin kan känna sig trängda: www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1512362

Hundar lever farligt, helt klart...en f.d. granne fick sin hund uppsprättad (klarade sig dock) under ett rådjursdrev. En stor gris kom farande och anföll hunden som inte hunnit märka den. En jägare såg allt som hände.

I andra artikeln uppfattade jag inte som att grisarna var trängda utan dom var hungriga och hittade lättillgängligt käk. Flocken jag har närmast här är inte heller skygga. Jag försökte hojta och vifta bort dom från vallen förra sommaren men dom struntade i mig. Attackerade dock icke...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama