Din hund känns inte då som reaktiv, dvs gör utfall och skäller om tex hund kommer för nära eller reagerar om en stannar och pratar med dig.
Jag blev rekommenderad denna psykolog då hundens bror med samma problem har haft psykologen, men den hunden har inga problem med psykologen och visar ett annat lugn, tom sådant lugn mot psykologen att de egentligen inte kommit åt det reaktiva problemet vid hundmöten osv. Men brodern till den reaktiva tiken, är superlugn när de har träffat psykologen och har därför avslutat behandlingen innan de egentligen har kommit åt problemet.. (Att behandlingen avslutades efter att problemet inte var helt borta, fick jag reda på långt efter att jag börjat)
Den reaktiva hunden "kastrerad tik" har lång inkörningsport på personer speciellt män men också vissa kvinnor. Psykologen vill med motbetingande att hunden själv ska komma underfund med att saker inte är farliga. Just nu verkar det inte funka och tiken verkar inte tåla psykologen. I övrigt har hunden förändras oerhört bra, bara vissa saker som är lite trassliga. Den här psykologen anser att skvallerträning är bara cirkuskonster för en reaktiv hund. På snart ett halvår har tiken träffat psykologen 3 ggr varav två träningspass och ett utredningspass. Vid utredningen, låg hunden hyfsat lugnt och det var inga stora problem, men vid träningspassen så har mötet med psykologen varit katastrofal och det har påverkat hela passet. Psykologen har gått nära, ca 4 meter ifrån hunden och pratat med matte. Matte får inte säga något till hunden utan motbetinga bara med osttub, vilket inte funkar så där. Hunden skäller i princip hela tiden mot psykologen och gör flera utfall. Varje träningspass har varit ca 60 min, varav halva tiden har hunden skällt, gjort utfall mot psykologen. Detta är jobbigt, då hunden på promenader hemmavid kan uppföra sig.
Den reaktiva hunden gör oerhört bra ifrån sig på den rallylydnadskurs de går, men det viftade psykologen bara bort nonchalant som att det var normalt för reaktiva hundar att göra bra ifrån sig på kurser.
De psykologer nära var antingen lediga, sjukskrivna eller skulle läsa.
Det handlar inte om att ifrågasätta psykologens kunskaper utan hitta vad som kan funka för tiken och vad som sedan känns bäst.
Går det verkligen med att motbetinga, ändra en hunds känslor så att den accepterar hundmöten på en gång väg?