Möta en björn!!!

Beemergirl

Trådstartare
Där jag har mina hästar finns det många fina skogsbilvägar att rida efter - SUPERHÄRLIGT!!! :)

För en vecka sedan såg dom en björn i närheten som gick över vägen och har nu lämnat sina spår (boops) lite här och var. Man blir ju lite skraj då kan jag säga, det minsta man vill möta när man är ute på en härlig tur är väl en BJÖRN... :crazy:

När jag då idag va ute å red så kunde jag inte tänka på annat än om jag skulle möta en björn. Är inte direkt en människa som blir skraj för saker men jag började iallafall fundera.
Björnarna är nog i och för sig mer rädd för oss än vi för dom men ibland flyger ju lixom tankarna iväg...

Jag tänkte först på hur hästen skulle reagera? Förmodligen lämna WO ganska snabbt... Skulle jag då hålla mig kvar? Om jag då gjorde det skulle vi hinna ifrån en springande björn? Skulle faktiskt inte tro att vi hann ifrån, en stor fullvuxen brunbjörn (trots sin tyngd) skulle nog kunna springa ganska snabbt... Om jag då inte höll mig kvar när hästen lämna WO å låg kvar där på vägen, vem skulle björnen ta först? Skulle jag kunna klättra upp i ett träd? För mina små steg mot en stor springande brunbjörn skulle ju va en fis i rymden...

Ja som ni ser så flyger tankarna iväg ibland....

Vad skulle Ni ha gjort i ett möte med en björn när Ni sitter på hästryggen?
 
Sv: Möta en björn!!!

gu va läskigt. ja e tveksam om jag skulle våga rida där över huvud taget :p hehe, fegis som ja e :p när jag och min kompis var ute och red i somras hörde vi typ ett "brummande" från skogen. vi blev skitskraja o typ galopperade därifrån :) haha. sen upptäckte vi att de va hästens mage som "brummade", och inte någon björn :) hahah. men vi va ändå lite rädda när vi skulle cykla ifrån stallet :angel:
 
Sv: Möta en björn!!!

Jo det är sannerligen så att man längtar tills det blir kallt å snön kommer så man är SÄKER på att dom slummrar sött... ;)
 
Sv: Möta en björn!!!

å där, mitt i björnland trodde du att jag skulle offra mitt och hästens liv... Till på köpet FÖRE en kurs jag redan betalat:angel:
Jag är glad att jag inte lät mej luras, men.... jag är rädd att du kanske möter "den stora bruna".... :crazy:
Lova att du är rädd om dej!

* Jenny *
 
Sv: Möta en björn!!!

Nja men det var ju INNAN jag visste att dom bara va runt husknuten ju!!! :angel:

Jo du det kan jag LOVA att vi inte tar nåra större utsvävningar framöver!
 
Sv: Möta en björn!!!

ja björn skulle jag inte våga möta, just nu finns nog ingen här nere. men vi har gått om vargar här..
 
Sv: Möta en björn!!!

Ja du vargar är nog heller ingen hitt att möta... Men det känns ändå som om man kanske skulle ha en bättre chans mot dem... Det kan ju va för att dom är mindre... Men är dom agressiva så är det nog ingen hitt som sagt....
 
Sv: Möta en björn!!!

Där jag bor så är det en björn som är på vandring, ungefär samma tid varje år! lite gulligt, han/hon är på väg nånstans, och kommer alltid genom vår by.
Då rider jag alltid runt åkrarna, aldrig i skogen, precis som dig så skenar min fantasi alltid i väg och jag börjar tänka "tänk om".

Men jag pratade med en kvinna som bodde i ett riktigt björnland, och hon sa att hennes hästar kände av björnen långt innan (dom blev typ väldigt stirriga och skrajja) då vare bara att vända hem så fort som möjligt.
Man kanske får lita på hästarnas luktsinne och instinkter..

Tyvärr skulle jag nog inte våga ge min häst det förtroendet haha, för hon ser alltid spöken, när hon vill busa och bralla så låtsas hon se nånting att bli rädd för. Då vet man ju inte om det verkligen är en björn eller nått påhitt.
 
Sv: Möta en björn!!!

Jo nog är det så att hästarna känner "vittringen" långt innan det är dags för Nalle att visa sig, men man vil ju inte bli helt låst vid att rida på banan hela tiden heller.

På en av skogsbilvägarna har min häst varje höst varit lite motvillig att gå men han är lite "stirrig" av sig så jag brukar inte bry mig så mycket. Men iår är det andra bullar, visar han det minsta lilla så vänder vi om och går hem igen och tar en sväng på banan iallafall.

Som "tur" är hotar meterologerna (hur stavas det nu??? :smirk: ) med snöoväder och kyla i helgen så då kan man alltid hoppas att Nalle kryper ner och slummrar för vintern!
 
Sv: Möta en björn!!!

ja det är nog lika bäst att lita på hästen :P jag skulle nog inte fixa att bara rida på ridplan, jag trivs så bra i skogen med hästen haha :D
Men min häst är ovanligt smart, hon skulle säkert lura mig haha
ja det har snöat hela dagen här uppe i östersund :)
 
Sv: Möta en björn!!!

JIPPIJOHO!!!! :) Idag har det snöat å varit riktigt ruggit så nu hoppas jag att Nalle tar å kryper till kojs!!!
 
Sv: Möta en björn!!!

du får sjunga sånger för din pålle så att björnen hör er på långt hål..


Ett tips! klättra inte upp i träd..för björnar kan klättra i träd:p
 
Sv: Möta en björn!!!

Superbiddi:

Jo jag har börjat skråla där i skogen, å bara det att jag försöker mig på att sjunga borde skrämma iväg Nalle! :)

Blandrastik:

Jo nog vet jag väl det att björnar kan klättra, det var mest tankar som snurrade i huvet den dagen....
 
Senast ändrad:
Sv: Möta en björn!!!

Otäckt. :crazy:
Ja, vad jag skulle göra om vi stötte på björn; hålla mig kvar på hästen min som skulle skena hemåt. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp