Sv: Mössa?

Men man kan väl inte jämföra flughuva med spö eller vikter på benen?
Det är många hästar som lider av insekterna och blir väldigt irriterade. Det är väl för dens skull man avänder huvan i så fall? Man använder knappast vikter på hästens ben med hästens välmående som första prioritet?

Det var inte riktigt den jämförelsen som gjordes, utan jämförelse av fusk. Det går som sagt att fuska vid användning av flughuva. Den tillåts endast efter dispens under särskilda omständigheter (varm, solig dag med völdigt mycket insekter).

Men jag tkr att det är konstigt att man får betsla i stortsett hur som hälst(i hoppningen framförallt menat) när man inte alls får ha så starka hjälpmedel för den lata hästen .
Tkr att man ska kunna rida hästen på ett vanligt tränsbett och att den ska gå framåt utan varken sporrar eller spö.
Är jag fel ute?

Nej, man får INTE betsla hur som helst i dressyr, till mångas förtret, faktiskt. Det kommer varje år många förslag på diverse bett att använda. Det verkar vara "omodernt" att rida hästen med vanligt tränsbett, tyvärr. Kanske pga diverse "tandläkare", ridinriktningar mm.

För övrigt ska inte sporren användas till att driva en lat häst framåt, den ska vara tillräckligt uppmärksam för skänkeln ändå. Är hästen känslig för sporren så är det ju faktiskt tillåtet att vara utan den utskjutande delen ("piggen") och bara använda den del som sitter runt hälen.

Det går inte. Den är totalt skänkeldöd...och ställer sej bara o gungar med, när man försöker gunga igång...han snarare blir vaggad till söms, den lille lymmeln..

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad har ni för mössa nu? Jag har en helt vanlig mössa. Hatar egentligen mössa, men fryser numera något så kolossalt så jag får klä på...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 099
Senast: Motacilla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 764
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka