Muninn

Trådstartare
Hej alla!

Hur många här har möss? Vad för sorter? Hur bor dom? Var har ni köpt dom?

Jag har haft råttor under två omgångar i mitt liv, underbara djur, men nu är jag lite sugen på möss... helst engelsk typ, satin... och jag har förälskad mig i färgen tan :love:
men, det känns svårt att hitta uppfödare, speciellt här runt Skåne? Och jag hittar inte lika mycket info som jag hittat om råttor?

Så, jag vill ha all info och självklart alla BILDER jag kan få :banana:

Sv: Möss?

vi har tva moss, standard fargen kallas viss champagne eller broken marked (ljus bruna falt med roda ogon)

Dem bor it ett omgjort akvarium, glasskivor satt in i tre horn sa det finns tre fler nivaer. Anvander nagot sorts majs stro pa botten (eftersom sagspan inte ar bra for andningsvagarna). Toarullar overallt osv :rofl: vi kopte dem fran en djuraffar, vilket var lite latt korkat. Med tanke pa att pojkvannens ex foder/fodde upp moss kunde vi ha fatt tag pa nagra den vagen.

Sota ar dem iaf :love: for tillfallet forsoker vi klura ut hur vi ska fa dem med oss till Sverige nar vi flyttar i Januari, gar ju inte att lamna dem har heller (pappa tycker vi ar knappa :D)

Fosoker ta nagra kort pa dem imorgon, mojligt att jag kan sno min huskamrats foton hon tog haromdagen da dem satt i fickorna pa luvtrojan :)

Sv: Möss?

Jag har gerbiler om nu det räknas in. Kallas för möss och ser ut som möss med håriga svansar men tillhör ju egentligen samma släkte som degus och chinchilla.:D Kan berätta lite utifrån dem om det skulle vara av intresse.

Har två små killar som bor ett 100-liters kar. Där har de alspån, trähus, vatten, mat, toarullet, pappkartonger, hö och äppelgrenar. Vi har gjort ett eget tak till dem bestående av en hårdplastskiva med massa hål och handtag.

Vi var dumma och köpte våra i djuraffär (jag får medlidande och vill alltid ta djuren där ifrån så jag väl såg just sådana var jag "tvungen" att ta dem). Som tur är är de friska, pigga, glada, nyfikna och tama.

De bor i sitt akvarium där jag fyller på med mat och vatten var dag, varje vecka städas det och byts spån (att klättra runt på mina armar och i påsen är det roligaste som finns) så de får vara kvar medan jag gör detta. Ser då även till att de har allt de behöver och flyttar om lite så de blir glada. De sandbadar även då och då i en hundskål.:p

Några dar i veckan, håller inte koll på exakt hur ofta men cirkus 2-5 är de ute och springer. De har lärt sig att tala om själva då de vill ut. De bygger en vall av spånet och ställer sig och hoppar på taket så det dunsar tills jag tar upp dem. Vill de inte ut gör de inte så och vill heller inte bli infångade.:)

De har stora personligheter. De ene älskar att titta på tv och lata sig i akvariet, men då han är ute är han full av hyss. Säger man att han inte får göra något gör han allt för att lyckas försöka lura en. Den andre springer runt och leker mycket i akvariet men då han är ute är han lugn och försiktig. Medans den ene rusar fram som en torped sätter den andre sig på min axel och tittar på. Han är även väldigt blyg och är det någon ny med då han är ute sätter han sig bakom mig och kikar fram.

De och hunden kommer väldigt bra överens dessutom. Har en otroligt go gammal collie som brukar vara med ibalnd då de är ute. Hon låter dem klättra runt i hennes päls och pussar dem ibland. De blir glada då de ser henne och rusar fram för att hälsa på henne nos mot nos.

Häromdagen sprang en av dem fram till henne på det viset, när han sedan ska gå vidare lägger hunden en jätterap. Hunden går obekymrat därifrån medan musen står kvar med förvånad min.:p

165708_1394059590548_1803947070_768872_5335115_n.jpg

301587_10150356171258197_695718196_8265251_760132834_n.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 524
Senast: Dopy
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 504
Senast: MayGrace
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar