Morrhårens vara eller icke vara

Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Terrierklippt pudel

Terrierklippning.jpg

Rätt vanligt önskemål att få som trimmare av de som inte är speciellt utställningsintresserade..

LÄNK

Men den var ju supersöt! :laugh:

J amen sen tycker jag det är skillnad på en hund som arkats ständigt sedan den var valp. Det man inte vet lider man inte av. Det blir som en vana för dem att INTE ha dem. Usch kan inte förklara hur jag menar

Personligen tar jag skägget hårdare än så, för att det inte ska bli så "bulligt" ansikte, men det var den bild som kom upp först.

Men jag har inte någonstans sagt att dom lider, men dom fattas ett verktyg.
Jag förstår ju att folk klipper pudlar i ansiktet liksom, men det handlar ju om fåfängan då, det får man ju stå för!

Så inga hard feelings, jag dömer inte folk som klipper morrhåren på sina hundar bara för att jag anser att dom ska få vara kvar!;)

Ja visst kan jag erkänna att jag rakar min hunds nos för att det är vackert och det är "rastypiskt". Se ser jag inet att hunden lider av det sådärför ser jag inget problem i det :laugh: Jag menar absolut inte att de dömer så ta det inte så :laugh:

Sinnestämning har jag aldrig hört att dom visar, så det tror jag inte.
Varför man rakar bort dom vet jag inte, människans fåfänga antar jag?:cool:

Mer hundens synförmåga!

Amerikansk cocker spaniel växer väldigt fort ihop i ansiktet, det är en ras som kräver trimmning helt enkelt. det är svår(läs: typ omöjligt) att klippa ansiktet och spara morrhåren.

jag ska ta en bild eller leta upp en på en oklippt amris( vi har en här hemma nu :P) så ser ni vad jag menar

Nu har jag grävt upp ett par bilder

Inte så smickrande bild kanske, han blundar. Nu är det dags att klippas.
26880222.jpg

lite långhårig
14189103.jpg

Nyklippt
26157648.jpg

Hur morrhårens närvaro skulle kunna försämra hundens synförmåga fattar jag inte, trots cocker-illustrationen.

Nä, ni som har raser där morrhåren kapas får nog faktiskt erkänna att det görs för den mänskliga fåfängan och inte försöka påskina att det är för hundens skull.
Morrhåren finns där av något skäl, men eftersom våra fantastiska hundar t.o.m. kan lära sig fungera utmärkt med amputerade ben så är nog amputerade morrhår en ren baggis för dem:)

Mer hundens synförmåga!

Amerikansk cocker spaniel växer väldigt fort ihop i ansiktet, det är en ras som kräver trimmning helt enkelt. det är svår(läs: typ omöjligt) att klippa ansiktet och spara morrhåren.

jag ska ta en bild eller leta upp en på en oklippt amris( vi har en här hemma nu :P) så ser ni vad jag menar

Att de ska se bättre tror jag inte ett dugg på :)
Det går effilera precis vid ögonen så det långa försvinner som spretar. Sen säger jag inget om att man rakar, men de skulle kunna se utan rakning om man vill :)
Har själv haft en amris, så jag vet att det går om man råkar vara lite lat med trimningen :D

För övrigt håller jag med Mrs Scabtree.

enligt mig ska maninte raka bort dom, de finns där av en anledning, samma som på hästar, onödigt att ta bort dom helt enkelt, fult också dessutom, enligt mig.. jag mäsker ju sj när ag rakade bort håret på min skalle, jag slog i huvet precis hela tiden i början, så visst måste en hund som e lite klumpig också slå i snoken i början när den inte har några känselspö kvar! jag han ju reagera när ja hade 3-4 cm hår på huvet så ja slapp smällen men de gick inte när ja hade några m.m...

dont shave :)

Terrierklippt pudel

Rätt vanligt önskemål att få som trimmare av de som inte är speciellt utställningsintresserade..

Jodå, jag känner till den frisyren. ;) Men nu tänkte jag mig en utställningsklippt pudel (eftersom det är de jag håller på med) med fläckvis behåring kvar runt läpparna, där morrhåren sticker ut. :p

Råkade av misstag raka av morrhåren på min Limpan sist jag trimmade runt hennes huvud.
Jag fick lite ångest men hon värkade inte märkbart påverkad efteråt :)
Skulle dock aldrig göra det med flit, de tillhör ju hennes charm!
Tror det är bäst att hålla hundarna så naturliga som möjligt om det inte är av hälsoskäl vill säga..

Jag har en långhårig hund och hans morrhår är inbäddade i skägg och mustacher och jag kan aldrig tänka mig att han har någon nytta av dem.

Det är klart at morrhåren finns där av en anledning och vildhundar och vargar har möjligen nytta av dem, men inte tamhunden.

Senast ändrad:

KL
När vi trimmat våran eng. springer så har dom ena gången rakat morrhåren och andra gången inte rakat dom. Jag inbillar mej att han vill ha dom kvar så han har fått ha kvar dom nu. Alla tycker jag är jättefjantig som inte vill klippa bort dom men jag förstår inte riktigt vitsen med det, han har ingen päls direkt att klippa i ansiktet endå.

Min vovve har då inte brytt sej om sina morrhår vad jag märkt iallafall så egentligen spelar det nog inte så stor roll.

Jag tror tvärtom. Jag tror att de är av yttersta betydelse, och även om djuren inte lider allvarlig skada när man tar bort dem så tror jag man försvårar deras avståndsbedömning och deras känsel och undersökningsförmåga.

Jag tänker detsamma, det är ju trotsallt där för en anledning. Detta att hundarna känner med dem, precis som hästar. Och även där rakar folk mular av fåfänga. Jag känner mig skeptisk även om jag inte tror att det är Farligt i ordets rätta bemärkelse.

Är det inte, i Sverige, förbjudet att ställa ut hästar med bortrakade känselhår? Araber t.ex.
Jag begriper inte varför man ska ta bort morrhåren! Självklart sitter dom inte bara där utan anledning...

Jag har en långhårig hund och hans morrhår är inbäddade i skägg och mustacher och jag kan aldrig tänka mig att han har någon nytta av dem.

Det är klart at morrhåren finns där av en anledning och vildhundar och vargar har möjligen nytta av dem, men inte tamhunden.

Varför inte?

Men det är ju inte bara morrhåren som rakas bort, hundar har flera långa hårstrån på resten av huvudet, ögonen och vid kinderna, dom e ju åxå bortrakade!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 621
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka