Morrande hund!

Sv: Morrande hund!

Hur ofta får han mat?

Jag har sett en del "oförklarliga vredesutbrott" på hundar med hög magsyreproduktion och glest mellan målen.
Flera (minst 5 som jag kommer på just nu) har blivit helt bra genom att justera fodergivan till 5 små mål/dygn. Vid risk för fetma kan man ge enbart kokt ris, rårivna morötter, en knäckbrödsskiva (utan något på) vid 1-2 av målen.
Bara en tanke..
Du återkommer också till att du och föräldrarna har olika åsikter. Kan det vara så att hunden blir förvirrad/stressad av olika regler eller olika hantering?

Han får mat en gång om dagen numera, och jag vet att det är lite för glest men detta beror på att han inte äter annars. När han var valp fick han 3 gånger om dagen men ju mer han växte desto längre tid gick det mellan att han åt. Vi gick ner till frukost/middag men då kunde det gå dagar innan han rörde maten så veterinären tipsade oss om att bara ge en gång om dagen och nu äter han det han ska :) Dock brukar han alltid få lite extra under dagen, t.ex. ris då han har en mycket känslig mage och ris lugnar ner den.

Ja, det är självklart att det är ett problem att vi har så olika syn på hunduppfostran, men samtidigt så känner jag att vi 99% av tiden bemöter hunden på samma sätt. Det som skiljer sig är när vi diskuterar och försöker komma fram till lösningar och det påverkar ju inte hunden direkt eftersom vi som sagt håller oss till samma "metoder" när det väl gäller.

Testa 1-2 veckor att ge honom någon matsked ris (eller vilken fiberrik mat han nu gillar) var 3:e eller var 4:e timma, och se om det hjälper humöret.
Att hundar med hög magsyreproduktion matkrånglar är inte alls ovanligt, kanske får de sura uppstötningar eller någon annan obehaglig reaktion av maten. I alla fall är det många hundar som "knappt äter en gång om dagen" som mår väldigt mycket bättre om man lyckas styra över dem på 3 (mycket mindre) mål/ dag. Ofta går det åt mindre foder för att hålla samma hull då, eftersom de tillgodogör sig maten bättre.
Om hunden har känslig/orolig mage är det också viktigt att eventuellt torrfoder är ordentligt uppblött innan det serveras. Torra kulor stimulerar nämligen magsyreproduktionen.

Är hunden ensamhund kan man också prova ha fri tillgång, så den kan äta lite när den vill.

Haft problem med hundar med dålig aptit (dessutom svårfödda vilket gör det hela än värre), och de har inte fungerat riktigt bra på X fodringar/dag hur man än trixat. Käkat varannandag osv. Och fått i sig för lite.

Med fri tillgång så har de ätit normal dagsranson, men de har gått och ätit 8-10 ggr/dag, tagit några tuggor här och några tuggor där, och ffa har det ätits på nätterna.

Inte funnits något riktigt system i när de äter, dvs hade inte fungerat att ge 8 mål mat/dag på fatas tider, då de liksom ätit när 'andan fallit på'

Min erfarenhet (många år på hundpensionat) är att fri tillgång sällan på hundar med orolig/känslig mage, de äter fortfarande ogärna.

Fri tillgång innebär för de allra flesta hundägare torra kulor i en ständigt påfylld skål. Det blir lätt ohygieniskt, särskilt om hunden dreglar när den äter, och torrfoder "åldras" snabbt (förlorar i näringsvärde) när det kommer ut i luft och dagsljus.
Och som sagt, torra kulor är mer påfrestande för magen än uppblötta.

Väldigt många hundar med fri fodertillgång håller sig dessutom på "svältgränsen", dvs smalare än vi skulle önska.

Däremot kan man bjuda mat riktigt ofta en tid för att se om hunden föredrar att äta någon särskild tid på dygnet.
Sen är det förstås viktigt att vara konsekvent med att inte "sticka till" den "stackars hunden" lite extra smakliga bitar emellan målen, vilket är otroligt svårt att låta bli när man har en matkrånglare.

Som sagt, jag har motsatt erfarenhet. Men är väl som med allt annat, hundar är individer och olika =)

Ja precis. Att det fungerat - på de med orolig/känslig mage också alltså - med fri tillgång, och att det är då de ätit tillräckligt och hållit vikten. Uppblött har ingen av mina kräsna gillat alls, men klar poäng där dock att uppblött är vänligare mot magen.

Själva hygienaspekten i övrigt går ju lätt att kontrollera med att fylla på skålen exvis två ggr/dag om man har en hund som äter hyfsat jämnt, alternativt en foderautomat (sån har pappas tik, eftersom hon äter så fruktansvärt ojämnt, mina hade framme i skål, jag fyllde på två ggr/dag, men det blev aldrig tomt. Slängde de kulor som låg kvar varje kväll, men när vi fått snurr på det åt de ganska fix mängd mat, så lätt att fylla lagom men ändå att det aldrig tog slut)

Senast ändrad:

Testa 1-2 veckor att ge honom någon matsked ris (eller vilken fiberrik mat han nu gillar) var 3:e eller var 4:e timma, och se om det hjälper humöret.
Att hundar med hög magsyreproduktion matkrånglar är inte alls ovanligt, kanske får de sura uppstötningar eller någon annan obehaglig reaktion av maten. I alla fall är det många hundar som "knappt äter en gång om dagen" som mår väldigt mycket bättre om man lyckas styra över dem på 3 (mycket mindre) mål/ dag. Ofta går det åt mindre foder för att hålla samma hull då, eftersom de tillgodogör sig maten bättre.
Om hunden har känslig/orolig mage är det också viktigt att eventuellt torrfoder är ordentligt uppblött innan det serveras. Torra kulor stimulerar nämligen magsyreproduktionen.

Han brukar iofs inte få riset så regelbundet, men han får det utspritt över dagen. Och hans mat är alltid uppblött :) Men tack, ska testa och se om det kan hjälpa med att ge honom mindre portioner flera gånger om dagen.

Är hunden ensamhund kan man också prova ha fri tillgång, så den kan äta lite när den vill.

Haft problem med hundar med dålig aptit (dessutom svårfödda vilket gör det hela än värre), och de har inte fungerat riktigt bra på X fodringar/dag hur man än trixat. Käkat varannandag osv. Och fått i sig för lite.

Med fri tillgång så har de ätit normal dagsranson, men de har gått och ätit 8-10 ggr/dag, tagit några tuggor här och några tuggor där, och ffa har det ätits på nätterna.

Inte funnits något riktigt system i när de äter, dvs hade inte fungerat att ge 8 mål mat/dag på fatas tider, då de liksom ätit när 'andan fallit på'

Fri tillgång fungerar tyvärr inte på vår hund. Vi har försökt med det men som jag skrev i tidigare tråd började han inte äta ordentligt förrän vi gav honom en gång om dagen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 322
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 467
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 623
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar