Morrande hund

dender

Trådstartare

Hane 1.5 år, har panosteit sedan ca ett halvår, beteendet pågåt ca 3 månader. Äter smärtstillande då det kommit ett nytt skov.

Han gör bara detta när han går in på kvällen, ibland in till hundgården på dagen.

Någon som har några tankar kring det?
Ibland kan ha slicka en samtidigt som man tar av koppel/halsband

Ingen av er närmare 100 som sett tråden och 40 som sett filmen som har några tankar kring detta beteendet?
För jag tror nog de flesta av oss inte tycker detta är helt normalt beteende.

Ingen av er närmare 100 som sett tråden och 40 som sett filmen som har några tankar kring detta beteendet?

Rent spontant så tolkar jag det som att han har ont och försöker kommunicera det till er genom morrande. Det blir en avståndsökande åtgärd. Slickandet runt munnen är en sådan där typisk signal som de gör när de har ont och försöker härda ut och inte kan kanalisera det på något annat sätt. Motionerar ni honom mycket? Kanske är det läge att minska lite på det? Är han mycket halt?

Rent spontant så tolkar jag det som att han har ont och försöker kommunicera det till er genom morrande. Det blir en avståndsökande åtgärd. Slickandet runt munnen är en sådan där typisk signal som de gör när de har ont och försöker härda ut och inte kan kanalisera det på något annat sätt. Motionerar ni honom mycket? Kanske är det läge att minska lite på det? Är han mycket halt?
Han är inte halt alls, vi tog honom till vet innan det hann gå så långt utan gick på att han var stel, undvek kontakt och markerade (med morrande, men mycket lugnare än det filmen visar). Började på helgen och på torsdagen hade vi tid till vet och han blev insatt på onsior.
Motionerar inte mycket utan kör hjärngympa nu, är nog promenad på 30 min x3 på dagen.

Jag vet att det är lätt att tänka att detta är pga. smärta men då borde han visa oftare än bara efter det börjat bli mörkt. Hallen är stor och kan gå in i det ännu större köket så borde inte känna sig trängd.
I förrgår var inte jag ute med dem, men när han fick se mig i hallen blev han glad och hälsade genom att hoppa (som vanligt) för att sen nästan komma på sig själv och börja morra på det grova sättet (jag är 2 sek från att hugga sättet).
Gör aldrig någon stor affär av det utan tar av halsbandet och låtet honom vara (eller som när han hoppa lugnt butta ner honom). Provat att ge godis, då äter han och morrar samtidigt.

Kan tillägga att han alltid senare kommer och gosar, brukar ta på sin höjd någon timme innan han kommer upp till soffan

Jag kan för lite för att sia om orsaken till beteendet (tänker dock smärtrelaterat) men jag hade nog hanterat hallsituationen annorlunda, för att inte riskera ett bett. Det ser nästan ut som att hunden stoppar på dörrmattan och att du sedan smiter/tränger dig förbi i det trånga utrymmet? Och sedan tar av kopplet medan han morrar? Skulle det vara möjligt i en liknande situation att du ber hunden gå bort/gå och lägga sig/flytta sig från det trånga utrymmet. Och att du sedan tar av kopplet när hunden är lugn och tillfreds? Som prevention för bett?

Vi som läser o ser filmer är intresserade, det betyder inte att vi har svar på alla frågor.
F.ö. föredrar jag hundar som morrar innan de hugger.

Jag hade utrett den där hunden vidare, skyndsamt.

Hade han velat bita tror jag att han hade gjort det redan, jag tycker dessutom att han visar mixade signaler. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det beteendet(eller skönt för min del), men jag tolkar det som ett oroligt uttryck, med sannolikhet bottnat i smärta.

Sen funderar jag, är hunden i hundgård hela dagarna? Det kanske inte är optimalt om han har värk?

Jag kan för lite för att sia om orsaken till beteendet (tänker dock smärtrelaterat) men jag hade nog hanterat hallsituationen annorlunda, för att inte riskera ett bett. Det ser nästan ut som att hunden stoppar på dörrmattan och att du sedan smiter/tränger dig förbi i det trånga utrymmet? Och sedan tar av kopplet medan han morrar? Skulle det vara möjligt i en liknande situation att du ber hunden gå bort/gå och lägga sig/flytta sig från det trånga utrymmet. Och att du sedan tar av kopplet när hunden är lugn och tillfreds? Som prevention för bett?
Provat, funkar inte. Generellt brukar han inte stanna på hallmattan, utan lite längre in.
Det ser kanske trångt ut, men hallen är över normalstor. Vid dörren finns förutom korridoren till hans säng ett utrymme rakt fram som är ca två m långt och lika brett och lätt att ta sig in till köket där han har ännu mera utrymme.

Jag tror faktiskt inte att han kommer hugga (nu gör han väl det bara för att) utan då hade det kommit tidigare.

Jag har också tagit vägen där jag inte flyttar mig utan handlar precis så som jag gör under alla andra in och ut situationer som är under dagen (som sagt, detta brukar bara vara 1 gång/dygn resten funkar normalt).
Om han vill komma undan från mig får han flytta sig (han har 200 kvm till att vara på, han behöver inte stå vid mig). Jag låser dörren, tar av stövlar och jacka utan att bry mig om hans beteende, på filmen frågade jag efter hans uppmärksamhet för att kunna visa bättre hur han beter sig det är inget jag gör normalt.

Vi som läser o ser filmer är intresserade, det betyder inte att vi har svar på alla frågor.
F.ö. föredrar jag hundar som morrar innan de hugger.
Gud ja, mycket trevligare! Denna bits mest utan att morra dock, men enligt honom är att tugga på en hand bland det mysigaste man kan göra, det är så han gossar.

Jag hade utrett den där hunden vidare, skyndsamt.

Hade han velat bita tror jag att han hade gjort det redan, jag tycker dessutom att han visar mixade signaler. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av det beteendet(eller skönt för min del), men jag tolkar det som ett oroligt uttryck, med sannolikhet bottnat i smärta.

Sen funderar jag, är hunden i hundgård hela dagarna? Det kanske inte är optimalt om han har värk?
Nej det är han inte nu när det är kallt. Men sambo jobbar natt och jag börjar jobba innan sju, om hunden har gått upp låter han inte husse sova utan då får han vara där tills husse vaknat vid 9-10.

Vet och vi kom överens om att prova smärtstillande till att börja med, då han har en diagnos som går i skov och ger smärta. Alla andra beteenden som kan ses som smärtrelaterade har lugnat sig kraftigt sedan påbörjad medicinering i fredags (förändring sågs redan på lördag och nu är det bara detta kvar)

Jag tror också han redan hade huggit om han ville det, problemet är inte nytt men är inte aktiv här längre så tänkte inte på att fråga här tills fryckan sa till mig att fråga.

Dygnets alla andra timmar är han väldigt gossig, kontaktsökande och älskar sin matte över allt annat. Oftast sover han hos mig på nätterna och ska ligga som ett plåster.
Han har varit morrig mot sonen, men inte detta steg 2 morrning utan"normalt" nej tack jag vill inte umgås med dig. Men det har också blivit bättre sen medicinering och sonen vet (oftast) hur man gör för att hantera det (behöver inte vara på hunden, kan ge godis, sonen är alltid den som ger kvällsmaten)

Hat det hänt nåt o hallen ? Tänker även på att en annan hund kommer och går förbi ? En hall är ofta trång och kan ge upphov till spänd stämning om man behöver trängas.

Hat det hänt nåt o hallen ? Tänker även på att en annan hund kommer och går förbi ? En hall är ofta trång och kan ge upphov till spänd stämning om man behöver trängas.
Som sagt är vår hall långt ifrån trång, det finns inget behov för att trängas om man inte stannar rakt på första mattan så som han gjorde. Är några meter matta också så om han nu ville stå på just matta hade han inte behövt stanna där

Jag kan inte komma på att det har varit någon situation i hallen, det har varit två i hundgården (ytterdelen och inte innerdelen där vi släpper in dem) men de var ett tag sedan och med ca 6 månaders mellanrum (resursförsvar och så blev det något när grannens hund gick förbi, vet inte vad som blev även om vi var ute då. Båda gångerna är det lilla som fått stryk, det är den stora som bestämmer men ändå harmoniskt förutom vid dessa tillfällen för då märker jag på den lilla att den inte är helt tillfreds). Den andra hunden går alltid lös på kvällen och går in i köket och väntar in mig (antar att han känner av att det är spänt). Köket är åt andra hållet mot vart stora hunden brukar gå (till sin säng som på filmen)

Jag är inte alls säker på att det beror på smärta eftersom det verkar vara så situationsbundet. Hunden är i könsmognad och många beteenden mognar fram då. En del av dessa beteenden är inte alltid så trevliga beroende på hundens genetiska anlag och miljö. Den här hunden låter betydligt mer allvarlig än hundar som har ont brukar göra (åtminstone enligt hur jag tolkar morrningen).
Dessutom tycker jag det verkar underligt om hunden har panosteit när den är färdigvuxen. Det är något som normalt förknippas med en växande unghund och brukar behandlas genom minskat kaloriintag.

Jag är inte alls säker på att det beror på smärta eftersom det verkar vara så situationsbundet. Hunden är i könsmognad och många beteenden mognar fram då. En del av dessa beteenden är inte alltid så trevliga beroende på hundens genetiska anlag och miljö. Den här hunden låter betydligt mer allvarlig än hundar som har ont brukar göra (åtminstone enligt hur jag tolkar morrningen).
Dessutom tycker jag det verkar underligt om hunden har panosteit när den är färdigvuxen. Det är något som normalt förknippas med en växande unghund och brukar behandlas genom minskat kaloriintag.
Jag håller med dig i allt utom att panosteiten, kanske dags att erkänna att du inte kan allt där? Hundras som ofta är färdigväxta när de är tre år först och främst och panosteit kan hålla på tills de blir ca 2.5 år

Jag kan tyvärr inte svara på varför han gör som han gör (såklart), men steg ett för mig hade varit att börja föra dagbok - en väldigt exakt sådan. Hur ser situationen ut när det inte händer, hur ser det ut när det händer? Går det att hitta ett mönster? Är det alltid samma koppel/halsband, har du alltid samma skor, är klockan alltid samma tid, öppnar du dörren med samma hand, vad är det för väder, vad är det för temperatur inne, osv. Närmast löjligt noggrant. Också varit uppmärksam på de gånger det går "bra" - hur bra går det, finns reaktion i mindre tydlig variant även andra gånger, i så fall i vilket läge och vad skiljer.

Sedan hade jag också velat bryta ner beteendet. Det ser ut som att det börjar iom att han kliver över tröskeln, men kanske har han börjat spänna sig redan innan (filmen börjar ju då)? Kan man fånga upp punkterna där han reagerar och träna om reaktionen just där, steg efter steg? På så sätt borde det gå att hitta var problemet egentligen sitter, där lär det ju bli svårare att ändra beteendet.

Det hade också varit intressant att byta utrustning helt. Jag vet att sele är meckigare än ett halsband som är enkelt att dra över huvudet, men det skulle kunna ge en viktig fingervisning om var problemet sitter. Om han får en sele som ska av och ändå fortsätter med beteendet är det sannolikt (om än inte helt garanterat, pga etablerad situation, för all del) inte vare sig resursvakt av halsbandet - byt koppel också förresten - eller nackont. Till exempel.
(Och har ni en annan ingång i huset hade jag velat byta till den också. Men en skillnad i taget! Annars blir det samma gröt fortfarande, och man vet inte vilken förändring som lett till vad.)

Sedan hade jag inte räknat med att hunden inte kommer att hugga för att han inte gjort det hittills. För mig ser det ut som ett mycket allvarligt menat hot (ihop med signaler om att han är obekväm i situationen, vilket inte gör risken mindre tyvärr), men han får ju inte gehör för det. Gissar jag? Alltså, i någon mån "körs han över" trots att han säger nej på det här sättet? Nästa steg är bett, eller markering av bett, om beteendet att varna inte får framgång är det rimligt att vänta sig att det förr eller senare kommer att gå vidare - hans nuvarande taktik fungerar ju inte.

Det finns en metod att använda stationsbeteenden som ett sätt att ge djur en "röst" i hantering, om jag inte är helt ute och seglar kommer den från Susan Friedman? Jag är mycket långt från någon expert i tekniken, men jag tycker den är mycket intressant och försöker använda den i allt större utsträckning. I korthet går det ut på att lära djuret (hunden i det här fallet) ett stationsbeteende, någon form av target, och så länge stationen hålls tillåter djuret hanteringen - kliver det av, släpper, vad det nu handlar om, så betyder det att hanteringen upphör. Det är en möjlighet för djuret att säga nej, och människan får en väldigt tydlig gränsdragning för var det finns problem att jobba på. Det går alltså att prova sig fram runt ett problem för att bena ut vad det handlar om. Kanske inte en metod för alla dock?

Jag håller med dig i allt utom att panosteiten, kanske dags att erkänna att du inte kan allt där? Hundras som ofta är färdigväxta när de är tre år först och främst och panosteit kan hålla på tills de blir ca 2.5 år
Det är inte jag som har den åsikten om panosteit. Min unghund hade också panosteit. Enligt min veterinär så förekommer panosteit på hundar när de växer som mest dvs som regel innan ett års ålder.
Behandling innefattar antiinflammatoriskt men allra viktigast är reduktion av energiintag.

Tror att det är vaktbeteende som slår på när han går in i huset. Han vaktar huset helt enkelt. Har sett det hos andra hundar fast då har det varit i bilen iställen. De hundarna har gått från att ha vara hur trevliga som helst till små monster när de hoppat in i bilen.
Kan det hjälpa om du styr upp situationen lite bättre? Hunden får vänta utanför tills du har gått in. Sedan bjuder du in hunden men beordrar den att lägga sig på dörrmattan medan du klär av dig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V