Sv: morötter

Jag ger, som sagt, mina två ponnyer ca. 2kg. var per dag... Tycker inte att det är särskilt mycket? Men det beror kanske på vad man jämför med?!;) De får i alla fall så "mycket" därför att morötterna "fyller ut" kraftfodret,det tar längre tid att tugga och maten blir lite godare för en kräsen pålle:angel: Tidigare när det fanns en "morots-gubbe" som sålde 25kg. säckar med fodermorötter för 55:- gav jag nog mera:p Brukade köpa två st. och det räckte typ en vecka... Men om jag köper på Ica, som jag gör nu, blir det dyrt! Då kostar ett kilo 7,90:-:mad:

det enda ja hört om att ge frusna morötter är att hästarna kan bli riktigt sjuka, hände en häst i mitt stall. typ kolik, o sånt...

wrangler skrev:
Va?!? :eek: Jag har två dräktiga ston så jag vill gärna veta.... Inte för att jag brukar ge frusna men ändå......

Skulle gärna ge mer morötter än vad jag ger idag, men då är det intressant att få dem till ett bra pris. Ger nu ett halvt till ett kilo per dag

Har köpt fodermorötter via butiker och grönsakshandlare. men det blir alltför dyrt iom att jag har flera hästar. Vart i Sverige finns det gott om morotsodlare egentligen :confused:?

Jag får kanske slänga upp "Morötter önskas, obs billigt!"-lappar lite här och där i bygden.

morötter som foder :confused: hmm mina får morötter som godis nån gång ibland...

Jag ger mkt morötter men hur mkt vet jag inte för jag har aldrig vägt, köper fodermorötter i säck (orange nätsäck) var 14:de dag från en som kör runt med lastbil o säljer potatis o grejjer, köper då 3 sånna säckar med morötter. betalar 50kr/säck

milly skrev:
Varför fodrar ni med så mkt morötter? Bara för att hästarna tycker att det är gott? Eller har det nåt viktigare syfte?

För att han ska få lite mer att käka helt enkelt. Inte helt kul att stå på 1 dl havre om dagen när de stora pållarna får flera kilo...

när min häst fick morötter i fodret (för smaklighetens skull, ca 1-2 st) så brukade jag tälja dom :D
perfekt tidsfördriv när man hade tråkigt.
dom var frusna, så man kunde inte dela. istället blev det till att tälja, blåsa varmt, tälja mer, blåsa varmt

min häst får aldrig hela äpplen, dom håller jag emot så han biter loss en del i taget
alt biter/skär bort en del som han får

Nesslan skrev:
Vi ger en hel del morötter, mest för att hästarna tycker om det. Mycket också för att alla ska få lite i krubban varje gång det fodras även om de inte får något kraftfoder.
Här är morötterna mycket billigare än de flesta andra fodermedel.
500kg för 100kr = 20 öre kilot.

Gud så billigt, var skjutton köper du dina morötter? Låter ju toppen bra. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama