Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kitara_ skrev:Blir dom inte finare i pälsen av morötter?
Eller är jag helt fel ute?
/ Kitara_
MariaAhmira skrev:Jag ger mina hästar morötter som godis!
smaskens att glufsa i sig
Har aldrig "fodrat" med morötter, så ett par om dagen var
milly skrev:Varför fodrar ni med så mkt morötter? Bara för att hästarna tycker att det är gott? Eller har det nåt viktigare syfte?
7kg???? Jag har alltid fått höra att man skall ge max 1kg/dag till ston med normal brunst. Ston med svag brunst,hingstar och val. kan man ge det dubbla. Skulle aldrig ge mina 7 kg morötter på en dag.BeastieBabe skrev:morot kan man fodra med som ett vanligt fodermedel, det innehåller 1,5 Mj och 7 g smältbart råprotein. så det ger alltså lite energi åt hästen..
7 kg morötter är enligt C.Plancks senaste bok, likvärdigt med 1 kg havre.. så man kan nog lätt ge 7 kg morötter iallafall..
Tuva-Li skrev:Jag fodrar med dryga kilot per dag, så jag tillhör ju inte "storkonsumenten" här.
Jag använder morötter för att dryga ut kraftfodergivan. Min plutt får inte lika mycket kraftfoder som havre-halvblodsmaskinerna i stallet (som får hinkvis).
Samt att jag fått för mig att morötter är ett bra fodermedel, tar förhållandevis lång tid att äta och innehåller både mkt vatten o vitaminer.
Sen har jag hört att man blir lättare solbränd och får färg av mycket morötter, så på lång sikt har jag tänkt att hästen ska bli orange .
Tuva-Li skrev:Sen har jag hört att man blir lättare solbränd och får färg av mycket morötter, så på lång sikt har jag tänkt att hästen ska bli orange .
jag delar äpplen och morötter endast på hälften, skär man för smått är risken stor att dom sätter i halsenMariaAhmira skrev:hur delar ni era morötter?eller får era hästar dem hela?
fånig fråga men nyfiken
lundborg skrev:gott och saftigt i maten. och som godis när vi har tränat.
plus c-vitamin och sen har jag för mig det finns fler vitaminer i dom (kommer bara inte ihåg vilka)
någon annan som vet?
milly skrev:Du kanske bara var ironisk men man ska väl dela på morötterna på nåt sätt för att minska risken till att de sätter dom i halsen? Jag läste i en gammal foderbok där det står att man ska dela dom på LÄNGDEN, inte i kuber.