Sv: morötter

HannaZ skrev:
Jag ger ca 1,5 kg per dag.

Morötter + lucernhack ger lång tuggtid av "krafftfodret".

Kusernhack är det ett bra foder för hästen?
Det är så att jag gar testat lusernpellets för att några
tipsa mej om det, tyvärr så äter inte min häst det :(

Hon är svårfödd och äter iaf korn och havre nu samt morötter.
Jag vill ge henne nått mumma liksom och inte bara korn och havre,
morötter får hon inte alltid.

Vart köper du ditt och för hur mycket? :S

Tack!

Lucernhack är som hackat hö och är samma sak som lusernpellets (samma innehåll). Pelletsen är alltså pelleterat lusernhö och hack är hackat lusernhö. Lusern är alltså ett grässlag!

Du kan ju prova med lusern hack om han inte äter pelletsen.

milly skrev:
Lucernhack är som hackat hö och är samma sak som lusernpellets (samma innehåll). Pelletsen är alltså pelleterat lusernhö och hack är hackat lusernhö. Lusern är alltså ett grässlag!

Du kan ju prova med lusern hack om han inte äter pelletsen.

Hehe, jag vet att det är samma sak.
Men jag tänkte om hon ev skulle gilla det mer
än smörjan som blir när man lagt pelletsen i blöt :P

Hmm, får testa lr så tänkte jag ev köpa fibergi och ge 4dl om dagen
till henne enbart för att ge lite godis :P

Ja just det - var det inte du som jag tipsade om att prova smaksätta det med melass?

guuud vad mkt morötter!

jag har precis fått en säck morötter och jag har varit så orolig över vad jag ska göra med dessa för dom kommer juh börja mögla! men då kan jag alltså ge min PONY (lättfödd) typ 1-2 kg morötter/dag????? är det inte mkt a-vitamin i morötter???

rare skrev:
hur mycket morötter ger ni era hästar per dag? vad tycker DU är lagomt till en häst på ca 450 kg, som tränas dagligen, undantag en ledig dag?
en del ger 2 morötter om dan...andra 8:confused:

Hej,

Vi ger Lukas minst 1-2 kg per dag blandat med äpplen (delat i små bitar).

Han får det i sin morgon och kvällshink blandat med Kraffts proteiner och mineraler. Han äter inget Kraftfoder men jag vill inte att han ska stå utan när alla andra i stallet får morgon och kvällshinkarna. Det skramlar bra i krubban och han får lite att jobba med.

~Ingrid

Är det ingen som märkt att deras häst/hästar blivit lösa i magen av alla morötter? :confused:
Jag delar alltid iallafall äpplen till min häst. En kompis till mig gav sin shettis ett helt äpple som han satte i halsen, det gled bakåt i munnen när han bet i det och fastnade i halsen och hur hon än försökte gick det inte att rädda honom. Veterinären hann heller inte dit i tid...... Allt gick så fort.

Senast ändrad av en moderator:

Han får det i sin morgon och kvällshink blandat med Kraffts proteiner och mineraler. Han äter inget Kraftfoder men jag vill inte att han ska stå utan när alla andra i stallet får morgon och kvällshinkarna. Det skramlar bra i krubban och han får lite att jobba med.

:confused: Han får ju visst kraftfoder - Krafft protein pellets! Räknas inte det?

Jag tycker att morötterna har en bra effekt på lösa magar! :) Äpplen däremot blir min häst väldigt lös av.
Jag brukar dela mina morötter på mitten bara, och jag har aldrig varit med om att någon häst har satt dem i halsen.

Jag fodrar med morötter så länge det inte är frost.

Jag har hört att ger man morötter som har frusit till dräktiga ston, så kan de kasta...?

Stämmer den teorin?

Ärtor och morrhår!

Jag har hört att iaf hundar inte kan tillgodose sig vitaminerna i morötter om de ionte är kokta..

Någon skillnad mellan häst och hund?

Ärtor och morrhår!

jag ger ngo typ.. 1-2 kg morötter om dagen utöver ½kg havre och lite korn. mest för att han inte behöver så nedrans mycket kraftfoder och får morötter som "bukafylla" med kraftfodret.

vi köper 3 säckar à 50 kg för 100kr, sköljda och bra kvalite. *stolt* :angel:

Vi ger en hel del morötter, mest för att hästarna tycker om det. Mycket också för att alla ska få lite i krubban varje gång det fodras även om de inte får något kraftfoder.
Här är morötterna mycket billigare än de flesta andra fodermedel.
500kg för 100kr = 20 öre kilot.

Ett halvt till ett kilo om dagen beroende på häst. Fick tipset av en av Hollands ledande uppfödare att ge morötter. Han fodrade med morötter och hö, ingen kraftfoder men såg till att höet hade mkt bra värden. Mina får dock en del kraftfoder också :)

Jag gör ca 20 kg/v i morätter på två hästar. Det är perfekt att "fylla ut" i burkarna med. Det och bröd. :D

Åskan skrev:
Jag fodrar med morötter så länge det inte är frost.

Jag har hört att ger man morötter som har frusit till dräktiga ston, så kan de kasta...?

Stämmer den teorin?

Ärtor och morrhår!

Va?!? :eek: Jag har två dräktiga ston så jag vill gärna veta.... Inte för att jag brukar ge frusna men ändå......

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama