Morganhästar (sammanfogad)

Sv: Morganhästar (sammanfogad)

bright_sara skrev:
Hej!
Jag läste igenom inläggen igen och kände att jag bara måste säga emot...
Det finns bara en typ av morgan och den ser ut såhär; http://www.tullesbo.com/morgans/rasstandardfoton/standardideal500.jpg
Vilket innebär att alla uppfödare borde sträva efter att föda upp hästar med den här typen.

Visst är det så att man bara har en typ som rasstandard. Men för det finns det ju individuella skillnader? Även om man har en typ som är önskvärd så blir inte Sonny och Tank mer lika varandra för det?

Thesen skrev:
Visst är det så att man bara har en typ som rasstandard. Men för det finns det ju individuella skillnader? Även om man har en typ som är önskvärd så blir inte Sonny och Tank mer lika varandra för det?

Nej det finns såklart individuella skillnader men man ska sträva efter att föda upp hästar enligt rasstandarden. Det ska bara finnas en typ även om många olika typer förekommer därför att det har kommit fram under åren. Finns en massa olika skäl för det, bra eller dåligt får man själv avgöra. Jag lägger inte fram min personliga åsikt utan försöker hålla det på ett opersonligt plan.

Ja, Sonic var en av de hingstar jag ansvarade för tidigare.
Jättetrevlig hingst, har även jobbat mycket med ett par avkommor till honom, ett par 4-åriga ston. Väldigt fina.

Haley hette avkomman, nu ringer det en klocka!
Skulle vara trevligt att se honom.

Förresten, flerfaldiga world champion hingsten Key Biscane finns att använda via Monnington. Fryst semin.
Kanske ett intressant tillskott till svensk avel?

_Viva_ skrev:
Ja, Sonic var en av de hingstar jag ansvarade för tidigare.
Jättetrevlig hingst, har även jobbat mycket med ett par avkommor till honom, ett par 4-åriga ston. Väldigt fina.

Haley hette avkomman, nu ringer det en klocka!
Skulle vara trevligt att se honom.

Förresten, flerfaldiga world champion hingsten Key Biscane finns att använda via Monnington. Fryst semin.
Kanske ett intressant tillskott till svensk avel?

Haley hittar du här; http://www.tullesbo.com/morgans/hingstar.html
Bara scrolla ner på sidan så kommer han.
Finns säkert ngn som skulle vara intresserad av Key Biscane, dock inte jag. Jag är mer intresserad av andra blodslinjer.

Vad roligt att det finns en Morganlänk!

Min bästa kompis och hennes familj flyttade när vi var fem år från vår gata i Uppsala ända till Vårgårda för att bland annat föda upp just dessa underbara kusar. Deras första morgan, Horseshoes Lyncrest (f.1969) e. Windcrest Donald u. Hylees Lady Lynn, importerades från USA och blev Sveriges första godkända sto! Snällare häst får man leta efter... Hon är dessvärre inte bland oss längre, vid sin död var hon då Sverige längst levande Morgan. Hennes avkommor har dock spridits runt i landet vilket är himlans kul. Jag kan inget annat än att rekommendera denna ras för alla som vill ha en mångsidig familjehäst.

Ett tips för er morganälskare är Disneyfilmen "Justin Morgan had a horse" som kom på 70-talet och handlar om den första morganhästen! Jag vet att den kan beställas på dvd från USA, tror att morganhästföreningen hade ett visst antal ex också men de lär ju vara slut nu. Hett tips alltså!

Snälla ni kloka Stockholmare, skaffa er en morganhäst, vad jag vet finns inte en enda i trakten. Ni har en given medryttare här i alla fall :love:

http://www.allbreedpedigree.com/horseshoes+lyncrest

adressen till min ögonstens hela stamtavla. Tittar ni lite längre bort ser ni att hon har just den första morganhästen i sin stam "Justin Morgan, född på 1700-talet.(från Disneyfilmen). Morganhästens historia är otrolig tycker jag. Otroligt att man har sådan stor koll på stmamen. Har ni en amerikanskimporterad häst kan ni söka på sidan och hitta en galet lång stam, mycket intressant! Foton finns i flera led på vissa också och målningar innan kamerans inträde på jorden...

Tack för det!
Jag gissar av din beskrivning att du syftar på Anne Marie på Lyckänge? Hon har fött upp många fina hästar.

bright_sara skrev:
Tack för det!
Jag gissar av din beskrivning att du syftar på Anne Marie på Lyckänge? Hon har fött upp många fina hästar.

Självklart e det Ann-Marie jag syftar på. Har tänkt att i höst blir det nog en tripp till Västergötlands skogar för att se hur dem har det därborta!

Det finns nog en del kloka stockholmare.
Jag vet faktiskt några som finns i närheten.

Finns det Morgan hästar här i Sverige som har ovanliga färger? Har sett ett par bilder på svenska Morgan hästar men det har varit bruna och fuxar, inte alls som de här :d

Jag har en Morgan häst i färgen Perlino.
Färgen är gul och han har helt isblåa ögon :)

Välkommen i morgangänget! Om du går in och söker på morgan så finns en aktiv tråd där vi delar nya bilder och info på våra morgans. Lycka till med din lille grabb.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
951
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 110
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka