Morganhästar (sammanfogad)

Sv: Morganhästar (sammanfogad)

Här kommer en adress på flera morganhästar att titta på...

http://www.ragtime-morgans.com/page one.htm

stuteriet finns i USA (i närheten av grand canion)

Var där och tittade+ klappade+försökte övertala föräldräldrarna att det fick plats en häst i resväskan (1998 tror jag).
Så jag har träffat deras hingst som är pappa till Robbi Sue´s Ragtime (Edelweiss Magic Man)

Redan då var de villiga att importera sperma till sverige!!!:bump:

Morgan hästar är finfina hästar. Förstår inte att de inte är mer poppis. Hade jag inte varit connemarafrälst vet jag precis vad som funnits i mitt stall ... Morgan och PRE....

Varför måste HÄST = svenskt halvblod ...???

Var ska visningen vara. Jag vill åka dit och kolla!

Jaha - var det någon som kom iväg på visningen?
Jag var där och är mycket glad att jag åkte dit. Kanonfina hingstar som visades mycket bra. Det var annat än tråkiga "halvblodsvisningar".

Jag tyckte faktiskt om alla hingstarna! Och framförallt var deras ägare/visare måna om att visa sina hingstar ordentligt och visa deras mångsidighet, något de verkligen lyckades med!
Jag är ganska ny inom morganrasen, så jag har inte riktigt kommit underfund med vilken typ som passar mig än. Det är ju en enorm typskillnad på hingstarna. Jämför Rain Storm Shadow och Farceur's Fools Gold, t.ex.
Som sagt var alla hingstarna jättefina, men Red Commander fastnade lite extra :love:. Han hade jättefin typ och verkade ha ett otroligt trevligt temperament! Både han och Skyrock Memphis King hoppade för första gången i sina liv på uppvisningen och klarade det galant! :bump:

Jag var på visningen. Har aldrig varit på morganhästvisning förut, och detta trots att vi har nära till Kvinnersta där Morganriks går, och att min kompis svärmor föder upp Morgan. Det är för övrigt hon som äger Elvis. Har bara varit o kollat på dom på gården. Kommer ihåg när Elvis kom. Han har utvecklats jättemycket! Kanonfin häst.
Själv har jag haft ponny i alla år. 2003 skaffade jag ett hbl. Hon ska föla iår. Pappan är en hbl-hingst. Det valet var självklart då jag ville ha en hopphäst! Dock skulle jag idag kunna tänka mej att betäcka mitt sto med en morgan. Detta likagärna som att betäcka med ett fullblod eller arab. Tror avkomman skulle bli trevlig o lätt i typen.
På visningen ska jag erkänna att jag blev förvånad över att rasen var så himla allround. Trodde man mest hade dom som showhästar o till western o ev lite enbetskörning.
Fastnade för Copper Coin. Otroligt väl genomarbetad häst. Kanske inte en som man lägger märke till bara genom utseendet, men sån himla utstrålning!!! Vilken piaff!!!:bump: :bump: :bump: Och såklart diggar jag ju Elvis!:love:

Thesen skrev:
Jag tyckte faktiskt om alla hingstarna! Och framförallt var deras ägare/visare måna om att visa sina hingstar ordentligt och visa deras mångsidighet, något de verkligen lyckades med!
Jag är ganska ny inom morganrasen, så jag har inte riktigt kommit underfund med vilken typ som passar mig än. Det är ju en enorm typskillnad på hingstarna. Jämför Rain Storm Shadow och Farceur's Fools Gold, t.ex.
Som sagt var alla hingstarna jättefina, men Red Commander fastnade lite extra :love:. Han hade jättefin typ och verkade ha ett otroligt trevligt temperament! Både han och Skyrock Memphis King hoppade för första gången i sina liv på uppvisningen och klarade det galant! :bump:

Jag är inte speciellt förtjust i fuxar, men hör på detta;
Jag gillar också Commander och eftersom jag är kär i Heléns Escudo (Eskil) så måste jag ju säga att Copper också är fin (helbror). Hoppas att de får en lillasyster i år...

Thesen skrev:
Jag är ganska ny inom morganrasen, så jag har inte riktigt kommit underfund med vilken typ som passar mig än. Det är ju en enorm typskillnad på hingstarna. Jämför Rain Storm Shadow och Farceur's Fools Gold, t.ex
Hej!
Jag läste igenom inläggen igen och kände att jag bara måste säga emot...
Det finns bara en typ av morgan och den ser ut såhär; http://www.tullesbo.com/morgans/rasstandardfoton/standardideal500.jpg
Vilket innebär att alla uppfödare borde sträva efter att föda upp hästar med den här typen.

Läste artikeln i Hästfocus. Jätte trevligt att läsa om Morganhästar i Sverige.
Har aldrig träffat en Morgan i sverige, hur är de svenska Morgan hästarna?
De Morgans jag har ridit har varit typiska showhästar, world eller european champions, men jag har förstått att de svenska hästarna är mer allroundavlade?

_Viva_ skrev:
Läste artikeln i Hästfocus. Jätte trevligt att läsa om Morganhästar i Sverige.
Har aldrig träffat en Morgan i sverige, hur är de svenska Morgan hästarna?
De Morgans jag har ridit har varit typiska showhästar, world eller european champions, men jag har förstått att de svenska hästarna är mer allroundavlade?

Våra svenska hästar har mest old goverment/government och lippit blod i sig. Nu har det börjat komma in lite hästar med western working och brunk blod. Vi har få hästar som är extremavlade för show, även om vi har hästar med lite showlinjer bakom sig.

Där ser man.
Det är ju även så att avlar man showhästar så får man 'vanliga' brukshästar på köpet, alla blir ju inte tävlingshästar.

Vill gärna ha en Morgan i framtiden om jag flyttar tillbaka till sverige.
Antingen köpa en i england eller importera från USA. Idealiskt vore ju dock att hitta en svenskfödd.

_Viva_ skrev:
Där ser man.
Det är ju även så att avlar man showhästar så får man 'vanliga' brukshästar på köpet, alla blir ju inte tävlingshästar.

Vill gärna ha en Morgan i framtiden om jag flyttar tillbaka till sverige.
Antingen köpa en i england eller importera från USA. Idealiskt vore ju dock att hitta en svenskfödd.

Javisst är det så, men vad jag menar är att det inte avlas så mkt för "bara" show, utan mer mot körning och ridning. Jag köper gärna en svenskfödd morgan om den har de blodslinjer och egenskaper jag söker efter och just nu så är det svårt att hitta vad jag vill ha om jag bara letar i Sverige, så därför kollar jag gärna utbudet utomlands. Jobbar du med Morgans i England?

Håller på med Saddleseat har Am. saddlebreds.
Jobbade med Saddlebreds och de har även Morganhästar på det stuteriet nära där jag bor.

På så vis vart jag förtjust i Morganhästen. Underbara individer!

Har sett att det finns en hingstunge efter min favorithingst här i sverige. Charleston Supersonic.

_Viva_ skrev:
Håller på med Saddleseat har Am. saddlebreds.
Jobbade med Saddlebreds och de har även Morganhästar på det stuteriet nära där jag bor.

På så vis vart jag förtjust i Morganhästen. Underbara individer!

Har sett att det finns en hingstunge efter min favorithingst här i sverige. Charleston Supersonic.

Aha, du menar Haley! Han kommer blir jättefin..! Haley har jag varit med och tillverkat... Det var så jag kom i kontakt med Morgans. Då bor du alltså nära Monnington?! Det finns en dos Supersonic till här som Helén ska använda, men jag vet inte när och på vilket sto. Haley står definitivt på min hingstönskelista när jag har köpt ett sto och ska betäcka.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
951
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 110
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka