Morganhästar (sammanfogad)

em76

Trådstartare
Morganhästar

Såg några morganhästar i en hage i lördags och tyckte de såg trevliga ut. Lagom stora och så.
Hur många morganhästar finns det i Sverige?

Re: Morganhästar

Det finns några hundra av dom i landet. Dom är mina drömhästar, men tyvärr tillåter inte plånboken så dyra hästar. Men jag har haft förmånen att få rida ett par av dom och det var bara så underbart. Mumselimums.
Men ta kontakt med Morganhästföreningen, dom hjälper dej gärna.

kände en som hade morgan hästar som jag red på :) en dröm, hon sålde föl för ca 15000kr och dom var renrasiga samt efter en godkändmorgan hingst som hon själv ägde

Dom är inte så dyra. Ligger strax under halvbloden. Fast jag vet inte så noga, det säljs så få så priserna blir ju unika.

Vet inte hur många det finns i Sverige, men antalet ökar. Jag var på Morganriks i somras och där var tydligen en del nyblivna morganhästägare och andra som var intresserade. Och det är ju kul.

Det är en trevlig ras. Bra allround-häst med elegant yttre och bra temprament. Och inte så stor. Håller sig kring 1,50-1,60.

Jag har hjälpt till lite på ett morganstuteri här i närheten. Red då ett av de yngre stona en del, helt underbar! Det är en ras med mycket energi, men med ett lugnt temperament.

Nästa gång du är här uppe får vi åka dit och hälsa på :)

Ja, det måste vi göra.
Min morbrors familj ska köpa ny häst och jag föreslog en morganhäst men morbror trodde de har för hett temperament för att vara lämpliga som familjehäst, att de är "amerikanska uppvisningshästar".

Finns det Morgan hästar här i Sverige som har ovanliga färger? Har sett ett par bilder på svenska Morgan hästar men det har varit bruna och fuxar, inte alls som de här :d

Morganhästar

Var på praktik i sommras på ett stuteri som föder upp Morgan och Lipizzaner. Åkte dit främst för att jag var intresserad av Lipizzanern och har länge varit sugen på att skaffa mig en. Men isället föll jag pladask för Morganhästarna :love: ! Vilken underbar ras!! :banana:

Jag har alltid varit intresserad av färger och färgavel, men tycker inte att Islandshästen passar mig. Därför är det ju toppen att Morganhästen har lika många färger som Islänningarna! :)
Någon som vet om man inom Morganaveln har fastnat som man har gjort i de flesta andra raser, dvs att det avlas på antingen färg eller prestation? Eller har man lyckats kombinera detta? För i så fall borde det väl inte vara så svårt att ta in sperma från USA, eller?

Och en liten följdfråga: Tror ni att "MorganSverige" är moget för "färgade" Morgans, eller är det bara bruna och fuxar som går hem? :confused:

Sv: Morganhästar

Hej!
Har själv en halvmorgan (halvblods pappa). Vad jag vet finns det inte tex skäck morgan och de är inte heller godkända. Det finns skimmel morgan men de är extremt sällsynta, finns ej i Sverige.
Vet att Svenska Morganhästföreningen tagit in fryst semin, ring dem gärna!

http://www.swedish-morganhorse.com

MVH / Fia

Nej, "vanlig" skäck finns inte, men sabino finns.
I övrigt finns alla färger, förutom champagneanlaget, vad jag vet.

Hej!
Visste faktiskt inte att det fanns så många färger på morgans, ändå har jag haft två morgan genom åren. Min gamla var en mörkfux, chokladfärgad, och mamman till min nuvarande var fux.
Om morgansverige är berett på lite "nya" färger vet jag inte. Det finns konservativa människor överallt. Men jag tror att det kanske skulle vara ett lyft för rasen då fler människor kanske skulle få upp ögonen för dessa underbara hästar. Risken kan kanske vara att det blir mer färgavel av det istället för en kombination av rastyp och prestation (och varför inte färg). Personligen tycker jag att det skulle vara kul!
Har du frågat Eva eller Bengt vad de tycker? Skulle vara intressant att höra vad de tycker.
MVH / Fia

Thesen skrev:
Och en liten följdfråga: Tror ni att "MorganSverige" är moget för "färgade" Morgans, eller är det bara bruna och fuxar som går hem? :confused:

Tja... Om jag var på jakt efter en ny häst så skulle jag inte tacka nej till en silversvart morganhäst... Men det förutsätter ju att sådana finns i Sverige, vilket de (vad jag vet) inte gör nu. Så importera ett silverfärgat morgansto du, så tingar jag ett föl till 2007. :angel:

Som svar på frågan så tror jag att det alltid "rörs om i grytan" när folk med andra idéer dyker upp. Men jag skulle bara gilla färgavel på svenska morganhästar också. Förstår inte varför detta med färgavel är så negativt laddat i hästvärlden, när det är så naturligt i kaninvärlden? :confused:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Sv: Morgan hästar

*puttar upp* eftersom jag också är intresserad! :)

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Hejsan!

Vad jag vet finns det inga andra färger än fux, svart och brun för närvarande i Sverige. Jag har haft förmånen att träffa ett antal morganhästar i USA med färger som palomino, buckskin, cremello, perlino mm. Personligen har jag lite svårt för cremello och perlino men det är ju en smaksak. :angel: Jag tror att det har förekommit ett visst motstånd i Sverige mot dessa färger pga att det förekommer sk "färgavel" i USA där färg är det primära. Det är inte "färgavel" jag är intresserad av heller. Dock finns det gamla stammar med olika färganlag kvar som inte är avlade för "show-världen" med underbara linjer, typ och mentalitet där man kan få andra färger som bonus. En annan anledning till att det inte förekommer i Sverige är att det inte fanns färganlag i dom hästar som är grunden för våran avel av morganhästar i Sverige. Dock har det importerats senare hästar med linjer i sin stamtavla som innehåller färg men det har vad jag vet mest gett svart eller brun. Dessa hästar har inte färg i linjerna närmast sig så sannolikheten att dom skulle producera färg är minimal. En annan sak att beakta är att morgan-hästar i USA med "färg", bra linjer, typ och mentalitet är förhållandevis dyra.

Mvh en morganhäst vän

"morganhästar i USA med färger som palomino, buckskin, cremello, perlino mm."

De färger du nämner har ett eller dubbelt gulanlag. Har inte en av föräldrarna ett gulanlag får inte heller avkommorna det. Gulanlaget är s k dominant, dvs om hästen bär på anlaget visar det sig. Det kan aldrig hoppa över en generation för att dyka upp i nästa generation.

Betsy skrev:
Finns det Morgan hästar här i Sverige som har ovanliga färger? Har sett ett par bilder på svenska Morgan hästar men det har varit bruna och fuxar, inte alls som de här :d

I USA finns gulanlaget relativt utbrett och några enstaka individer med silveranlaget.

Isabeller och en del fuxar med ljus man blir ofta extrema i färgen i Morganrasen eftersom deras grundfärger oftast är så mörka. En jättemörk fux med ljus man kan se ut som en svart häst med brinnande orange eller ljusgul man... Och en isabell vara förvillande lik en silversvart. :d

I Sverige har jag inte sett några "kul" färger i rasen :(

Atle skrev:
"morganhästar i USA med färger som palomino, buckskin, cremello, perlino mm."

De färger du nämner har ett eller dubbelt gulanlag. Har inte en av föräldrarna ett gulanlag får inte heller avkommorna det. Gulanlaget är s k dominant, dvs om hästen bär på anlaget visar det sig. Det kan aldrig hoppa över en generation för att dyka upp i nästa generation.

Jag vet att det måste finnas ett anlag för att du skall få tex en palomino. Jag är inte superduktig på det här med färger om man jämför med många av mina vänner i USA men lite kan jag... ;) Vad jag vet i alla fall efter att ha sett en palomino som en vän till mig fött upp är att dom kan ha föräldrar som båda är fuxar!!! Så det behöver inte synas hos någon av föräldrarna. Så där lärde jag mig något nytt. :idea: Kan inte ifrågasätta det heller då samtliga hästar är dna-testade. Färg finns i linjerna bakom båda föräldrarna.

Mvh morganhäst vän

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
951
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 110
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka