Moralfråga - avlivning?

U

UrsusRex

Hej!

Jag har en Springerspaniel som dricker och kissar som en häst! Hon är garranterat inte understimulerad och enligt flera vetterinärer är det inget fel på henne. Inte njurar, diabetes, urinvägar osv osv you name it.

Hon kissar som sagt väldigt mycket vilket är ett problem eftersom hon pga detta inte är rumsren..... ska förklara det närmare om en stund. Hemma är det väl OK att hon kissar varje natt och att det händer en olycka då och då - så gott som varje dag då vi inte tillbringar hela dagen ute.

Hon kan helt enkelt inte hålla sig. Ibland ligger hon rent av i soffan eller sängen och kissar på sig. Hon är alltså inte "orumsren" i den mening att hon inte säger till elle rinte vet att hon gör fel, hon hinner helt enkelt inte säga till och ibland gör hon i farten både ute och inne. Dvs hon går och kissar samtidigt. Givetvis är jag orolig för hur hon själv mår av detta också - nått fel måste det ju vara! oavsett vad vetterinärerna säger.

Hur som helst är hon i övrigt värdens piggaste och gladaste hund och en mycket fin jakt- och familjehund.

Har ni några råd? dels vad min hund kan lida av, någon med liknande erfarenhet, dels hur ni skulle göra i med en hund som kissar på sig hela tiden.

Mvh
Björn

Sv: Moralfråga - avlivning?

Har hon livmodern kvar? Hur mycket väger hon? Hur mycket dricker hon(totalt inklusive vätska i maten)? Vilka prover är tagna?
PL

Om hon kissar på sig för att hon okynnesdricker så måste man ju kunna lösa det på nått sätt.

Om hon är så kissnödig trots att hon inte dricker mycket och i övrigt är frisk så är det ju nästan ohållbar.

Min gamla hund okynnesdrack och jag har inte kunnat ha framme vattenskål till henne.

Livmodern är kvar.

Hon väger 22 kilo.

Dricker senast jag mätte drygt 6 liter om dygnet. (Jag har flera hundar så det är svårt att mäta men det måttet fick jag då jag tog ut henne under ett dygn och hon fick en egen skål)

Urinvägarna är kollade ( inte bara för infektion), musen är kollad, diabetes är kollad, njurarna och levern är kollad.
Dom kollade allt vad dom kunde komma på då jag begärde det hos Albano djursjukhus Stockholm. Vad exakt vet jag inte, svaret var att de inte kunde finna några fel. Att hon eventuellt kunde vara understimulerad (inte en chans i världen) eller helt enkelt slapp i kissanordningen (OBS mina ord inte vetterinärens!) som jag förstod det eller oförmögen att inte känna när hon är kissnödig. inkontinent helt enkelt.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Tippan skrev:
Om hon kissar på sig för att hon okynnesdricker så måste man ju kunna lösa det på nått sätt.

Om hon är så kissnödig trots att hon inte dricker mycket och i övrigt är frisk så är det ju nästan ohållbar.

Min gamla hund okynnesdrack och jag har inte kunnat ha framme vattenskål till henne.
Jo jag har tagit ifrån henne skålen helt också - visst kissade hon mindre och jag kunde ställa undan skurhinken men likafullt kissar hon på sig utan förvarning. Det känns inte rätt att ta ifrån henne vattnet heller eftersom det inte hjälper det egentliga problemet hon lider av. Plus att den andra hunden drabbas av det.
Vad som oroar mig är att hon kan ligga ner och kissa på sig plus att hon dricker så vansinnigt mycket om hon får - det kan ju inte vara bra för organen? eller?

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Jag ändrade 6 liter om dagen till 6 liter om dygnet för det var under en 24 timmars period jag mätte. Hon åt 6 dl torrfoder under samma period också.

/B

Kanske borde lägga till att hon är fyra år med anledning av den andra tråden om Riesentiken.

Detta med livmodern och PYO vad är det?

Mvh
Björn

Jag har haft en sådan där. Började dricka mycket och var lite flåsig, men busade och röjde som vanligt. Så jag trodde först det var för att det var ovanligt varmt den sommaren. Hunden var förresten 10 år när dte här började.

Sen började det hända 'olyckor' inne. Första och andra gången så tyckte jag mest att 'skit händer' men när hon tredje ggn hade kissat på golvet började jag undra. Och man såg på henne att det verkligen inte varit meningen, hon skämdes verkligen. Olyckorna hände fast jag var hemma och hon bara hade behövt säga till. Jag kunde sitta tre meter från ytterdörren och det var kissat i hallen innanför dörren. (Hon fick ALDRIG bannor för det). Jag beställde tid hos vet, som på tfn misstänkte diabetes eller pyo.

Medan jag väntade på veterinären så SÅG jag en av de där kissningarna. Jag satt vid datorn (1½ meter från ytterdörren) och skulle gå och hämta saft eller ngt, och när jag kommer ut i hallen möter jag hunden påväg mot dörren, och mitt framför ögonen på mig gör hon en pöl och ser sen mycket olycklig ut. Det var som att när hon blev kissnödig så blev det 'NU måste vi kissa, nu genast'. Hon HANN alltså inte säga till.

Nåväl, vi var till vet som konstaterade att hon hade protein i urinen och skickades oss vidare till klinik. Där konstaterade blodprov att hennes njurar sviktade och inte fungerade som de skulle. Vi satte henne på specialfoder, Hills Prescription Diet k/d (kan köpas hos veterinärer som för Hills sortiment, men kan inte köpas via zoo eller liknande). Veterinären gav henne 6 månader ungefär med k/d. Jag förhörde mig noga om hur jag skulle se om hon blev sämre men vet garanterade att det gick inte att missa.

Så okej, vi provar. I början fick hon k/d två månader, sen vanlig mat en månad och så k/d två månader (hon lessnade på k/d annars). Jag var NOGA med att hon inte fick något annat, utom ben. Hon slutade dricka kopiöst och slutade kissa inne efter några VECKOR bara på k/d :love: Det gick 6 månader, det gick 12 månader, det gick 18 månader.. Hunden var övertygad om att hon var en valp =)

Sen mot slutet så såfort jag försökte ge annat än k/d så på några dagar kom symptomen på attd ricka mycket igen så nu fick hon bara k/d, men burkmat när hon lessnade på pelletsarna. Vi kollade njurarna regelbundet hos vet och hon hade finfina njurvärden :love:

Måndagen den 1 november 2004, 3½ år efter att hon fick 6 månader kvar att leva så var det dock slut på tiden på låns från himlen. Hon ville inte äta och var loj inne. Men var fortfarande först till dörren etc och pigg ute. Hade varit helt som vanligt dagen innan. Så jag avvaktade och tisdagen var likadan. Jag fortsatte avvakta men började bli orolig. Natten mot onsdagen kräktes hon galla. På onsdag morgon gjorde jag dödlighetstestet, erbjöd leverpastej som hon åt. Jag var tvungen att åka och jobba (fanns ingen vikarie och jag jobbar med sjuka människor), kom hem vid två på em och erbjöd henne leverpastej igen. Hon vände bort huvudet. Där någonstans insåg jag att nu var det kört. Tog en bit skinka dock, men bara en. Medan jag ringde djursjukhuset kräktes hon upp den.

Blodprovet på djursjukhuset visade ett njurvärde så högt att apparaten slagit i botten, den kunde inte mäta hur högt det var, det gick över max för den. Och det är redan där många gånger högre än normalt. Värdet skulle på den maskinen ligga mellan 60 - 159 för att vara normalt, min lilla snutta hade nästan 900... Njurarna hade HELT lagt av..

Hon somnade strax innan midnatt onsdagen den 3:e november. :cry:
Men, tack vare k/d fick jag ha henne till låns från himlen i 3½ år, tre år längre än veterinären trodde.

Nu sitter du och undrar varför i hela friden jag berättar det här när veterinärerna kollat njurarna på din hund och de var ua. Men jag kommer till det nu =)

Greyhoundhanen (9 år då) började plötsligt dricka kopiösa mängder vatten och springa som en tätting och kissa, han ville ut säkert fyra gånger i timmen. Inga olyckor dock, men med lillvovvans (som då levde) sjukdom i bagaget så var det ju direkt iväg till vet och kolla njurar etc. Ingenting, inte minsta tecken på fel.

Jag provade dock ÄNDÅ att sätta greyhounden på k/d. En vecka senare drack han normalt och sprang inte som en tätting och kissade. han åt k/d i en månad och sen satte jag över honom på hans vanliga mat igen (eftersom det tyvärr inte finns en chans i världen att det benranglet kan hålla sig i hull på k/d). Det är fyra månader sedan jag slutade med k/d åt honom och symptomen har inte återkommit. Jag har fortfarande inte den blekaste aning vad det var, inte vet heller. Men eftersom det med lilldamen med konstaterat njurfel i början gick bra att ha k/d ett tag och sen vanlig mat, så borde k/d på något sätt 'läkt ut' det hela iaf temporärt på henne, och det är väl den närmsta gissning jag komemr på greyhounden med. Vi får väl se om det kommer tillbaka.

Så, omd et där vore MIN hund skulle jag pga MINA erfarenheter prova k/d, har det inte gett resultat på en månad får man ju inse att det tyvärr inte hjälpte, men jag skulle försöka iaf.

Och, med tanke på rubriken och din sista fråga - kommer man inte på vad det är, och det är som du beskriver skulle jag låta henne somna.

Sen, jag vet att äldre hanhundar iaf kan drabbas av typ bladder paralysis, dvs de blir inkontinenta och kan inte hålla tätt utan droppar/rinner urin hela tiden. Det låter ju som det är något liknande med din tik, att hon inte har fullgod kontroll över blåsan.

Kanske borde lägga till att hon är fyra år och ej överviktig i förhållande till sin storlek med anledning av den andra tråden om Riesentiken.

Med ej överviktig menar jag smal och fin inte särskillt välmusklad.
Klorna är fina men tenderar att spjälka sig lite om de får växa för länge - dock inte något direkt kloproblem likt de jag varit med om förr.
Tassarna är finfina.
Hon är dåligt pälsad (för att vara en Eng. Springerspaniel) har fina tänder, öron och ögon utan några som helst problem.
Huden är det inte heller några som helst problem med.
kisseriet blir värre när hon ska till och löpa.
Hon verkar inte ha ont någonstans, låter alla hantera klämma och känna på henne med glädje.

Mvh
Björn

bara en undran äter hon torrfodret torrt eller uppblött???
Har varit med om att hundar som får torrt foder dricker otroliga mängder med vatten! bara en tanke som dök upp!!
lycka till kramar!!

Det finns mer att göra på din hund innan du ger upp hoppet. Har inte tid just nu men jag återkommer.
PL

Nej nej jag har inget emot långa svar! :)

Ska prova byta foder. När du säger det har jag tänkt på att hon är flåsig; trots att hon i mitt tycke har god kondition och ork så är hon rätt flåsig. Dock inte utan ansträngning! så egentligen kanske jag överreagerar.

Bladder paralysis var förresten vad de föreslog är jag rätt säker på, men de kunde inte säkert säga och det är inte så att hon går och smådroppar hela tiden.

Hon äter fodret torrt men 6 liter är mycket tycker jag?

Mvh
Björn

peter_lundin skrev:
Det finns mer att göra på din hund innan du ger upp hoppet. Har inte tid just nu men jag återkommer.
PL
Vore kanon! :)

Mvh
Björn

UrsusRex skrev:

Mvh
Björn

Pyo = pyometra som är (varig) livmoderinflammation. När de får pyo börjar de dricka väldigt mycket och blir ofta flåsiga med. Kommer oftast men inte alltid i samband med ett löp.

Min lilla (hon med njurarna) fick livmoderinflammation (som dock inte hann bli en pyo) i samband med ett löp. Drack något mer än normalt men framförallt så löpte hon betydligt mer än normalt, dvs det kom mer blod. Lite mer flåsig än vanligt med. Vet konstaterade begynnande livmoderinflammation och ville operera. Jag vägrade utsätta henne för operation eftersom hon redan hade njurfelet och hög ålder. Så då tyckte jag att isf fick hon somna. Då tyckte vet vi kunde prova antibiotikabehandla, men det brukade vara hjälpa för stunden, det brukade komma tillbaka nästa löp. Vi provade behandla dock och hon blev bra. Kom inte tillbaka vid något mera löp även om hon sedan dess alltid blev hängig kring löp.

Pappas tik som fick pyo slutade helt enkelt inte att löpa. Drack aningens mer vatten än innan, och aningens flåsig men främsta tecknet var att hon aldrig slutade löpa. Vet konstaterade pyo och hon opererades.

Pappas förra tik fick också pyo (äldre hundar är det snarare en fråga om NÄR än OM de ska få tyvärr) och i hennes fall så löpte hon som hon skulle, slutade löpa som hons kulle men började vrääka i sig vatten, kissa floder och blev flåsig och hängig. Hon opererades också och allt gick bra men hon hämtade sig aldrig riktigt efter OP (hon var 11 år vilket är gammalt för en riesen), det läkte och så men hon tacklade av och togs bort några månader efter op.

UrsusRex skrev:
Nej nej jag har inget emot långa svar! :)

Ska prova byta foder. När du säger det har jag tänkt på att hon är flåsig; trots att hon i mitt tycke har god kondition och ork så är hon rätt flåsig. Dock inte utan ansträngning! så egentligen kanske jag överreagerar.

Bladder paralysis var förresten vad de föreslog är jag rätt säker på, men de kunde inte säkert säga och det är inte så att hon går och smådroppar hela tiden.

Hon äter fodret torrt men 6 liter är mycket tycker jag?

Mvh
Björn

6 liter är mycket ja, iaf om jag jämför med vad våra hundar druckit när de ätit torrfoder. Och inte ens TVÅ tillsammans har kommit upp i sex liter, och då är de ändå större än springer spaniel.

Sen, det finns ju inga som helst garantier att det hjälper med k/d, men som sagt det skulle jag prova om det var min hund och jag var i ditt läge. Iaf så påstod MIN veterinär när det gällde hanen att det var inte på något vis farligt att prova ge honom k/d. Sen hoppas vi att Peter har några bra förslag, är det någon som borde kunna ge råd som tar dig närmare lösningen är det ju han =)

Jag vet inte hur länge hon har varit så här men en fundering som dök i huvudet är en ev hjärntumör? Den kan ju slå sig på delar som gör att hon inte känner av att hon är kissnödig... Jag vet inte om det går att upptäcka på en hund men två gånger som hundar i bekantskaps kretsen mycket plötsligt har uppfört sig underligt så har det visat sig vara hjärntumörer när de har avlivat.

Men även det Alexandra skriver verkar ju intressant om fodret.

Vi hade även en schäfertik och hon hade en "tyst livmoderinflamation" vi reagerade på att hon drack mycket, slutade äta och verkade väldigt trött. När vi åkte in på koll konstaterade de att det var akut och i och med att hon var 11 år och i dålig allmän kondition så beslöt vi att ta bort henne.

Några vettiga idér har jag inte, men hjärntumörer har jag själv noja på för tillfället... :crazy:

Jo precis jag hoppas jätte mycket på Peters goda råd och skulle uppskatta det enormt mycket.

Nu följer en beskrivning av min hund;

Hon kom till oss i januari och fick en urinvägsinfektion som valp. Det var ju inget mer med det, vi fick antibiotika och och hon blev frisk.
Men hon blev inte rumsren.
Nu tror jag det beror mycket på att jag/vi valde att inte fya henne inomhus då uppfödaren särskillt ombett oss att inte göra det. "Man fyar inte ett barn för att det gör på sig i blöjan eller hur" sa han och sa att vi skulle få en stabilare hund om vi tog tid på oss med rumsrenheten.

Vi tog långa promenader, vi tog korta promenader fram och tillbaka i samma spår för att hon skulle kissa istället för att nosa och upptäcka världen. Hon ville ut flera gånger i timmen, ibland kissade hon ibland inte. I mitt tycke ingen vidare bra metod att träna rumsrenhet men så var det i vilket fall och efter 18 månader så tröttnade jag och återgick till den gamla beprövade "bestraffa/avbryt och gå ut och beröm kiss träningen". Det kändes lite taskigt efter den långa tiden med den "mjuka" metoden men det fungerade och hon började säga till när hon behövde gå ut.

Men likväl kissade hon inne med jämna mellanrum utan någon till synes egentlig anledning. Flera gånger kom vi utifrån efter en arbetsdag eller ett lydnadspass med ordentlig rastning och hon kissade ändå inne efter så kort tid som fem minuter.

Jag trodde det helt enkelt var den dåliga rumsrenhetsträningen det berodde på och skämdes helt enkelt för mitt misslyckande.
Men samtidigt funderade man eftersom hon rätt vad det var bara kissade rätt upp och ner. Senare började hon gå och kissa ute vilket senare hände även inomhus och man vart ordentligt fundersam. Så en dag hände det att hon kissade på sig i soffan och då blev det bara för mycket och vi for till vår lokala vetterinär där prov för urinvägsinfektion gjordes utan resultat samt senare för njurarna. Inga svar och fortsatt kissande. Ska även tilläga att hon kissar/kissade överallt och har alltså inget hörn eller liknande där man kan lägga en tidning.

Så jag for till Albano och redogjorde för hur det låg till och de tog prover igen för njurarna samt urinvägarna.... återigen ingenting och jag ombads mäta vattenmängden vilket jag gjorde - nu ska väl tilläggas att under det dygnet fick hon så mycket vatten hon ville och var ensam om vattenskålen så det var nog lite extremt men sex liter hann hon trycka i sig på det dygnet.

Åter till Albano för provtagning och avlägga rapport om vattenmängden - ingenting. Så jag bad dom att kolla allt vad de kunde tänka sig... återigen ingenting annat än eventuellt inkontinens eller understimulering. Jag vet inte exakt vad de kollade bara att det var dyrt men inte dyrare än självrisken i vanlig ordning ;).

Njurarna, urinvägarna, diabetes är jag hundra på. Livmodern har jag för mig att de talade om liksom levern men hundra procent säker är jag inte. Vid det laget var hon två år.

Sedan var det inte mer med det - hon är helt enkelt inkontinent och det får man väl leva med. Men det är jobbigt! Särskillt om man är på besök hos föräldrar eller svärföräldrar och sover över några nätter. Plus att man oroar sig för hur hon egentligen mår. Samt givetvis att både golv och golvlister vid det här laget är permanent förstörda och måste åtgärdas i framtiden.

Men grejen är ju att jag har ingen aning om vad man ska be veterinären titta efter heller och därför vore jag så oerhört tacksam om Peter Lundin har tid och möjlighet att komma med förslag.

Om hunden;

Ålder; 4 år
Vikt; 22 kilo - ej överviktig snarare dåligt musklad ej mkt underhudsfett = i mina ögon mkt fin i kroppen

Livmodern ej borttagen.

Inga övriga problem med hälsan = Faktiskt inga som helst problem, inte ens småproblem vilka ej vore värt att nämna. Det enda som varit var urinvägsinfektionen som valp.

Dricker; ca 6,3 liter då obegränsad vattentillgång fanns och hon inte aktiverades som vanligt för ett år sedan. Hon satt i hönsgården medan jag var på jobbet dit hon annars brukar följa med. Jag ska mäta igen med start imorgon.
I vanliga fall har hundarna en trelitersskål (3 liter vatten i fem litersskål) vilken jag fyller morgon och kväll då den är tom - men då delar hon vattenmängden med en Beagle som dock dricker väldigt lite istället.

Vore som sagt oerhört tacksam för hjälp från dig Peter. Så att jag kan avhjälpa problemet eller kan komma med ett konkret förslag till veterinären vad de bör kolla efter.
Jag vill inte ta bort henne men jag är av övertygelsen att den största tjänst man gör sitt djur är att ta bort det då det är dags - i det här fallet är jag dock inte säker på om det är för hennes eller min skull för ärligt talat är det jobbigt som det är nu hur fin hunden än är i övrigt.

Mvh
Björn

Ang avlivning så även om HON inte lider av hur det är, så lider NI som ägare av det. Och JAG anser att det finns en gräns med hur mycket man kan stå ut med i längden. En period är ju en sak, samma sak om det finns diagnos och hopp. Men inte 'for life' all gånger. Så JAG skulle faktiskt ta bort henne om ingenting hjälpte, även om hunden inte verkar må dåligt. Den mår inte dåligt av att stilla somna in heller.

Men jag hoppas att ni ska få slippa det och ni ska få ordning på det.

Men oroande att det hållit på så länge =/

Har du pratat med Ultuna eller Strömsholm, dvs större djursjukhus?

Det kan vara livmoderinflammation

Jag har haft 2 tikar med detta.
Symtom dricker kopiöst mycket , Kissar kopiöst mycke. Kan inte hålla tätt. kan få feber.
Blir det riktigt alvarligt kan de dö.

Min första rottis hade mått unge fär som din ett tag.
Kissat mycke o frack. En dag fick hon 40 graders feber. Vi ringde vet.
Akut operation fredag eftermiddag.
Han sa att hade vi inte kommit den dagen så hade hon dött hemma över helgen.
Äggstockarna var som tennisbollar med var.
De hade spruckit.

Skynda till en vettig veterinär. Kolla tempen på henne.
Lycka till

För det första vill jag säga att man inte bör uttala sig den här vägen om fall man inte haft direktkontakt med eller sett journaler eller provvärden.
Som jag förstår det verkar hunden druckit mkt för länge för att man skall misstänka livmoderinflammation.
En hund som dricker 30% av kroppsvikten o inte kan hålla sig skulle jag inte kalla inkontinent det är fråga om polydipsi. Det är helt enkelt omöjligt för en hund som dricker så mycket att hålla sig.
Vid en så hög vattenkonsumtion riskerar man att saltgradienten i njurbarken som gör att njuren kan koncentrera urinen försvinner.
Första steget i en utredning är att mäta vattenmängden under flera dagar.
Sen vill man veta om njurarna har förmåga att koncentrera urinen, man mäter då densiteten o begränsar vattnet o fortsätter att mäta densiteten som då skall stiga till normalt värde. En annan undersökning är att ge hunden ett hormon som gör att njurarna koncentrerar urinen o se om hunden svarar.
Om hunden har förmåga att koncentrera urinen så är det helt enkelt fråga om att inte ge hunden fri tillgång. Om den då fortvarande inte kan hålla sig skulle jag prova med medicin mot inkontinens tex Rinexin,finns även i en ny flytande vet.beredning som jag inte kommer ihåg namnet på.
Alternativet är att hunden inte kan koncentrera urinen det kan då tex bero på det jag skrev ovan. Djupare än så här tänker jag inte gå ikväll men jag hoppas det här kan hjälpa dig vid fortsatt veterinärkontakt.
Som du förstår så uppfattar jag det inte som att hunden är färdigutredd. Men jag tycker inte heller att du skall känna dig tvingad att gå hela vägen till varje pris, det behöver inte vara fel att ta bort hunden utan att gå hela vägen när det gäller utredning, det är helt o håller ditt beslut.
Lycka till.
PL

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 068
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V