Moralfråga - avlivning?

Sv: Moralfråga - avlivning?

Tusen tack Peter! :)

Jag ska ta henne till veterinär igen. En gång till är det värt alla gånger för att ta reda på om det kan vara så enkelt som att portionera vattnet. Men det känns som sagt också lite taskigt efter som det inte hjälpte men jag kanske inte var tillräckligt ihärdig så att njurarna inte fick chans att komma ikapp så att säga?

Mvh
Björn

Jag tycker inte alls att det är hemskt att begränsa vattnet. En "vanlig" hund som äter uppblött foder dricker ju inte alls så ofta. Här hemma blir det en slurk innan frukost, efter att de busat, varit ute eller tuggat ben och ibland lite innan sängdags. Men egentligen bara en till två rejäla "lapa i sig mycket" per dag!! (Å jag har dessutom varmt inne...)

Själv tycker jag att jag känner mig mer törstig om jag dricker mycket vatten. Har alltid tänk mig att det hänger ihop med salthalten (att den går ned och kroppen då inte binder vattnet) och så börjar man ju faktiskt kissa överdrivet mycket. Känns som att njurarna utsöndrar mer och snabbare. Totalt hopplöst, då kissar man ju var 5:e minut eller så...

Så testa testa!! Ge det en längre tid till att testa!!

Hålelr med peter, min tik drack åxså mycket och han en del ndra "småskumma symptom" och vi gjorde prover på i princip allt tex diabets,pyo,sköldkörtel,urinvägsindetktion...jag har ett par centimeter journaldokument om henne hemma. INta bara vattend rickadne - men det var en stor del av det.
Hon hade helt enkelt sedan tidigare missskötsel en ovana att dricka mycket vatten - vilket ledde till att saltbalansen i kroppen hamnade i olag, hon fick behandlig och blev "frisk" men vi fick livet ut begränsa hennes vattentillgång till max 4 liter/dygn - hon vägde drygt 40 kilo.

*lånar knapp*

Tack Björn och Peter för en oerhört intressant tråd. Jag har lärt mig jättemycket! (och tack till alla andra också, förstås som bidragit med bra reflektioner! :bow: )

Min första tanke var livmodersinflammation, men det slog jag sedan ur hågen. Men jag funderar på en sak - oavsett i fall hunden är understimulerad eller ej - så borde "för mycket drickande" kunna bli en ovana likaväl som "tugga på mattan" eller "vandra runt" eller något annat maniskt.

Vad jag vet är sprinegrn en livlig hund som lätt slår på sitt "engagemang". Kan det vara så att en livlig hund lättare faller offer för olater/ovanor än lugnare hundar?

Vad jag menar är att det kanske börjar ganska "oskyldigt" men blir till en vana som eskalerar och resultatet blir att det handlar om någon slags ångestdämpande aktivitet?

Jag betvivlar inte alls att denna hund är fin och rätt stimulerad, men det kan ju förekomma ändå att hundar har lite lättare neuroser (precis som människor).

Bara lite tankar och reflektioner i allmänhet, för det kan ju givetvis vara så att hunden är fysiskt sjuk på något sätt, men att man ännu inte hittat orsaken.
-----
Moralen:

I övrigt, Björn, så tycker jag som övriga här inne - man skall ha hunden för att det är roligt och för att det känns meningsfullt. Blir situationen sådan att det krävs en enorm uppoffring för att kunna ha hunden (som tex. att aldrig kunna åka bort, städa jämt, byta golv etc.) då hade jag övervägt att säga adjö. :cry: Ett svårt beslut förståss, men faktiskt inte obefogat.

Senast ändrad:

Att få mani kan gå fort. Jag vet inte om spaniel och retriever lär sig det väldigt fort? Lättlärda (dvs veka) och mycket arbetslust.

En fågelhundsprofil är Sten Christophersson. Eftersom att han är aktiv jägare och så där så har man svårt att tro att han skulle ha understimulerade hundar (springer).

En dag hade han haft hantverkade eller liknande hemma på gården. De hade börjat att kasta äpplen som en av hans hundar sprang efter och började att apportera. Det räckte!! Så snabbt fick hans hund mani på äpplen! (Detta har jag läst i nån av hans litteratur) Så är det rätt hund och rätt tillfälle så behövs det inte mycket...

En hundbekant till mig hade en Flat som varit med på en dag med barn. De hade bakom ryggen på matte kastat nån pinne åt henne. Efter det så fick den hunden det otroliga stressbeteendet att ta en pinne, lägga framför fötterna på någon och uppfodrande skälla, gnälla, stampa, snurra runt tills man tog den där j***la pinnen och kastade den åt henne. Efter 2-3 timmar så var hennes beteende rätt så enerverande... Kan tillägga att vi aldrig kastade åt henne, men hon gav aldrig upp hoppet...

Jag har själv haft en vattenmani-hund, men det växte som tur var bort. Hon tyckte att det var så underbart med vatten. Att leka i som valp (hon fick nästan plats i vattenskålen) och dricka och blåsa bubblor i när hon var för stor för vattenskålan.

Otroligt intressant tråd eftersom jag själv har liknade problem med min hane...

Han började dricka otroligt mycket vatten och som följd kissade han ibland inne.( Dock inte så ofta som din springer )

Vi åkte till veterinären och gjorde alla möjliga tester och dom uteslöt först det ena sedan det andra.

Det var inget fel på honom, han var helt frisk rent fysiskt.

Vi började fundera på om det kunde ligga psykiskt, men inget vi tänkte på hade ändrats i hans omgivning ( aktivering, flytt m.m )

Nu får han vatten utportionerat åt sig om dagarna, vilket fungerar bra med den andra hunden/valpen ( för valpen har satt i system att det är KUL att dricka upp allt vatten som man häller i )

Han äter ett Precept foder ( light ) som innehåller mindre mängd salt och även det har bidragit till att han inte törstar...

Jag vet precis hur det är att ha en "vuxen" hund hemma som kissar inne och det är helt upp till dig hur länge du orkar ..

Jag hoppas det löser sig för dig och hunden

/ C

vi på Buke skall skatta oss lyckliga som har en kunnig veterinär som PL,som frivilligt sitter här o reder upp våra knepiga problem...
Dte är väldigt lätt som lekman att gissa,ffa om man inet har hela bakgrunshistorien,och bara för at vi är kunniga,behöver inet betyda att vi är veterinärer

gudskelov..skulelaldirg orka läsa in alltdet,även om jag kom en bit på väg

TACK Peter,för att du tar dig tid och ork att hjälpa oss!

Thina

Precis! Instämmer med dig T.Alsterfeldt, och tack igen Peter.

Det där med psyket har man ju också funderat över.
Ska nu mäta vattenmängden och hitills har hon redan druckit två liter idag vilket ju borde vara normalmängden per dag?

Kanske ointresant, men jag var nära att sätta på datorn igen igår efter att jag tackat Peter. Anledningen var att jag möttes av en blöt springerspaniel. Bakbenen och svansen var genomblöta liksom min säng :cry: . Vart soffan för mig inatt.

Mvh
Björn

Tippan skrev:
Jag tycker inte alls att det är hemskt att begränsa vattnet. En "vanlig" hund som äter uppblött foder dricker ju inte alls så ofta. Här hemma blir det en slurk innan frukost, efter att de busat, varit ute eller tuggat ben och ibland lite innan sängdags. Men egentligen bara en till två rejäla "lapa i sig mycket" per dag!! (Å jag har dessutom varmt inne...)

Själv tycker jag att jag känner mig mer törstig om jag dricker mycket vatten. Har alltid tänk mig att det hänger ihop med salthalten (att den går ned och kroppen då inte binder vattnet) och så börjar man ju faktiskt kissa överdrivet mycket. Känns som att njurarna utsöndrar mer och snabbare. Totalt hopplöst, då kissar man ju var 5:e minut eller så...

Så testa testa!! Ge det en längre tid till att testa!!

Nja jag tycker inte att det är hemskt att begränsa vattnet men jag vet inte om det är rätt metod eftersom det inte hjälper nämnvärt.
Visst det blir inga oceaner av vatten och problemet blir mindre men hon kissar ändå ner sig. Så nått fel måste det ju vara och det är det jag menade med att det känns taskigt.

Mvh
Björn

@ Tippan och Prinsessfeminist;

Jodå Springern är lättlärd och krävande. Aktiveras hon inte så blir hon allmänt energisk, otålig och hittar på allehanda hyss.
Vattendrickandet kan mycket väl vara ett resultat av det kan jag tänka mig = en överslagshandling hon lagt sig till med och numer gör utan anledning.
En sådan mani hon har är att hon alltid ska springa efter boll i en speciell rastgård i stan efter att hon tillbringade en halvdag med hundvakt där. :crazy:

Jag ska mäta vattenmängden ett par dagar nu och sedan uppsöka veterinär igen för att ännu en gång fastslå att det inte är nått fel (Hoppas jag!). Sedan om inget fel finns blir det vattenransonering för mina hundar.
Fortsätter hon ändå kissa på sig så vet jag inte hur jag gör. Hur lång tid bör det rimligtvis ta innan saltmängden stabiliserat sig? Ska man ge salt/natrium/kaliumtabletter eller liknande? Får höra med veterinären!
Min fru vill inte höra talas om avlivning - tvärtom brukar hon skämta om att hon vill klona henne :rofl: (Man kan tydligen klona sina husdjur i U.S.A numer för ynka 50.000 SEK ?! )

Mvh
Björn

Peter - är det inte också viktigt att ha hunden inlagd under observation i samband med att man begränsar vattenintaget om man misstänker att hunden är utlakad på salter i njuren? att det inte är något man ska laborera med själv pga risken för cirkulatorisk chock (?) Det var iaf vad Hoppe sa till oss under njurfysiologin, men eftersom jag inte fått börja praktisera ännu ska jag inte erkänna att jag är stensäker...

Det skall åtminstone göras under veterinärt ansvar o kontroll eftersom man kan få en snabb uttorkning, risken beror på hur hårt man begränsar vattenintaget.
Bäst kontroll får man förstås om hunden är inlagd.
Jag skulle våga göra det polikliniskt om man begränsade vattengivan lite i taget o kollade U-densitet o hematokrit dagligen, de flesta kliniker har ändå ingen större koll nattetid.
Eftersom det här inte är ngt vi normalt gör skulle jag dessutom läsa på lite mer först.
:devil:
PL

Jag ska erkänna att jag läser dina inlägg med mycket stort intresse och ju mer jag läser desto mer inser jag hur jäkla svårt jobb jag har framför mig. Ibland kan det känns som en omöjlig uppgift att kunna gå ut och jobba om bara ett par år, men förhoppningsvis hittar jag en bra klinik att hämta erfarenheterna från.

/Elin, som även fortsättningsvis kommer suga in all kunskap du kommer med :bow:

sätt på kräket en nattblöja oc ta in henen till klinik som peter föreslår

I och med attdet är så osäkert omd et är ett fysiskt eller ett mentalt problem kan det ju vara värt att kolla upp..och eftersom jaghar hundar som liknar din i huvudet så ve jag precis hur det kan vara..och mina är ju...inte direkt understimulerade heller...men kan ändå få för sig saker,speciellt den äldre.

Du får rapportera tillbaka sedan för det här kan vara ett spänande fall att följa

Thina

Inkontinens kan bero på att urinröret inte mynnar där det ska. Detta förklarar dock inte pu/pdn.

japp, vi gjorde det poliklinikst, tog urinprover varje dag men lämmnade in dem var 3dje(tror jag det var, varje dag var det inte iallfall) vi minkade ner vaqttenmängden gradvis och gav salt och bikarbonat lösning(utspätt i vatten) ett par gånger om dagen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 068
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar