Sv: Mops

Jag har länge velat ha en mops.. dock räcker inte ekonomin till. Det är väl inte mer pälsvård än till andra släthåriga hundar .. typ duscha när dom är smutsiga och borsta lite då och då.

Dock har jag hört att man får sköta ögonen (eftersom dom är lite utstående) :p och tvätta mellan rynkorna så att dom inte får svamp. Annars är det väldigt trevliga hundar. Har dock bara träffas valpar och dom är väldigt pigga och busiga. Valpen skällde inte en enda gång under 2 timmar mer än så vet jag inte. Gris ljud gjorde den dock när den flåsade..XD

Senast ändrad av en moderator:

Jag har efter många många års längtande äntligen köpt en mops. Hon är nu snart 8 månader. Åh, vilken härlig ras det är, jag bara älskar henne :love:
Roliga, busiga, påhittiga, älskar mys, älskar sova under täcket (har längtat efter en sån hund) Ja helt enkelt underbara :love:

Jag drog mig för i många år att köpa en mops, just för jag inte ville gynna avel med plattnosar. Men jag klarade inte att hålla mig.
Jag märker inte av att min har problem med andning, antar hon inte skulle köra racer dagarna i ända och gräva ner huvudet i täcket när hon sover om det var jobbigt att andas :D Hon är med på promenader med de andra hundarna, full fart och det fixar hon lätt.

Enda vecket jag kollar nån gång i veckan, är nosvecket. Nån direkt pälsvård gör jag inte, borstar lite ibland för ha en mysig stund.

En mops vill vara med jämt. Man köper ingen mops för sätta i hundgård eller tro den ska ligga i en korg ensam i hallen för den inte får vara överallt. Nä då får man köpa något annat :D

Mops är helt klart en ras jag kommer fortsätta med, och sparar jag ingen när min ska paras så kommer jag köpa en till.

Mops är lika med :love: :bump:

Jag kommer på mig själv att jag ler lyriskt när jag skriver om henne nu :D

Det finns en på hunddagiset jag är på då och då.
Jag har lite svårt för deras utseende, men tycker ändå väldigt mycket om honom. Han är rätt ung och väldigt busig och älskar att leka. Han har lite svårt för att slappna av ordentligt och bara ligga och kela, han leker hellre.
Jag tror aldrig jag har hört honom skälla! Han har en del andra ljud för sig, grymtningar t.ex.;) När han leker med andra hundar skäller han aldrig, blir det vild lek har han något slags kattskrik för sig, istället.

Men, det är ju bara en mops. Jag har aldrig träffat någon annan än honom mer än ute på någon promenad, så jag kan bara uttala mig om den individen. Han kan gå en på nerverna ganska ordentligt ibland, men samtidigt tycker jag riktigt, riktigt bra om honom! En härlig, personlig liten krabat:)

har en mops på 4 år. helt underbara är dom. busiga, glada (älskar alla) tjuriga och envisa. den roligaste hundrasen jag haft!

man bör rengöra nosvecket minst en gång i vveckan för om dom får svamp ska det tydligen vara svårt att få bort.. min är ju stallhund så gör det lite oftare. går även igenom öronen likaofta då dom fort blir skitiga och öroninflammation vill man ju inte ha... borstar inte så ofta kanske varannan vecka. min mops öär lite mer slimmad än alla andra mopsar jag sett men jaga hr ju itne min till utställning (då ser dom dom gärna rundare) utan min springer omkring dagarna iända i stallet och då vi går till/från jobb eller stallet hon vill då och då springa bredvid då jag cyklar..
mitt enda problem med henen är att hon inte kan gå på asfalt förmycket för framklorna slipas ner..uppepå..

ananrs go for it världens mysigaste hund!

jooo ang ögonen...man får ha lite koll om man är o går i skogen o så för vanliga hudnar tar ju emot grenar osv med sin nos. mopsen med ögonen...

*KL*

Är det sant att man ska ge mopsar morötter då det ska vara bra för dem? (pga att de gnager ganska mycket...)

Har jag aldrig hört.
I så fall för att de är matglada och ska få lite mer i magen för känna sig mätta. Och gnaga är ju alltid bra :)

Min gör det. Eller mycket och mycket, men finns det att gnaga på så är det ju gott.
Men inte gnager på saker alltså. Men när mina får köttben här så tar mopsen det största. Sen har hon fullt upp med att lyckas bära det :D De andra tröttnar ju på benen när de är avgnagda, men hon har nytta av dom länge :)
Vanliga ben är också gott..

Ingen aning.
Råa morötter kommer ju ut i samma skick dom kom in ;) Så kan inte tänka mig att det ska göra nytta ur hälsosynpunkt eller så.

Hmm ok!

Fick förklarat att hunden ej ska få vanligt hundgodis utan bara morötter då det dels är lätt för mopsar att bli tjocka plus att det är bra eftersom de är gnagare...

Hmm ok!

Fick förklarat att hunden ej ska få vanligt hundgodis utan bara morötter då det dels är lätt för mopsar att bli tjocka plus att det är bra eftersom de är gnagare...

Fast det är ju en bra anledning :)
Men min mops får godis och vanliga ben, lite mer motion så blir de inte tjocka :)
Min labbe älskar morötter :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 861
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 208
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka