Monty eller/och Hempfling

Sv: Monty eller/och Hempfling

Innan jag får panik måste jag också delta i den här diskussionen!! :devil:
Jag är ett starkt Monty-"fan" och har läst hans bok (mannen som lyssnar till hästar) och har en film med honom!! Jag har dessvärre bara läst lite ur dansa med hästar så jag kan inte uttrycka mig om den. :crazy:
Jag anser att Monty inte använder våld och fattar inte alls va de menar när de säger att Monty kuvar hästarna!! :eek: Monty tillbringade mycket tid ute på prärien tillsammans med mustangerna och hans metoder går ut på hur mustanger (och andra hästar) kommuniserar. Men han är ingen häst så han kan ju inte uppträda fullständigt som en!! :angel: Han använder lätta textillinor istället. Hans uppgift när han ska göra en "join-up" är att vara flockaledaren. Hästen i fråga ska vara en häst som gjort något dumt eller som bara inte vet sin plats i flocken. Han ska alltså tala om det för den!!
Hans metoder fungarar tydligen eftersom han har kunnat bota många galopphästar som varit rädda för starboxar!! Och han har dessutom ett stort galoppstall :) Något som jag också måste säga till Montys fördel: Han har faktiskt tämjt flera vilda hjortar men "join-up"!! Alla vet ju att hjortar är väldigt skygga och inte direkt så mycket för att visa upp sig.
Jag tar kritik som kommer men hoppas framför allt att många håller med mig!!

/Jenny

Hur man än väljer att hantera sin häst kan man inte undgå att arbeta utifrån hästens förutsättningar. Både Monty och Hempfling förstår vikten i att vara en auktoritär ledare. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men kan det vara så att Monty har koncentrerat sig på alfastoets ledarskap och Hempfling kollat mer på hingstens sätt att visa sin makt. :angel: :angel:

Att sedan Monty har en mer jordnära syn funkar kanske bättre för vissa. Han talar klarspråk och ger tydliga instruktioner för hur man ska stå och röra sig. Hempfling är som innan sagt mer andlig och har så himla mycket egen känsla som han försöker förmedla ibland med inslag av närmast religiösa tolkningar. Det är svårt för en som är osäker i sig själv att ta hans ståndpunkt då den kräver så mycket mer inre fokusering.

Jag använder mig av lite av varje - men Hempflings beskrivande sätt tilltalar mig väldigt mycket. Dessutom har han så fina hästar i sina böcker!! Jag har precis köpt Hästens Själ och håller på att karaktärsbestämma mina hästar - det är jättespännande.

hmm ja tror nog att Hempfling är mer fokuserad på att efterlikna ledarstoet, eftersom det är den hästen som har den verkliga makten.

sen till det här med att monty tämt vilda mustanger, Hempfling har arbetat fram sin metod tillsammans med vilda hingstar som hämtats från pyreeneiska bergen och haft noll kontakt med människor innan dess, så han har nog minst lika stor erfarenhet av vildhästar.

nummer tre... pratar hästar och vilda hjortar verkligen samma språk?

nummer fyra... Fungerande metoder betyder inte att de är bra metoder, man måste alltid ställa sig den viktiga frågan VARFÖR? varför fungerar den här metoden? om man inte vet varför kan man missbruka en metod något fruktansvärt, vilket kan leda till ett enormt lidande för det djur som drabbas, och kanske inte akn värja sig på samma sätt som ett djur kan med mera fysiska metoder.

"Han är en typisk amerikan som vill tjäna så mkt som möjligt på det han gör. Hade han förespråkat icke våld hade han inte gjort uppfinningar som skall kuva hästen."

Vad taskig du är som säger så!...har du någonsin bott i USA? Alla amerikanare är verkligen inte så som du skriver...långt ifrån. Jag har bott där och det är ett UNDERBART folk...men som sååå många (speciellt svenskar) har fått en hel FEL inbildning av.

Skriv inte något ni inte vet om! Amerikanare är hur mysiga som helst! Är så trött på det negativa snacket om amerikanare!

kvandi skrev:
Han är en typisk amerikan som vill tjäna så mkt som möjligt på det han gör. Hade han förespråkat icke våld hade han inte gjort uppfinningar som skall kuva hästen. QUOTE]

Vad taskig du är som säger så!...har du någonsin bott i USA? Alla amerikanare är verkligen inte så som du skriver...långt ifrån. Jag har bott där och det är ett UNDERBART folk...men som sååå många (speciellt svenskar) har fått en hel FEL inbildning av.

Skriv inte något ni inte vet om! Amerikanare är hur mysiga som helst! Är så trött på det negativa snacket om amerikanare!

Liknande trådar

Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 701
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar