Monty eller/och Hempfling

Sv: Monty eller/och Hempfling

tack för hemsidan!:)
Men där stod bara vilka böcker och filmer som han gjort,inte var man kan få tag på dem.
Får kanske försöka mejla hööks och fråga om de fortfarande har den..

kvandi skrev:
Att Monty skulle förespråka "icke våld" är något han själv isåfall inbillar sig. Han är en typisk amerikan som vill tjäna så mkt som möjligt på det han gör. Hade han förespråkat icke våld hade han inte gjort uppfinningar som skall kuva hästen. Ta t.ex. i hans senaste bok (är det den som heter "från mina händer till dina"?) där beskriver han hur man skall sätta ett rep mot tandköttet under överläppen för att hindra hästen att bocka. Dvs hans uppfinning straffar hästen med enorm smärta när den bockar. Han påstår att hästen endast kommer bocka nån gång och så lär den sig. Hur detta kan vara horsemanship förstår iaf inte jag.

Hempflings Dansa med hästar läste jag för några år sedan, och filmen Body language köpte jag nu i veckan :) Den rekomenderar jag mkt starkt!

Man behöver inte följa en "guru's" manual för hur man hanterar hästar, men att läsa och lära så mkt som möjligt från olika filosofier gör att man själv kan bygga upp sin egen filosofi och använda ett språk man själv och hästen trivs med.

Hoppas inte jag trampar nån på tårna med mina hårda ord om monty... :smirk:
:bow: :bow: :bow:

Jag har länge varit skeptisk till Monty då de små delar jag har sett av honom och andra "Monty-utövare" inte riktigt verkat stämma. Riktigt vad det har varit har jag dock inte kunnat sätta fingret på då jag inte hade fördjupat mig i hans läror. För ett tag sedan både lånade och köpte jag dock några böcker skrivna av honom och försökte att förstå hans teori. Den gjorde mig inte glad... Min spontana känsla är att hans teori går ut på att människan ska ge order och hästen lyda.

Till trådskaparen: Om man jämför Monty med Hempfling är de nästan som dag och natt anser jag. Hempfling utgår ifrån att det är människan som ska förändra sig och lära sig att kommunicera medan Monty mer säger att det är hästen som ska förändra sig. De har alltså två helt olika utgångspunkter i sina teorier. Detta gör att jag tror att det kan vara väldigt svårt att kombinera dessa. Men som kvandi skriver måste man inte endast följa en "guru's" teori. Läs så mycket du kan och försökt att sätta dig in i teorierna så att du förstår helheten men svälj inte allt med hull och hår utan läs kritiskt! Pat Parelli är en annan "guru" som jag tror att det kan finnas en del tänkvärt hos. Nu för tiden har väl dock fokus kommit mycket på produkterna men jag tror att det egentligen mest är marknadsföringsfolket som har drivit det här med produkterna hårdast. Om man kommer bakom denna produktnoja så verkar det finnas en hel del vettigt. Ytterligare en annan men kanske inte lika känd "guru" är GaWaNi Pony Boy, han fokuserar mycket på att man ska lära känna hästen som individ.

/Sara

Glömde nästan bort det viktigaste, jag läste en sak som jag tycker är väldigt vettigt:

"When I wanted to learn how to communicate with my horse, I learned that the best place to start is by consulting my horse, not by asking a two-legged" (GaWaNi PonyBoy)

/Sara

Jag såg nu på nätet att det finns tre böcker av K.F Hempfling.
Jag som bara har två! Är det någon som har läst boken "Hästarnas budskap"? Vad tycker ni om den?

Hmmmmm...Monty eller Hempfling???

Ingen av dem! Jag har läst båda två men jag heller tar efter Parelli.

wishmistress skrev:
Jag såg nu på nätet att det finns tre böcker av K.F Hempfling.
Jag som bara har två! Är det någon som har läst boken "Hästarnas budskap"? Vad tycker ni om den?
Jag har "Hästarnas budskap". Man får inte några direkta tips på hur man umgås med hästar utan man kan mer säga att det är en slags självbiografi av Hempfling där han berättar om hur han har kommit till insikt. Boken kan läsas som en vanlig skönlitterär bok men om man tittar lite närmre ser man Hempflings grundfilosifo skymta igenom ganska tydligt. Jag tycker att det var intressant läsning och jag tror att hans andra böcker kan bli mer förståeliga om man har läst "Hästarnas budskap".

/Sara

Samt att om man över en del kan man faktiskt bli hyffsad på att bedöma hut olika hästar är och reagerar, har inte kommit dit en men jag har bara läst den en gång och mest fokuserat på att lära in hur Eldsjälen och den Beskedlige ser ut exteriört eftersom det är den typen av häst som passar mig bäst :D

"Pröva allt och behåll det som är gott" står det i den helga skrift. Detta gäller väl också för olika hästgurus. Men följ rådet att lyssna på hästen först.

Det KAN ju vara så att Montytricks funkar på en häst och Parellitricks på en annan. Annars tycker jag ingången att jag vill kommunicera som en häst(Hempfling) känns bättre än att kommunicera som ett rovdjur(Monty Roberts). Hästar och människor har varit vänner så länge ändå att de som härmar hästar har lättare att umgås med hästar än de som härmar pumor.

Sedan finns metoder som liknar varandra hos alla gurus, även om de motiveras med olika teorier. Läs engelske hästkarlen Henry Blake, han är min första bekantskap med NH -tankar. Jag tror hans mindre skrytiga attityd och engelska humor passar européer bättre än de skrävlande cowboysen "over there".

Jag köpte hästarnas budskap, började läsa med stor förväntan och slutade med stor besvikelse:cry:
Detta är visserligen ingen dyr bok, men om förhoppningen är att lära sej mer om hästar tar man fel, Boken är mer en roman eller självbiografi, tråkigt kärleks dravvel (ok i andra böker) och den är seg och uttragen,

Köp den inte, låna i så fall på bibblan och läs den som vilken bok som hellst:)

:bow:
Alana skrev:
ett litet tilläg nu när jag är mer än halvägs igenom boken Hästens Själ, om man finner hasn bok Dansa med hästar svår och lite diffus ska man nog inte ge sig in på Hästens Själ det första man gör... den är MYCKET luddig men man får samtidigt en inblick i att det verkligen handlar om att lära för livet, han antyder även att det är en till bok i görningen ;) gu vad skulle man inte göra för att få gå som lärling hos honom
:bow: :bow: :bow: håller med...

Bah, jag har boken "Från mina händer till dina" och älskar hans lätta förklaringar, dock har jag svårt att skicka ut en häst med sadel och låta den bocka, eller sätta ett rep i överläppen. Nope. Men mycket annat stod i boken som jag tagit till lära.

Hempfling känner jag stor tillit i, dock är hans böcker luddiga och man får kämpa innan man är igenom till slutet.

Jag plockar lite övningar här och lite där, att bara "välja" en av dessa går inte, då båda tillför både bra och mindra bra övningar och lärdommar.

EDIT: "Hästarnas budskap" var nog den tråkigaste bok jag någonsin läst, orkade igenom drygt halva. Sen tog det stopp. Handlar mer om hur han lärde sig vad han kan och när hans häst rymde och när han och hans häst hjälpte en tjur.. blabla.

Senast ändrad:

*off topic*

Vad betyder EDIT? Trodde från början att det var någon som hette Edit men jag har börjat komma i under fund om att det inte är så...

/Sara

Vet inte den korrekta översättningen, men det används när man vill lägga till något i efterhand i topicen ^^

Hej

Jag kan gott rekomendera Hempfling. Köp båda böckerna det är en investering.
Jag var på kurs för Hempfling i sommras och jag hade med min häst. Han karraktärsbestämmde min häst bla. Sedan berättade han en del som jag inte vet hur han kan vet bla hur jag är som person.
Det som var kul var att han sa att min häst och jag passar mkt bra ihop och att han tycker om mig.

Mvh Fatima

Jag håller med om att allting i Montys bok inte "är värt att ta in", men en del!:)

Jag läste utdraget ur Hästfocus som någon (förlåt... kommer inte ihåg vad du heter....:o ) skrivit i ett tidigare inlägg. Det fick mig att tänka lite.... MEN, det är ändå inte Montys historia jag/vi är ute efter, utan hans kunskap. Har han nu ljugit om en hel del:devil::eek: , så kan det kanske bidra till att han inte har så mycket kunskap som han påstår, men hans metoder fungerar ju, så helt blåst kan han väl ändå inte vara?:D

Ska ta en titt på den där Hempfling också! Alltid intressant att jämföra!
//Z

Hempfling!!!Ingen tvivel....ingen monty för mej..jag började läsa hans bok..o tyckte okeej..det var väl rätt så sunt..men sen börjar han me massa hjälpmedel,hårtorkar o att valla hästarna som ett rovdjur..nää..då slängde jag den boken..blev nästan arg..

hela hans kroppspråk i join up en är bara så aggressivt..hade iog läst Hempflings bok först..men jag ahde nog reagerat likadant..usch o fy..men det är min åsikt..bästa är att göra som jag..läsa båda..o sen avgöra!

Monty roberts ska ju komma till sverige nu, han är bl a i cloetta center 1 maj o de söker folk som vill ta med sina hästar dit

Monty eller Hempfling ??????
Jag har läst av både två. Och provat båda metoderna på min sköthäst. men när prövade montys metider så blev hon bara bråkig och vägra lyssna på mig. Och när jag testade Hempflings metoder så gick de mycket bättre. Kunde lda runt hästen utan grimmskaft efter 20 min träning med stop och halter enligt hempflings metoder. Så jag lät hästen välja metod och hon valde hempfling. Och själv så tycker jag montys metoder är lit för grymma mot hästens psyke. Hempflings böcker är lite "luddiga" men är verkligen bra.
Men an ska ta till sig de man tycker är bäst.
Jag väljer Hempflings filosofi och montys joi-up.

Jag tror inte man helt kan viga sin hantering av hästar åt enbart en terori, jag tror att man automatiskt omedvetet tar lite här och tar lite där varefter man lär sig. Det är bra, då vaskar man bort det man inte tycker om man behåller guldet ^

Om jag var tvungen att välja en gubbe som all min hantering av hästar skulle gå efter, skulle jag valt Klaus Hempfling.

Liknande trådar

Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 701
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar