Sv: Monty eller/och Hempfling
Join up är en av de saker som jag ogillar mest med Monty. Det hela går ut på att kuva hästen så som ett rovdjur gör (eller enl. honom "ledarstoet").
Hempfling använder sig av en typ av löslongering också - självklart. För tanken bakom det är korrekt, men Monty gör på fel sätt. Att valla en häst är en mycket dominant handling.
Det som Hempfling börjar med är att få kontakt med hästen. Han använder kroppspråket för att få uppmärksamheten och inverkar sen på hästen så att den utför någonting på hans signal - på samma sätt som en dominant häst gör. Detta är hästars sätt att kommunicera med varandra.
Han bygger upp hästens förtroende för honom genom att framgå och agera som en trygg och vänlig individ, och hästen får under denna akt aldrig känslan av att vara fången eller fast. När hästen får förtroende för honom så kan han lägga över detta på hästen genom att låta den lyckas och överträffa sig själv. Så tycker jag att all hästhantering ska gå till och det är mitt motto när jag hanterar allt (hästar som hundar som människor).
Det finns många övningar han satt ihop som man kan använda för att börja bygga upp relationen med hästen, men att stärka hästen är något man ska göra hela tiden och med andra ord är det en inställning som ska finnas med i allt du gör.
Filmen "Body language" började jag med och det var då jag fick min inspiration. Den är lär inte så mycket övningar utan visar, precis som du säger, mer hans filosofi och sätt att arbeta. Den föreslår jag att du börjar med och sen kan du ju se om du tycker att det verkar vara något för dig. Boken "Dansa med hästar" är en hjälp för dig när du väl bestämt dig för att du vill försöka, och förklarar mer ingående hur allt hänger ihop och hur du ska gå tillväga.
Hoppas du provar filmen, den är verkligen super!
Piraja: Tackar för det..