Monty eller/och Hempfling

L

Lexia

Har gått och köpt (och redan läst) Från mina händer till dina av Monty Roberts.Den va bra!

Fick syn på Hempflings bok i affären och tyckte den verka intressant också. Jag har inte läst hans böcker men antar att han förspråkar icke våld precis som Monty?

Nu till mina frågor: Vad skiljer Monty från Hempflings och tvärtom?
Är det helt olika "teorier" eller kan man blanda och praktisera båda?

Sv: Monty eller/och Hempfling

Oj nu hade det kunnat bli mycket text. ;) Ska försöka göra det kortfattat dock.

Själv är jag mycket inspererad av Hempfling. Monty tycker jag är rena galenskapen. De är för mig alltså varandras motsatser.

Monty förespråkar icke fysiskt våld. Däremot använder han sig, enligt mig, av psykiskt våld på hög nivå. Han trycker ner hästen mentalt så långt att den kuvas. Den ger upp.

Hempflings filosofi går ut på motsatsen. Hans syfte är att höja hästen, att stärka dess självförtroende. Att få hästen att tro på sig själv. Där ingår inget psykiskt våld, utan det hela handlar endast om det viktigaste i en relation: Trygghet.

Så om du frågar mig - Hempflings filosofi är väldigt vettig! Montys är mer illa än vad dagens normala hästhantering är - i många fall.

*duckar för reaktionerna som kommer att regna in över mig*:D

Nej då, jag ska inte hoppa på dig;)...men jag vill gärna poängtera att det finns bra kunskap inom våra egna gränser...man behöver inte "gå över ån för att hämta vatten"...

Den förening som kan tipsa om olika tränare hittar ni här:
http://www.nnha.nu

Jag har inte läst något av Monty men från det jag har hört tycker jag nog att Hempfling passar mig bättre, men ta i beaktning att det är en icke resultat inriktad filosofi och kan det kan innebära svårigheter för en mera tekniskt lagd människa att ta till sig, har precis beställt både dansa med hästar och hästens själ :D har läst the första 2 ggr men jag e less på att ockupera biblans bok ;)

Nu blir jag riktigt nyfiken på den där hempfling!:)
Monty har ju som "koncept" Join-Up och hästens språk (Equus).

Har Hempfling något specifikt sätt att vinna hästens förtroende (liknande Join-up)och kummunicera (liknande equus)med hästar?

Vad är bäst att börja med om man ska sätta sig in i hans teorier böckerna eller filmerna?

Join up är en av de saker som jag ogillar mest med Monty. Det hela går ut på att kuva hästen så som ett rovdjur gör (eller enl. honom "ledarstoet").

Hempfling använder sig av en typ av löslongering också - självklart. För tanken bakom det är korrekt, men Monty gör på fel sätt. Att valla en häst är en mycket dominant handling.

Det som Hempfling börjar med är att få kontakt med hästen. Han använder kroppspråket för att få uppmärksamheten och inverkar sen på hästen så att den utför någonting på hans signal - på samma sätt som en dominant häst gör. Detta är hästars sätt att kommunicera med varandra.

Han bygger upp hästens förtroende för honom genom att framgå och agera som en trygg och vänlig individ, och hästen får under denna akt aldrig känslan av att vara fången eller fast. När hästen får förtroende för honom så kan han lägga över detta på hästen genom att låta den lyckas och överträffa sig själv. Så tycker jag att all hästhantering ska gå till och det är mitt motto när jag hanterar allt (hästar som hundar som människor).

Det finns många övningar han satt ihop som man kan använda för att börja bygga upp relationen med hästen, men att stärka hästen är något man ska göra hela tiden och med andra ord är det en inställning som ska finnas med i allt du gör.

Filmen "Body language" började jag med och det var då jag fick min inspiration. Den är lär inte så mycket övningar utan visar, precis som du säger, mer hans filosofi och sätt att arbeta. Den föreslår jag att du börjar med och sen kan du ju se om du tycker att det verkar vara något för dig. Boken "Dansa med hästar" är en hjälp för dig när du väl bestämt dig för att du vill försöka, och förklarar mer ingående hur allt hänger ihop och hur du ska gå tillväga.

Hoppas du provar filmen, den är verkligen super! :bow:

Piraja: Tackar för det.. :D

Tack för ditt svar! :D

Jag har redan varit på biblioteket och lånat boken Dansa med hästar. Såg att hööks såld body language så jag får ta och köpa den också.

Så får jag väl se vem jag blir "anhängare" till sen. :) Man blir ju aldrig fulllärd tack och lov!

ett litet tilläg nu när jag är mer än halvägs igenom boken Hästens Själ, om man finner hasn bok Dansa med hästar svår och lite diffus ska man nog inte ge sig in på Hästens Själ det första man gör... den är MYCKET luddig men man får samtidigt en inblick i att det verkligen handlar om att lära för livet, han antyder även att det är en till bok i görningen ;) gu vad skulle man inte göra för att få gå som lärling hos honom

Hej!
Jag tycker att Monty och Hempfling är ganska så lika på sina sätt. Och väldigt olika samtidigt.Jag har jobbat med Kelly Marks (hon är i Montys lära) och jag har varit på kurs för Hempfling. Och jag tycker att man ska ta lite av varje som man själv tycker är bra och hitta sin egen väg är den bästa.
Monty jobbar mycket med att det ska vara så mycket på hästens villkor som möjligt och att häst och människa ska fungera i en vanlig vardag. (Kort sagt)
Hempfling är mycket andlig, mycket, MYCKET mer än bara häst. Det är både kostlära och annat.
Men som jag sa innan så tycker jag att bådas teorier är bra för hur man än vänder och vrider på allt samman så e kommer det alltid tillbaka till människan. Inte hästen!
Mvh
Martina

Det är lustigt hur annorlunda två människor kan uppfatta samma sak...

Jag var och tittade på Monty när han var i Flyinge i våras och tyckte verkligen inte att han kuvade hästarna, utan tvärt om...Hästarna var missförstådda, felhanterade mm och efter en halvtimme fungerade hästarna normalt, utan att för den skull bli av med sin personlighet....

Är inte speciellt insatt i hempling (stavning?) men har sett ett tv program och läst hans "Dansa med hästar" och fick intrycket av honom att han var en hippie som inte hade alla höns hemma...

Jag menar inte att dina åsikter är fel eller att mina är rätt, bara att det är otroligt att man kan uppfatta saker så olika ;)

och somliga anser nog att folk som sysslar med något annat en Dressyr är hippies som inte har all höns hemma... kanske han e flummig för att hästar inte är en direkt vetenskap, de är inga maskiner, inte illa menat med det bara att det kanske beror lite på vilken typ av människa man är som avgör hur man uppfattar saker och ting, en teknisk människa har nog svårare att förstå Hempling än en drömmare men när det gäller att verkligen träna en häst på hans vis har nog drämmaren större problem än teknikern... hmm de blev flummigt men vem bryr sig :D

Jag respekterar din åsikt. :bow: Säger inte heller att jag har rätt. Världen är olika i allas ögon och ingen skulle vara gladare än jag om jag hade fel ang. Monty. Men det jag har sätt är rent våld i mina ögon och jag såg inte någon som helst logik trots att han försökte "hitta på" en.

Jag hoppas iaf att alla människor kan skapa sin egen filosofi byggd på egen kunskap och tänkande. Så blir förhoppningsvis så många hästar om möjligt behandlade på ett bra sätt. För det är det viktigaste för mig.

tyckte nån skrev att hempflings film "body language" fanns att köpa på hööks. men när jag kollade på deras hemsida fanns den inte.:crazy:
Var kan man få tag på den?? Mycket tacksam för svar..

Jag har Hempflings båda böcker plus filmen och tycker att de är toppen!
Hade inte hört så mycket om Monty tidigare men i ett program av Barbacka så var han ju med litegrann, tror att jag ska låna någon bok av honom på bibblan eller så för jag tror också på (som nån här skrev tidigare) att plocka ihop lite av varje från olika tränare så att det passar en själv och ens egna teorier.

Har ni hört talas om John Moore, och isåfall, vad tycker ni om honom?
Var på en av hans clinics i år.

wishmistress skrev:
Jag har Hempflings båda böcker plus filmen och tycker att de är toppen!
Hade inte hört så mycket om Monty tidigare men i ett program av Barbacka så var han ju med litegrann, tror att jag ska låna någon bok av honom på bibblan eller så för jag tror också på (som nån här skrev tidigare) att plocka ihop lite av varje från olika tränare så att det passar en själv och ens egna teorier.

Har ni hört talas om John Moore, och isåfall, vad tycker ni om honom?
Var på en av hans clinics i år.

Ang John Moore. Jag har varit på 2 clinics med honom och jag tycker att hans clinics är jättebra. Han är jättekul att lyssna på och han berättar väldigt bra.

Däremot så skickade jag min man och hans häst på hans Campout 2004 och det var tyvärr ingen hit. det var alldeles för mycket folk för att alla skulle få ut nåt av det och den var ju inte billig.

Att Monty skulle förespråka "icke våld" är något han själv isåfall inbillar sig. Han är en typisk amerikan som vill tjäna så mkt som möjligt på det han gör. Hade han förespråkat icke våld hade han inte gjort uppfinningar som skall kuva hästen. Ta t.ex. i hans senaste bok (är det den som heter "från mina händer till dina"?) där beskriver han hur man skall sätta ett rep mot tandköttet under överläppen för att hindra hästen att bocka. Dvs hans uppfinning straffar hästen med enorm smärta när den bockar. Han påstår att hästen endast kommer bocka nån gång och så lär den sig. Hur detta kan vara horsemanship förstår iaf inte jag.

Hempflings Dansa med hästar läste jag för några år sedan, och filmen Body language köpte jag nu i veckan :) Den rekomenderar jag mkt starkt!

Man behöver inte följa en "guru's" manual för hur man hanterar hästar, men att läsa och lära så mkt som möjligt från olika filosofier gör att man själv kan bygga upp sin egen filosofi och använda ett språk man själv och hästen trivs med.

Hoppas inte jag trampar nån på tårna med mina hårda ord om monty... :smirk:

mallan skrev:
tyckte nån skrev att hempflings film "body language" fanns att köpa på hööks. men när jag kollade på deras hemsida fanns den inte.:crazy:
Var kan man få tag på den?? Mycket tacksam för svar..

De kanske håller på att ta den ur sortimentet? Jag köpte filmen i butiken i göteborg till 50% rea. Så tyvärr är nog sannolikheten stor att den inte skall finnas mer :(

Liknande trådar

Samhälle Jag provade testet Odd One Out, länk nedan, där man ska identifiera vilken av fyra bilder som är AI genererad. Tydligen är jag inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 701
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar