Shaggy

Trådstartare
Nu är det dags för nästa sadel ide. Den bomlösa sadeln fungerade inte för mig och min häst så nu har jag börjat fundera på montsegur.
Har varit inne och kikat på deras hemsida och sadeln verkar ju väldigt bra men de är väl lite partiska så jag skulle gärna vilja höra vad andra har för erfarenheter.
Hur fungerar det med alla dessa mått man skulle ta? Jag blev lite avskräckt det verkade milt uttryckt ganska besvärligt.
Det verkar ju lite besvärligt också att man ska behöva beställa en måttanpassad sadel utan möjlighet att prova den innan. Jag vet att jag har blivit väldigt kinkig med sadlar sedan jag började rida barbacka för 4,5 månader sedan. Det stod inget på deras hemsida om möjlighet att prova en sadel vet någon om det finns någon sådan möjlighet?
Det där var dom två specifika frågor jag har just nu men jag vill givetvis veta allt om hur den fungerar för både häst och ryttare :).

Om du är van vid barbackaridning tvivlar jag på att Montsegur är nåt för dig. Visserligen är det mycket häst mot benen. Men bommen, som jag antar är samma bom som i Hector som jag har, är styv. Största fördelen är att den fördelar vikten bra, men du får inte så mycket känsla i sätet.

mandalaki

Nu är ju Hector nästan samma sadel om jag förstått det hela rätt.. och på hectors hemsida har de ett forum där man kan höra om någon i din närhet har en hector, har sett att många gjort så...

Det verkar som att tanken Hector/Montsegur funkar MYCKET bra, tyvärr verkar det funka så bra att hästen växer ur sadeln inom sex månader.. :crazy: och det är väl positivt ur hästens synvinkel..men då får man ju antingen ändra den eller köpa ny... KAN bli dyrt.. men om hästen redan är välmusklad så kanske den inte växer på sig så mycket att det blir ett problem..
Vilka bomlösa sadlar har du testat?

Jag har provat torsion bomlösa sadel som är den enda som jag hittat på nätet som ser bekväm ut. Att sitta i sadeln var väl egentligen inget problem så länge hästen stod still, men blev det så himmla instabilt. Det kändes som om man bara flöt omkring på hästryggen (säger jag som inte ridit i en sadel på jag vet inte när). Har tidigare haft en western sadel som tyvärr inte passar Novan längre och den har jag gillat :love: (förutom då att Novan växte ur den :crazy:).
Anledningen till att jag tittat på montsegur är att den är uppbyggd som en western sadel och dessutom är gjord efter hästen. Ska jag ha en sadel med bom så ska det vara en bladsadel, så det så *stampar med foten* ;)

Förbered dig på att få ont i rumpan säger jag bara!

Stenhårda är det. Bra för hästen, men för mig personligen är de alldeles för hårda. :crazy:

man vänjer sig, ju längre man rider desto skönare är de

Montseguren är som en westernsadel. Min sadel åkte på breddning och nu sitter den bra, är för vid, mend et beror på att hästen tappat muskler.

mvh

Glömde:

Mallarna till sadeln är enkla och bra att ta. Kom ihåg att du inte skall skicka med själva kuloledningen/ ståltråden, utan papprerna där du ritar av dem

mvh

Det finns westernsadlar med flexibel bom nu också. Och bomlösa westersadlar. Kanske kan passa dig?

Var hittar jag dom? Vill fundera på så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig för vad jag ska prova.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar