Montèryttare!

elaktroniqe

Trådstartare
Jag är en tjej som ska ta licens på en kallblodstravare som jag har ridit under sommaren, men jag har lite frågor till er som redan ridet eller har ridit montè.

Vad väger ni, med och utan utrustning?
Vad har ni för underlägg under sadeln? Vanligt schabrak, vojlock?
Vad har ni för utrustning annars, sadel, huvudlag, brösta? Jag vill veta allt! :D :p

Sv: Montèryttare!

Jag är också en kallblodsmontè tjej!:D (Dock fick jag inte ta licens på mina kallblod...vilken bana är du på?)

Vet inte min exakta vikt utan all utrustning, men brukar väga in på ca 68kg. Under sadeln lägger jag ett hoppschabrak för de är små och smidiga;) Och eftersom jag inte är den lättaste typen av ryttare har jag valt att rida med en 750g sadel, syntet stigläder och alu.stigbyglar. Till sadeln har jag en vanlig förbygel... Senast red jag med ett syntethuvudlag med vanligt travbett och stegtyglar i läder:love: (fast det är ju beroende på häst) + travhjälm, väst osv. Har också precis komi över ett par montèboots som väger en bit under kilot:laugh:

Hej! Oj, varför inte? Det är iaf ingen som sagt åt mig att det skulle vara ett hinder :p Hoppas det inte blir så då, jag är på Bollnästravet :) Vart håller du hus? Hur länge har du ridit montè? :D Tänkte också det, att ett hoppschabrak vore lämpligt! :d Hur lång är du?

Jag är på Färjestad, var den enda med kallblod, så det skulle inte gå något vidare för mig i provloppen;) Vet inte hur många år jag hållt på med montè... men licensen löste jag ut för bara ett par månader sedan:D (och nu går jag kursen igen för att ta körlicens):D
Jag är ca. 171cm lång, vilket känns rätt okej för att kunna balansera rätt i sadeln, men hade inte gjort något om jag var ett par cm kortare;)

jag håller på o ta licensen nu samtidigt som blackberry (fast hon har kör).

Vad väger ni, med och utan utrustning? oj har inte vägt mig med utrustning än men väger runt 80kg nu o försöker gå ner (inte bra att gå i skola)
Vad har ni för underlägg under sadeln? Vanligt schabrak, vojlock? jag har en westernpad under just nu då min häst för tillfället inte har tillräckligt med muskler på ryggen än, på kallblodet har jag haft ett liknande polypad som jag köpt på hööks.
Vad har ni för utrustning annars, sadel, huvudlag, brösta?
jag kör med en vanlig syntetmontesadel( liknande galopp) som väger runt 2.5kg, vanligt ridhuvudlag, har vanlig förbygel.
det står i reglemente att svanskappa o förbygel är obligatorisk vid löp dock vet jag att folk rider utan hos oss i licensloppen så jag tror inte det är så viktigt just under licensen, här har jag för mig att vi inte får ha kallblod för att man skall vara van den farten det blir med varmblod.
slänger med en bild på min och kompisens sadel min ligger på westernpadden och hennes utan(den väger 1.4 kg)
31206596.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka