montéfrågor

black_darling

Trådstartare
Hej!

Nu har jag lite knasiga frågor till er som kan :p

De är såhär... Min kompis ringde mej i dag och var lite förtvivlad. Hon sålde sitt varmblod för några månader till en jättefin tjej som skulle fortsätta utbilda honom som ridhäst. Nu vill nya ägaren starta honom i monté. Min kompis va lite tveksam eftersom han har haft lite problem med benen. Till saken hör att min kompis fortfarande står som ägare till hästen på stc.

Nya ägarens kompis skulle va den som i så fall startade honom. Nu har hon sagt att för att hon ska kunna starta häst i montélopp måste hon äga hästen :confused: Låter helknasigt tycker jag!

Om min kompis inte kommer överens med nya ägaren så vill hon sätta startförbud på hästen. kan hon göra det fast än dom har ett riktigt köpeskontrakt? Även om hon står som ägare på stc??

Lite rörigt kanske, är inte så bra på att förklara...
Nån som har nåt bra svar??

Sv: montéfrågor

Jag tycker nog att hon skall sätta startförbud på hästen om hon är orolig över hans ben. Fast hon borde nog har gjort det innan hon sålde hästen och skrev på ett kontrakt. För vad jag fattar det som så är ju hästen såld och kontrakt påskrivet, vilket gör att köparen har rätten på sin sida att genomföra ett ägarbyte, vilket egentligen redan borde skett. Ring och hör med STC.

En till grej!! Det står även i kontraktet som dom skrev att hästen skulle användas till promenadridning och ej tävling. Det borde ju väga tyngst.

Mjo, det tror jag, om båda parter skrivit på kontraktet och att det klart och tydligt står att hästen ej får användas för tävling så borde säljaren ha den rätten på sin sida, så nog tror jag att det borde gå att få startförbud på pållen. Men är inte helt hundra, som sagt det bästa är nog att ringa STC och höra med dom, om någon så borde dom veta hur man skall går till väga och vad man kan och inte kan göra.

Din kompis står om jag fattat det rätt kvar som ägare på hästen? I så fall har h*n inga problem att sätta permanent startförbud på hästen nu heller. Kanske inte riktigt som det ska gå till men står man som ägare så gör man. (Jag har dödförklarar en ytterst levande häst en gång för att "slippa" stå som ägare)

Och just montén är undantagen när det gäller att rida andras hästar, däremot får h*n inte ha hästen i träning om inte tränaren eller nära anhörig till tränaren står som ägare/företrädare så för att starta hästen måste någon form av ägarskifte till.

Har hästen dåliga ben skulle jag inte ens försöka om man inte var säker på att skadorna berodde på något som var åtgärdat och inte skulle komma tillbaka.

Tillägg: På www.travsport.se under blanketter finns blanketten för att sätta permanent startförbud.

Hej
Lite komiskt faktiskt ;) jag har gjort samma sak för ett antal år sen.
I och med att travarna säljs som ridhästar så är det många som inte gör ägarbytet på STC (vilket jag tycker är fel). Det kostar i och för sig 500kr plus moms men när man köper häst vill man ju i alla anseenden stå som ägare. Nåväl, när jag sålde min travare så satte jag (innan ägarbytet) startförbud på honom. Dvs han får inte starta i varken travlopp eller montélopp i framtiden. Givetvis får dom tävla hoppning, dressyr, distans.... etc men allstå inte inom travsport. Ett ganska bra sätt att vara säker på att avtalet (oavsett om man har skrivit bara "promenadhäst" i kontraktet) håller. Jag kan förstå att nya ägaren kanske blir sugen på att starta men hon har ju faktiskt inte köpt hästen i till det endamål! :)
STC är väldigt hjälpsamma om hon är osäker. Annars är det bara som föregående skriver att skriva ut blanketten, fylla i och skicka in. Sen skulle jag göra ett ägarskifte (den nya ägaren får betala ägarbytet) med tanke på att hästen är ju faktiskt såld.

Oj, det blev nog lite rörigt! :angel: Hoppas du förstår vad jag menar.

Hoppas det löser sig och att hästen får ett långt och lyckligt liv utanför travbanan!

Rättelse om de inte sänkt momsen i natt? :D

Ägarskiftet kostar 525 kr inklusive moms.

ja, hon har tydligen skrivit ut papperen och ska lägga dom på lådan så fort som möjlitr (ang startförbud på hästen)

Tack för alla svar :bow: :bow: :bow:

Skönt för henne och hästen! :)

Hoppas det löser sig till det bästa för alla inblandade!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg