Monte, blir sämre med vikt?

L

lie

Har en häst som går rätt bra när man rider/kör jobb med honom, ska anmäla till ett montelopp som är snart men jag själv väger 48 kg, så med vanliga grejor på hästen så kanske det blir 55 kg, men nu när det ska till vikter så kommer det bli 65 kg. Tror ni inte att hästen som då är van att gå med 55 kg blir (sämre) när den helt plöstligt får 65 på ryggen?

Sv: Monte, blir sämre med vikt?

Du kan ju alltid prova med full vikt i ett jobb innan vet ja! ;)
Men jag personligen tror inte att det ska göra så stor skillnad...

Senast ändrad av en moderator:

lie skrev:
Har en häst som går rätt bra när man rider/kör jobb med honom, ska anmäla till ett montelopp som är snart men jag själv väger 48 kg, så med vanliga grejor på hästen så kanske det blir 55 kg, men nu när det ska till vikter så kommer det bli 65 kg. Tror ni inte att hästen som då är van att gå med 55 kg blir (sämre) när den helt plöstligt får 65 på ryggen?
Jag tränade(lullade/joggade) alltid med 60-65kg så hästarna kände lättnad i loppen i loppen...

[QUOTE=Montéryttare: Du skrev tidigare att du vägt för lite i ett lopp...hur mkt? vad hände? blev du diskad?

spunken skrev:
Montéryttare: Du skrev tidigare att du vägt för lite i ett lopp...hur mkt? vad hände? blev du diskad?[/QUOTE skrev:
Jag gick ner så att jag pendlade mellan 64.9-65.0 men jag klarade mig preciiis... Vägde in innan på 1kg mer :o

jag bävar inför montevägningar...kommer snart ta licens för monte men jag får göra nåt drastiskt om jag ska upp i 65kg...spec nu när jag gått ner ett kg till ... Men positivt är det att jag ska köpa en montehäst nu:) ett underbart sto på 1.70..så vi ses på banorna i framtiden ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 712
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar