Sv: Monke, vilken form dömer tyskarna ut?
Oledoledoff skrev:
Allt står inte skrivet i regelboken, en hel del är lämnat åt domaren att avgöra. Det står heller inte skrivet i regelboken att en pleasurehäst inte får bita sin ryttare i foten vid galoppfattningar, så det är helt ok då enligt dig?
Det du räknar upp är ju straffpoäng, jag pratar om manöverpoängen.
Vad är anser du är skillnaden på -1 volt och en +1 volt? Förrutom volternas placering på ridbanan anser jag att hästens bärighet, attityd, takt, tempo och helhetsintrycket av hela ekipaget spelar en stor roll.
/Ole
Nej det är inte upp till domaren att hitta på egna regler!!!!
Hur skall jag som ryttare då veta vad som gäller
Det är inte jag som säger ok till saker och ting, utan jag fösöker lära mig vad som gäller enligt regelboken. Den som kan den vet också enligt vilka regler man blir bedömd ALLTID!
Låt säga att Pleasure hästen biter sin ryttare i foten vid galoppfattningen, kan man då anse att ekipaget bryter mot rule 463
"He should be responsive , yet smoot, in transitions when called for. When asked to extend, he should move out with the same flowing motion. Maximum credit should be given to the flowing, balanced and willing horse wich gives the apperance of being fit and a pleasure to ride"
.
Om så bör han ju givetvis straffas för detta. :smirk:
Jag skrev först att manöverpoängen säger hur rörelsen utfördes, dvs, var den korrekt, utan motstånd, speed, finess, attityd.
Sedan skrev jag lite om straffpoäng.
Ja må vara en idiot, men lite koll har jag.
Det jag skriver här är inte på någotvis MINA åsikter om hur saker och ting skall se ut
Jag skriver att det är regleboken som säger hur det skall se ut och vad vi har att rätta oss efter, detta innebär att vad jag tycker är skillnaden på - + volter eller annat inte har någon som helst betydelse. :smirk:
Dock är det så att har du full koll och dessutom rider fort då börjar du hamna på + sidan inte förr. :smirk:
Vad regelboken säger är dock rule 451.
"To rein a horse is not only to guide him, but also to control his every movement. The best reined horse shouls be willingly giuded or controlled with little or no apparent recistance and dictaded to competely. Any movement on his own must be considered at lack of or temporary loss of control, and therefore faulted accordning to severity of deviation"
Så det är mönstrets exakthet och kontroll på hästen, inte bärighet, var den håller huvudet eller bogen som styr manöverpoängen.
Monke