Monke, vilken form dömer tyskarna ut?

Sv: Monke, vilken form dömer tyskarna ut?

"Men manöverpoängen som visar på hur väl hästen utför manövern och är inte lika självklara"

Ett förtydligande: "hur väl hästen utför manövern" inkluderar teknik och fart, hästens bärighet och balans, ryttarens sits och följsamhet. Kriteria för manöverpoängen står inte skrivet i AQHAs regelbok och är därmed inte lika självklara som straffpoängen är. Så jag är fortfarande där jag började, och det verkar ju som om vi tycker lika iallafall då: Däremot skrev jag tidigt att ja, en rätt arbetande häst kommer troligtvis att göra rörelserna mer korrekt och därmed få en högre manöverpoäng. Precis min åsikt!

Vad det gäller det första stycket så behöver du inte alls kommentera det, men det är inte en allt för ovanlig situation ute på tävlingsbanorna och fler än en gång har ryttare ställts sig undrande till att deras ritt prisats av ena domaren och ratats av den andra.

Och nej seejii, det var inte dig jag menade. Monke återvänder hela tiden till att allt ska gå att finna i regelboken. Staffpoängen finns väl beskrivna i regelböckerna och där går det lätt att läsa sig till vad som sker i olika situationer. Men samling, form och huvudposition faller ju mer inom ramen för manöverpoängen (tillsammans med manöverns utförande, fart etc.) som inte är lika väl beskrivna, om ens beskrivna alls, och är därmed lämnade för mer personlig tolkning av domaren för dagen.

/Ole

Ole.
Ok, jag har inte lusläst monkes inlägg. Men jag trodde det var mig du menade eftersom jag anser att domarna skall vara mer hårda med straffpoäng på felaktig form...

Men jag håller med dig till FULLO! Det är ju precis så jag tycker också. Att en häst m¨ste ju kunna arbeta i rätt form för att genom detta få en högre manöver poäng.

Och Monke, jag blandar inte alls ihop alla grenar. Fast jag inkluderar inte koklasserna, typ, cutting och barrelrace. Jag tycker inte att en häst bör gå i nån direkt form i de ovanstående grenarna. :d

Men i Pleasure, horsemanship, trail, hunter och Reiningen så ska hästen bära sig OCH gå i rätt form. Titta på en dressyrklass, vilken som helst... Kommer det in ett ekipage som utför alla övergångar och moment klockrent, så inte fan vinner han om hästen inte jobbat i rätt form och med ordentlig bärighet, så varför ska det vara ok inom western? Är det domarna som har brister i korrekt och allmän ridning av en häst?
Ja, det står "konstant" (100%) och då ska det straffas. Men om hästen går 80-90% med felaktig form... Undrar om det faller under undantagsregeln då? Och varför i sådana fall? Vem drar gränsen? Jo domaren givetvis... Så vad jag antar, är att om jag rider en reining klass, gör allting superbra, men inte har min häst i form o bärighet mer än 50% under programmet. Så vinner jag endå, för att manöverpoängen slår igenom... Men å andra sidan... Om jag rider min häst, först på framridningen och sen programmet, så tappar hon varken form eller bärighet under de få minuter det tar att rida programmet. Därför att jag har en häst som hemma är korrekt riden/tränad... Men har jag en okorrekt riden häst så kommer det finnas mkt få sekunder, kanske inte ens det av rätt form o bärighet under programmet, men kanske vinner endå för att jag utförde den snyggaste stoppen, och ingen annan av de 15 startande gjorde en bra stopp men utförde resten lika bra som jag och de hade sina hästar i korrekt form... Jag tycker det är helt skevt.

så tycker jag iallafall...

/cj

Du säger att kriterierna för manövepoängen inte står beskrivna i AQHA´s regelbok. :confused:
Hur får då Domarna reda på vad som gäller och inte minst hur skall VI veta vad dom vill se. :cry:

Det är till och med så att folk som ratats av båda inte begriper varför. :smirk:
Som sagt det är många som inte vare sig har koll på regelbok eller ridning. :angel:

Och fortfarande håller jag inte med dig om att det är upp till Domaren för dagen att avgöra vad som skall premieras eller ej.
Manöverpoängen är ju den viktigaste bedömningskriteriet i de klasser systemet används. :cry:

Tips; Jag har redan i inlägget den 19;e skrivit en del av de kriterier manöverpoängen innefattar, i regelboken fortsätter stycket en bit till. Vidare finns de olika rörelserna beskrivna också. :angel:
Så jo, det finns visst beskrivet i regelboken vad man skall bedöma. under manöverpoängen :idea:

Monke :)

När jag skrev om öronen under mankhöjd osv. var det i pleasure och inget annat!!
Det är detta jag menar du blandar in Trail, Reining och gud vet allt :cry: Detta handla om Pleasure!!!! :)
Och det står inte kontant det står consistently vilket betyder mestadels inte 100 % utan 80-90 duger alldeles utmärkt för att man skall kunna anmäla vederbörande för att inte följa regelboken. :idea:

Skevt ja det är möjligt. Thats Life :smirk:

Monke :)

Detta är tredje gången jag skriver om detta svar ikväll, försvinner det igen så ger jag upp!

"Du säger att kriterierna för manövepoängen inte står beskrivna i AQHA´s regelbok." Visa mig vart de står, ingen blir gladare än jag! Regel 451 beskriver vad reining förväntas vara, vilket helhetsintryck domaren skall få av den ritt som pågår på banan. Däremot finns det ingenstans beskrivet vad som är en 0-spin, vad som krävs för att den skall bli -1/2 eller +1/2 istället. Ingenstans står det vad som krävs av en häst i ett ryggningshinder i trailen för att det skall bli +1 på manövern. Ingenstans finns manöverpoängen beskrivna på samma självklara sätt som att tex ett travavbrott resulterar i -2 i straffpoäng eller ett kraftigt islag av en bom i trailen blir -1.

"Hur får då Domarna reda på vad som gäller och inte minst hur skall VI veta vad dom vill se." Domarna går igenom en ubildning där de lär sig vad de ska titta efter. De får se exempel på olika manövrar och hur dessa skall bedömas, de får exempelvis se vad som krävs för att en spin skall få +1 1/2 i manöverpoäng kontra hur den spin som tilldöms -1 1/2 ser ut.
Som ryttare tar man hjälp av en erfaren tränare som hjälper en att träna hästen till att utföra manövrar med rätt teknik, i balans och form och med en possitiv attityd, och rider man reining så gärna med en gnutta fart när sakerna sitter som de ska. Sedan deltar man vid en tävling och ser vad domaren tycker, kanske tycker han det är skit och då får man hem och ändra på saker eller åka till nästa tävling som man är och hoppas att den domaren skall tycka annorlunda. Till slut kan man se en röd tråd genom bedömningarna och då vet man på vilken nivå man ligger när det gäller.

"Det är till och med så att folk som ratats av båda inte begriper varför." Det är fritt fram att fråga domarna om vad man gjort för fel, förhoppningsvis har båda samma förklaring till den låga poängen och man får något att åka hem och träna på. Det är värre när den ena domaren rosat ens ritt och den andra sågat den totalt. Vem ska man tro på, ska man fortsätta som man gör eller åka hem och ändra på något drastiskt, och vilken linje kommer den tredje domaren gå efter?

Var på en tävling en gång där vinnaren i western riding gick hela mönstret i fel galopp (klockrena byten från/till fel galopp). Vill minnas att poängen låg runt 70, alltså en medelprestation enligt domaren. Den här dommaren kunde ju uppenbarligen inte se skillnaden på höger och vänster galopp. Ingen AQHA domare dock. Efter det här så finner jag det inte alls otroligt att det finns domare där ute som inte kan se om en häst rör sig med bärighet, om den arbetar i balans eller om den totalt faller isär, och därav finns även möjligheten till att olika domare sätter olika manöverpoäng på samma ritt.

I den perfekta världen skulle en 75 ritt på Grevagården även gälla som en 75 ritt på World Show, men är det verkligen så? Jag tror inte det iallafall.

/Ole (vars personliga rekord i reining är en 82-ritt!)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar