Sv: Moné
Stairwaytoheaven skrev:
Tycker att det är jättebra med monte.
Finns många hästar som har platsproblem (slår sig mycket på skenorna ex) som blivit helt andra hästar med sadel, kul att även dom får en chans!
Visst, en del hästar kanske inte klarar provlopp/utbildningslopp varje vecka men det ligger väl lite på tränaren att vara uppmärksam på hur hästen mår!?
Vet inte hur det är i Sverige men i Frankrike tränar man nästan aldrig en montehäst för sadel.
Kanske en urblåsning för sadel när man testar, som Tarzan gjorde med Scarlet förra året innan Cornulier. Sedan rids dom kanske lite motion för sadel men inte mycket jobb.
Jag har montélicens själv och är inte odelat negativ men inte heller odelat positiv till grenen.
De finns hästar som är bättre lämpade för montén, ja visst men det finns också de som inte fixar det alls.
Jag tycker det är tragiskt med alla annonser typ "blivande montéhäst", startat för ett par år sen, ej inriden.
Hur sjutton kan de då veta om hästen kan gå under sadel? Jag tycker det är ett FULT försäljningsargument för unga tjejer som tycker det verkar vara häftigt med monté. Har de riktig otur står de dät med en häst de inte ens kan ta licens med.
(Ursäkta mig trådslapare, jag har halkat ifrån ämnet lite)
Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Först skriver du att det är svårt att göra karriär som montéryttare, sen att du är för ung för att ta licensen och sen att det finns för få loppi din region?
Åldersgränser är ju som de är, och någonstans går gränsen. Likadant när man ska ta körkort, och jag tycker att man måste ha minst samma koll när man rider monté.
Jag tror att du som 16-17-åring kan ha svårt att arrangera/finansiera träning/tävling om du inte är en av de få som är ekoomiske oberoende.
Karriären: Det kostar en del pengar att åka och tävla med sin häst och om jag inte hade montélicens själv skulle jag möjligtvis kunna tänka mig ett par stycken av dagens ryttare. Men det kostar ändå lite att starta (resor, startavgift, boxhyra och kusk/ryttararvode plus att man i kitt fall får ta ledigt från jobbet) och då startar jag ärligt talat hellre i ett sulkylopp med en av de kuskar jag anser vara bra.
Antalet lopp/region: Sporten är ny och om antalet aktiva ryttare och anmälningarna till loppen ökar så kommer givetvis antalet startmöjligheter att öka också med tiden. Men jag tror att man måste komma ifrån det syndromet som solros skrev om med ryttare som inte ens vet var de ska vara till exempel på Åby (jag vet att det åtminstone vid ett tillfälle hänt på Valla också, övriga banor kan jag inte uttala mig om) Jag hoppas att det är en "barnsjukdom" då montén har ett handicap i förhållande till sulkytrav där.
Om man kommer ut med färsk körlicens för sulky så är det ju så att de flesta av dem du tävlar mot är rutinerade och vet precis var du ska vara även om du själv inte är hundra på det. När du rider är det inte alls säkert att det är så, det kan lika gärna vara så att hela gänget är relativt orutinerat och du måste ha koll på vad du själv gör och vara säker på att du gör rätt.