• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Juliamaard
  • Startdatum Startdatum
J

Juliamaard

Hur kommer det sig att monté inte är så populärt?
Jag menar det är ju jettemånga som är intresserade men det är för svårt för tjejer i min ålder (16) att ens ta sig någonstans.

Jag har nu väntat i ett år för att få besket om jag får ta licens.
Hur kan det vara så svårt?

jag bor då i luleå och har bana i boden och det värsta är ju att där så är det monté lopp 3 ggr per år.. Det är ju aldelens för lite..

Någon som har några råd att ge?

Sv: Moné

Juliamaard skrev:
Hur kommer det sig att monté inte är så populärt?
Jag menar det är ju jettemånga som är intresserade men det är för svårt för tjejer i min ålder (16) att ens ta sig någonstans.

Jag har nu väntat i ett år för att få besket om jag får ta licens.
Hur kan det vara så svårt?

jag bor då i luleå och har bana i boden och det värsta är ju att där så är det monté lopp 3 ggr per år.. Det är ju aldelens för lite..

Någon som har några råd att ge?

Vänta tills du är 18 och flytta då till stockholm :D ;)

Närrå.. skämt å sido... Vad är det som är jobbit tycker du? Självklar är åldern jobbigt att inte ha "inne"....

Vem har du ställt frågan till?

Du får gå kursen tidigast det året du fyller 17 och får ta ut licens tidigast det året du fyller 18.

Det kommer att komma en Licensutbildning för de som vill ta F-Licens och de kan man ta de kalenderår som man fyller 16 så jag ska gå den kursen nästa år.Fast då är det bara speciella lopp man får rida/köra.

men som sagt jag tycker att det rids alldelens för få lopp om året. Får hoppas på att det blir fler iår!!

jo jag vet att man måste vara 18 år för att få ta licens men jag skulle få börja tävla monté med ponny i år se de för ett år sedan men nu måste jag vänta ett halvår till..

jo det ska bli kul men jag skulle få börja tävla monté med ponny i år men nu måste jag vänta minst ett halvår till..
tycker det är tråkigt att det inte finns monté tävlingar för yngre..

vi brukar däremot anordna tävlingar hemma i stallet men det är ju uttjatat så klart..

Marri skrev:
Det kommer att komma en Licensutbildning för de som vill ta F-Licens och de kan man ta de kalenderår som man fyller 16 så jag ska gå den kursen nästa år.Fast då är det bara speciella lopp man får rida/köra.

men som sagt jag tycker att det rids alldelens för få lopp om året. Får hoppas på att det blir fler iår!!

Ja, det har du rätt i! Kommer den att finnas från 2007?

Vad gäller lopp, jag har sett rätt många av de montélopp som ridits på Åby, många har varit bedrövligt dåliga och ryttarna har orsakat massor av omstarter, en gång var det två som hade springsspår som inte hade någon aning om var de skulle vara. Voltade som om de hade 8 och 9 och blev utkörda båda två. Har man licens så måste man väl ha veta var man ska vara i volten?

Ska det bli fler montélopp så måste kvaliten på loppen, och licensutbildningen, öka markant.

I övrigt är jag tveksam till monté för det sliter så fruktansvärt hårt på hästarna jämfört med sulkylopp och det har de flesta i Sverige inte förstått. Då blir det bara trasor kvar av hästarna... :crazy:

solros skrev:

Vad gäller lopp, jag har sett rätt många av de montélopp som ridits på Åby, många har varit bedrövligt dåliga och ryttarna har orsakat massor av omstarter, en gång var det två som hade springsspår som inte hade någon aning om var de skulle vara. Voltade som om de hade 8 och 9 och blev utkörda båda två. Har man licens så måste man väl ha veta var man ska vara i volten?

Ska det bli fler montélopp så måste kvaliten på loppen, och licensutbildningen, öka markant.

I övrigt är jag tveksam till monté för det sliter så fruktansvärt hårt på hästarna jämfört med sulkylopp och det har de flesta i Sverige inte förstått. Då blir det bara trasor kvar av hästarna... :crazy:

På Solvalla tycker jag det ät KLASS på monté loppen... Sälland mer omstarter än vanliga lopp! pga av att ryttarna nu är mer erfarna :bow:

Sen att monté sliter mer är em myt... det stämmer faktiskt inte:mad:

Varför det är dåligt i sverige med bra häsar e dåliga prispengar! Kolla bara Frankrike... Både Scarlet, Energetic och Lass Drop startar... Samt även Jagggen :bow: Så om det skulle slita SÅ mycket skulle nog ALDRIG sånna proffs tränare ställa upp med sina hästar :smirk:

Montéryttare skrev:

Varför det är dåligt i sverige med bra häsar e dåliga prispengar! Kolla bara Frankrike... Både Scarlet, Energetic och Lass Drop startar... Samt även Jagggen :bow: Så om det skulle slita SÅ mycket skulle nog ALDRIG sånna proffs tränare ställa upp med sina hästar :smirk:

Jag är mer benägen att hålla med Solros i det här faktiskt.

Så många hästar som bräckte ner på vår montékurs förra våren om man jämför med körkursen och då räknar jag inte mina egna eftersom de gick med kronsika odefinierade problem. :(

Och då var det riktigt många halvskapliga hästar bland dem som visat hårdhet under flera säsonger.

Själv tycker jag att det är naivt att tro att inte proffsen startar sina hästar i de loppen pga pengarna. :angel:

Ingen av de här hästar är väl på toppen av sin karriär just nu? Möjligtvis med undantag av Lass Drop? Och han är det ju många som anser vara ett osäkert kort? :confused:

Tycker att det är jättebra med monte.:rofl:
Finns många hästar som har platsproblem (slår sig mycket på skenorna ex) som blivit helt andra hästar med sadel, kul att även dom får en chans!
Visst, en del hästar kanske inte klarar provlopp/utbildningslopp varje vecka men det ligger väl lite på tränaren att vara uppmärksam på hur hästen mår!?
Vet inte hur det är i Sverige men i Frankrike tränar man nästan aldrig en montehäst för sadel.
Kanske en urblåsning för sadel när man testar, som Tarzan gjorde med Scarlet förra året innan Cornulier. Sedan rids dom kanske lite motion för sadel men inte mycket jobb.

solros skrev:

Jag tror att den redan börjar 2006. Hade för mig att det skulle gå en kurs nu i januari

Stairwaytoheaven skrev:
Tycker att det är jättebra med monte.:rofl:
Finns många hästar som har platsproblem (slår sig mycket på skenorna ex) som blivit helt andra hästar med sadel, kul att även dom får en chans!
Visst, en del hästar kanske inte klarar provlopp/utbildningslopp varje vecka men det ligger väl lite på tränaren att vara uppmärksam på hur hästen mår!?
Vet inte hur det är i Sverige men i Frankrike tränar man nästan aldrig en montehäst för sadel.
Kanske en urblåsning för sadel när man testar, som Tarzan gjorde med Scarlet förra året innan Cornulier. Sedan rids dom kanske lite motion för sadel men inte mycket jobb.

Jag har montélicens själv och är inte odelat negativ men inte heller odelat positiv till grenen.

De finns hästar som är bättre lämpade för montén, ja visst men det finns också de som inte fixar det alls.

Jag tycker det är tragiskt med alla annonser typ "blivande montéhäst", startat för ett par år sen, ej inriden. :crazy: Hur sjutton kan de då veta om hästen kan gå under sadel? Jag tycker det är ett FULT försäljningsargument för unga tjejer som tycker det verkar vara häftigt med monté. Har de riktig otur står de dät med en häst de inte ens kan ta licens med. :mad:

(Ursäkta mig trådslapare, jag har halkat ifrån ämnet lite)

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Först skriver du att det är svårt att göra karriär som montéryttare, sen att du är för ung för att ta licensen och sen att det finns för få loppi din region?

Åldersgränser är ju som de är, och någonstans går gränsen. Likadant när man ska ta körkort, och jag tycker att man måste ha minst samma koll när man rider monté.
Jag tror att du som 16-17-åring kan ha svårt att arrangera/finansiera träning/tävling om du inte är en av de få som är ekoomiske oberoende.

Karriären: Det kostar en del pengar att åka och tävla med sin häst och om jag inte hade montélicens själv skulle jag möjligtvis kunna tänka mig ett par stycken av dagens ryttare. Men det kostar ändå lite att starta (resor, startavgift, boxhyra och kusk/ryttararvode plus att man i kitt fall får ta ledigt från jobbet) och då startar jag ärligt talat hellre i ett sulkylopp med en av de kuskar jag anser vara bra. :idea:

Antalet lopp/region: Sporten är ny och om antalet aktiva ryttare och anmälningarna till loppen ökar så kommer givetvis antalet startmöjligheter att öka också med tiden. Men jag tror att man måste komma ifrån det syndromet som solros skrev om med ryttare som inte ens vet var de ska vara till exempel på Åby (jag vet att det åtminstone vid ett tillfälle hänt på Valla också, övriga banor kan jag inte uttala mig om) Jag hoppas att det är en "barnsjukdom" då montén har ett handicap i förhållande till sulkytrav där.

Om man kommer ut med färsk körlicens för sulky så är det ju så att de flesta av dem du tävlar mot är rutinerade och vet precis var du ska vara även om du själv inte är hundra på det. När du rider är det inte alls säkert att det är så, det kan lika gärna vara så att hela gänget är relativt orutinerat och du måste ha koll på vad du själv gör och vara säker på att du gör rätt.

Marri skrev:
Jag tror att den redan börjar 2006. Hade för mig att det skulle gå en kurs nu i januari

Du menar att det startar en kurs nu va? :idea: Som jag kan läsa ut det borde det vara drån 2006 eftersom man ärdrar intervallen på läkarintygen nu med.

Klippt från travsport om man söker på F-licens:

"Svenska Travsportens Centralförbund har beslutat att satsa 2,4 miljoner kronor på breddsatsningar i enlighet med Trav 2010. Det innebär att varje region får 300 000 kronor var att utveckla till exempel ungdomsverksamheten och det så kallade propagandatravet. Hur pengarna skall användas beslutas av regionstyrelserna.
STC inför ny ungdomslicens

I syfte att underlätta för kuskar/jockeys i ponnytravet att ta steget upp till det "stora" travet inför STC en ungdomslicens, F-licens. Den kan sökas av personer som under kalenderåret fyller 16 eller 17 år och ger rätt att köra/rida i totalisatorlopp där propositionerna så medger och som godkänns av STC.

I licensbestämmelserna förändras även läkarintygens giltighetstid. Från och med 2006 har läkarintyget en giltighetstid på 10 år för personer mellan 16 - 45 år, 5 år för personer mellan 46 - 60 år och 2 år för personer som är 61 år eller äldre "

Jag håller absolut med dig angående att det finns hästar som absolut inte är lämpade för monté, och då ligger det ju lite på tränaren att inse det.
Men ibland har ju folk svårt att inse när det e nog med vilken häst det än gäller, hästfolk är ju ett tåligt? folk som vi ju vet:angel:

Montéryttare skrev:

Du får ju tro vad du vill, i landet där det finns lång erfarenhet av monté är de flesta överens om att montélopp sliter klart mer än sulkylopp på hästarna och att de behöver längre tid för att återhämta sig efter montélopp.

Montéryttare skrev:

Klart de skulle, de vill att hästarna ska tjäna pengar. Det är lättare att tjäna pengar i monté. De har gjort bedömningen att hästarna klarar den extra påfrestningen.

Senast ändrad:

solros skrev:
Du får ju tro vad du vill, i landet där det finns lång erfarenhet av monté är de flesta överens om att montélopp sliter klart mer än sulkylopp på hästarna och att de behöver längre tid för att återhämta sig efter montélopp.

Klart de skulle, de vill att hästarna ska tjäna pengar. Det är lättare att tjäna pengar i monté. De har gjort bedömningen att hästarna klarar den extra påfrestningen.

Det sliter på ett annat sätt...men inte mer

Skadan sitter i okunskap! Ett montélopp, max en gång i månaden är vad jag sätter som gräns... Sen finns det dom som klarar mer... Men viktigast är att inte alla hästar kan gå monté utan att det bara är ett FÅTAL som har hårdheten...

Det är däri okunskapen sitter... man tar ut en hästar som inte klarar mont´e o säger att det sliter på den... medans i själva verket det är så att hästen inte håller för det...

Sen kan man rida söner en häst också!!! Kan du inte rida tillräckigt bra så skall du inte ge dig in på monte....

ghost skrev:
Jag är mer benägen att hålla med Solros i det här faktiskt.

Så många hästar som bräckte ner på vår montékurs förra våren om man jämför med körkursen och då räknar jag inte mina egna eftersom de gick med kronsika odefinierade problem. :(

Och då var det riktigt många halvskapliga hästar bland dem som visat hårdhet under flera säsonger.

Själv tycker jag att det är naivt att tro att inte proffsen startar sina hästar i de loppen pga pengarna. :angel:

Ingen av de här hästar är väl på toppen av sin karriär just nu? Möjligtvis med undantag av Lass Drop? Och han är det ju många som anser vara ett osäkert kort? :confused:

Det är inte konstigt att dom bräckerner... var så i vår och andra kurseroxå :cry: MEN det är pga av okunskap... man kan inte ha EN häst o rida varje vecka med, om du inte har en "under häst" som håller för allt (finns ett fåtal sånna...)

Dom franska hästarna ligger väl rätt i toppen på karriären, om jag inte missminner mig?

Men det är upp till var och en att bedöma vad man ska tycka o tro på.. :D ;)

Själv är jag i det mesta motståndare till monté, så jag är inte därskilt ledsen över att det inte slått igenom.
Är inte emot sporten, korrekt utförd med rätt häst, rätt ryttare och bra träning, men än så länge har jag bara träffat 2 ryttare som jag tycker rider bra och endast en av dom som jag anser träna bra. Hästmaterialet i Sverige är (i mina ögon iaf) oftast inte byggda för att rida på, särskilt inte i 190 i trav... Lägger man på det en ömmande rygg, dålig sadel och ryttare med dålig balans och loppuppfattning så har ni i stora drag vad jag sett av montén... och då har jag ändå inte nämnt alla omstarter.
visst, alla sporter behöver en inkörningstid innan folk har lärt sig den, men vad ska det kosta och är målet värt det?
Nä, själv anser jag att montén är något fransmännen kan behålla, finns så mycket bättre former av ridning som är betydligt skonsammare för hästen!

PiperGarden skrev:
Är inte emot sporten, korrekt utförd med rätt häst, rätt ryttare och bra träning, men än så länge har jag bara träffat 2 ryttare som jag tycker rider bra och endast en av dom som jag anser träna bra. Hästmaterialet i Sverige är (i mina ögon iaf) oftast inte byggda för att rida på, särskilt inte i 190 i trav... Lägger man på det en ömmande rygg, dålig sadel och ryttare med dålig balans och loppuppfattning så har ni i stora drag vad jag sett av montén... och då har jag ändå inte nämnt alla omstarter.
!

Håller med dig på många av punkterna... Är ofta därför hästarna går sönder tyvärr :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 273
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 437
Senast: Mabuse
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka