Sv: Moms

Jo det är det jag menar men då är det lättare att du köper hästen.

Annars måste du förklara för de blivande köparna varför de inte får kvitto på hela beloppet. Säljer du den som privatperson kan du ge kvitto på hela beloppet och du har haft deni 2 år så då hardu haft mer kostnader förponnyn än vad du tjänar vid försäljning.

Så det är helt skattemässigt ok.

Vad jag menar är att om inte köparenkan dra av momsen så kan hon göra som jag skrev. Hon köper hästen av ägaren. Ägaren får sina pengar och hon behåller vad som är över.

Jag må vara en dum ekonom, men jag fattar fortfarande inte. Momsen ska ju redovisas till SKV oavsett om köparen får dra av momsen eller inte...

Jag må vara en dum ekonom, men jag fattar fortfarande inte. Momsen ska ju redovisas till SKV oavsett om köparen får dra av momsen eller inte...

Jag fattar inte heller. Jag tycker att det är solklart. Kontrakt skrivs mellan säljare (momsregistrerad verksamhet) och förmedlare (Minusgraader) om vad tjänsten ska kosta (allt över 40.000 exkl moms tillfaller förmedlaren).

Sedan förmedlar förmedlaren köpet och kontrakt skrivs mellan köpare och säljare. Oavsett vem som köper så betalar säljare in 25% moms till staten. Avdragsrätt hör inte hit, det är köparens ensak.

Sedan betalar säljaren ut förmedlingskostnaden till förmedlaren, som lön, eftersom säljaren är näringsverksamhet och förmedlaren i detta fall är privatperson. Säljaren registrerar sig som arbetsgivare, betalar arbetsgivaravgifter och drar preliminär skatt (30%) om inte förmedlaren lämnat dokument från SKV om annan procentsats. Det går att "engångsregistrera" sig för sådana transaktioner som arbetsgivare via blankett. Då räknar arbetsgivaren ut vilken lön man kan betala för det belopp (förmedlingsbeloppet) man kommit överens om.

Det är liksom ingen rocket-science. Visst skulle det kunna vara något lättare att sköta sådana engångsanställningar - men det är inte speciellt svårt heller idag. Det räcker med en blankett för registrering och deklaration, sedan är det klart.

Avtalsmässigt enkelt. Det finns avtal mellan köpare och säljare. Det finns avtal mellan säljare och förmedlare. Att blanda in TRE parter i ett köpeavtal är bara onödigt, svårt, krångligt och dömt att misslyckas om problem uppstår.

Momsen behöver ju inte redovisas av en privatperson som inte har det som ekonomisk verksamhet. Att sälja en häst var annant år med dessutom förlust (om det är hon som stått för alla kostnader) kan knappast räknas till ekonomiskverksamhet eller hobbyverksamhet då förutsättningar för vinst, långsiktighet osv. inte är uppfyllda

Däremot har företaget dragit av alla kostnader för hästen under två års tid då är det nog bäst att låta företaget sköta försäljningen...

Därför menar jag att hon kan köpa hästen själv först så att det är köp mellan privatpersoner som görs upp. Är däremot köparen en företagare som kan dra av momsen då måste köpet göras upp mellan företagen och då blir det mindre kvar för hon som ridit till hästen.

Det enklaste är dock om hon frågan företaget som äger hästen hur de kan göra på enklaste sätt. Eller företagets revisor...

Men du är fel ute om jag förstått det rätt. Ägaren är idag ett företag med skyldighet att redovisa moms.

Det betyder att först måste hästen säljas MED redovisad moms till förmedlaren och sedan blir det en transaktion mellan privatpersoner i nästa steg.

Men jag skulle aldrig som förmedlare vilja ta den risken, att äga hästen. Det kan bli ett riktigt h-vete om det är något som går snett och helt plötsligt står förmedlaren där 50.000 kr fattigare och med en häst i kanske osäljbart skick. Men är man beredd att ta den risken får man väl göra det, då får företaget som säljer hästen, sälja den till förmedlaren för 50.000 kr inkl moms. (dvs företaget betalar in de 10.000 i moms och får 40.000 försålt). Och sedan gör förmedlaren precis vad hon önskar med hästen. Inget att rekommendera om man inte vet precis vad man gör och har råd med risken.

mmm, du har rätt angående reklamationsrisk... - tänkte inte på den :angel:

Om hon har fått ersättning för alla sina utlägg under dessa två år är det ju ok. Annars så är det ju bra om hon har spart kvitton ochkan då få igen pengar för utlägg som hon haft under tiden, stallhyra, hästmat och hovslagare. Det blir nog mer pengar än vad som blir kvar efter sociala avgifter på försäljningen...

Men som jag sade tyckeer jag det bädsta är att kontakta företagets revisor.

Vi har redan fastslagit att
*säljaren är ett företag
*förmedlaren en privatperson
*köparen status är okänd

Detta innebär - hur jag än vrider på det - att säljaren (företaget) måste redovisa momsen till SKV. Oavsett status på köparen.

Förmedlartjänsten är den vi diskuterar (som jag ser det) och hur förmedlaren ska hantera denna.

Och i det fallet - eftersom förmedlaren är privatperson - är det att betrakta som utbetalning av lön. Med sociala avgifter etc.

Att som förmedlare ge sig in i affären som köpare/säljare är i min värld helt huvudlöst med tanke på övriga juridiska aspekter.

Jag tolkade det som att förmedlaren skulle ta upp det som hobbyverksamhet, och då blir det ju svårt att dra av kostnader. För att inte säga omöjligt-

Är hela hästen momspliktig? Är den köpt av en privatperson innan för exv. 30000:- är väl inte den delen momspliktig eftersom den då redan är skattad!? De resterande 10 000:- den här säljaren har t.o.m 40 000:- är väl momspliktig. Momssumman då hade blivit 2000:- kronor.
Bara undrar när jag inte läst precis alla inlägg, men de flesta.

Jag hade gjort någon av följande:

1 Sålt hästen till förmedlaren för mina 40 000:-. Betalat in momsen på det och inte funderat mer över det.
2 Betalat ut lön på arvodet var på förmedlaren visserligen fått mindre i handen, men en säker affär gentemot skv för båda.
3 Skriva 2 kvitton till säljaren, behövs ju givetvis att denne är med på detta där 1 är till det som säljaren faktiskt får in, 40 000, och det andra som en garanti på att vid ett ev återköp är det den riktiga köpesumman som gäller.

Är hela hästen momspliktig? Är den köpt av en privatperson innan för exv. 30000:- är väl inte den delen momspliktig eftersom den då redan är skattad!? De resterande 10 000:- den här säljaren har t.o.m 40 000:- är väl momspliktig. Momssumman då hade blivit 2000:- kronor.
Bara undrar när jag inte läst precis alla inlägg, men de flesta.

Om företaget köpt hästen av en privatperson beror det på vad företagets syfte med köpet var.

* Om den är inköpt för att vara kvar i verksamheten (anläggningstillgång) så kan du sälja den utan moms enligt 3 kap. 24 § i momslagen

* Om den däremot är inköpt för att säljas vidare omsättningstillgång) så kan du använda reglerna för vinstmarginalbeskattning.

Sen hur det påverkar just detta fallet orkar jag inte fundera på just nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve