Sv: Moms
Jo, precis. Om man redan har en riktigt bra lön får man betala mer på sådana extra inkomster. Om man inte har någon annan inkomst alls, får ma nbehålla hela beloppet. Det är en politisk fråga, men jag tycker inte att det är fel...
Så i "total" skatt har du givetvis rätt, det är arbetsgivaravgiften som är straxt över 30%.
Din kompis (som anses vara din arbetsgivare eftersom du inte har f-skattsedel) ska betala in skatt och arbetsgivaravgifter. Som exempel så tog jag för några år sedan ut en lön från mitt aktiebolag på 10 000:-, det kostade mitt bolag 14 200:- inkl arbetsgivaravgifter och efter skatteavdrag så fick jag själv ut 4 500:-.
Har du bostadsbidrag, sjuklön eller ligger nära brytpunkter för statlig skatt så kan marginaleffekter slå hårt på den här typen av extraknäck.
Jo, precis. Om man redan har en riktigt bra lön får man betala mer på sådana extra inkomster. Om man inte har någon annan inkomst alls, får ma nbehålla hela beloppet. Det är en politisk fråga, men jag tycker inte att det är fel...
Så i "total" skatt har du givetvis rätt, det är arbetsgivaravgiften som är straxt över 30%.