Sv: Moms

Din kompis (som anses vara din arbetsgivare eftersom du inte har f-skattsedel) ska betala in skatt och arbetsgivaravgifter. Som exempel så tog jag för några år sedan ut en lön från mitt aktiebolag på 10 000:-, det kostade mitt bolag 14 200:- inkl arbetsgivaravgifter och efter skatteavdrag så fick jag själv ut 4 500:-.

Har du bostadsbidrag, sjuklön eller ligger nära brytpunkter för statlig skatt så kan marginaleffekter slå hårt på den här typen av extraknäck.

Jo, precis. Om man redan har en riktigt bra lön får man betala mer på sådana extra inkomster. Om man inte har någon annan inkomst alls, får ma nbehålla hela beloppet. Det är en politisk fråga, men jag tycker inte att det är fel...

Så i "total" skatt har du givetvis rätt, det är arbetsgivaravgiften som är straxt över 30%.

Jo, precis. Om man redan har en riktigt bra lön får man betala mer på sådana extra inkomster. Om man inte har någon annan inkomst alls, får ma nbehålla hela beloppet. Det är en politisk fråga, men jag tycker inte att det är fel...

Så i "total" skatt har du givetvis rätt, det är arbetsgivaravgiften som är straxt över 30%.

Okej. Men eftersom jag bara är 17 och inte jobbar utan fortfarande går i skolan så har jag ingen annan inkomst.

Okej. Men eftersom jag bara är 17 och inte jobbar utan fortfarande går i skolan så har jag ingen annan inkomst.

Har man studielån/studiebidrag (kanske mer aktuellt om något år för dig) så kan extrainkomster påverka pengarna från CSN och eventuell rätt till bostadsbidrag.
---
Om din inkomst överstiger 1000:- men understiger fribeloppet måste du fylla i en blankett som du lämnar till din kompis (din arbetsgivare) för att h*n inte ska behöva betala in skatt för dig. Annars får du vänta till nästa års skatteåterbäring på pengarna.

Senast ändrad:

Har man studielån/studiebidrag (kanske mer aktuellt om något år för dig) så kan extrainkomster påverka pengarna från CSN och eventuell rätt till bostadsbidrag.
---
Om din inkomst överstiger 1000:- men understiger fribeloppet måste du fylla i en blankett som du lämnar till din kompis (din arbetsgivare) för att h*n inte ska behöva betala in skatt för dig. Annars får du vänta till nästa års skatteåterbäring på pengarna.

Okej. Jag har änsålänge bara studiebidrag 1050kr/mån. Hur mkt är fribeloppet? Var kan man få tag i den blanketten?

Ytterligare ett räknefel gör du, hela hästen är momsad och momsen är säljaren skyldig att betala in alltså kan inte säljaren bara behålla momspengar för 40.000:- då momspengarna h*n får in inte tillhör säljaren utan skattemyndigheten "så att säga".
Alltså säljer ni hästen för 75.000:- inkl moms så är momsdelen 15.000:- dessa skall säljaren "betala" till skattemyndigheten och det är alltså inte en inkomst ni får på hästen.
Så om ni får 75.000:- för den så skall alltså säljaren behålla dels sina 40.000:- + de 15.000:- som är momspengar återstår då gör 20.000:- till dig som det skall betalas skatt och socialaavgifter på. Enkelt räknat brukar man räkna att man får ut knappt 50% av dessa alltså troligen strax under 10.000:- återstår till dig.

Jo säg att du säljer hästen för 75.000 till kunden som tror det är din häst. Du kan inte sälja hästen med att specificera momsen. Men oftast spelar det ingen roll för köparen om det är en privatperson.

Du betalar 50.000 kr till din kompis
40.000 för häst + 10.000 i moms.
Över är 25.000:- Sedan är det upp till dig om du anmäler din verksamhet som hobbyverksamhet. Då får du även dra av allt som du behöver för din verksamhet och allt är ok skattemässigt. Sedan är frågan hur många som redovisar enstaka hästförsäljningar....

Lycka till!
Är köparen en person med verksamhet som vill kunna dra momsen blir priset 75.000 kr = 60.000 för häst + 15.000 i moms och köpet måste gå via din kompis som kan redovisa moms :)

Men vänta här nu, att förmedla köpet är ju inte samma sak som att stå som säljare till hästen? Då måste ju hästen först ägas av förmedlaren, för att denne ska kunna sälja hästen s a s.

Som jag ser det är det ägaren som säljer hästen. Ägaren/säljaren betalar sedan för förmedlingstjänsten. Men hela hästen är momsad (av de uppgifter jag har kunnat utläsa), alltså ligger hela försäljningsbeloppet till grund för momsberäkningen.

Och oavsett om köparen kan dra momsen eller ej, måste ju säljaren vara konstant. Hästen byter ju inte automatiskt ägare för att den går till en privatperson, momsen ska ju redovisas av säljaren/ägaren oavsett vem som köper hästen.

*KL*

Alltså nu hänger jag inte med. Alla säger olika saker. Men vilket är då rätt? :confused:

Ingen idé att fråga vem som har rätt, alla tror de har rätt nämligen;)
Bäst kanske skulle vara att prata med ngn på skatteverket eller med en revisor, men det hela kan ju bli väldigt invecklat.

Ingen idé att fråga vem som har rätt, alla tror de har rätt nämligen;)
Bäst kanske skulle vara att prata med ngn på skatteverket eller med en revisor, men det hela kan ju bli väldigt invecklat.

Ja det är väl så :smirk:

Men kan man inte bara göra det så lätt som möjligt utan några invecklade krusiduller? Att när jag hittat köpare till henne och allt är klart så tar ägaren 40.000kr + momspengarna och så får jag det som blir över? Eller så kan man inte göra?

Ja det är väl så :smirk:

Men kan man inte bara göra det så lätt som möjligt utan några invecklade krusiduller? Att när jag hittat köpare till henne och allt är klart så tar ägaren 40.000kr + momspengarna och så får jag det som blir över? Eller så kan man inte göra?

Efter allt jag läst så är det nog inte tillåtet i lagens mening men varför krångla till det mer än nödvändigt kan man tycka ibland, ajg tror knappast alla är så ärliga att de ens tar moms på sina saluhästar, men nu har jag inte läst hela tråden & förstod bara att du var 17 år & vet inte om försäljaren är företagare eller ej.
Man får ju tjäna upp till mellan 16-18 000 utan att betala skatt på det, ngt att kolla upp?

Okej det jag vet är att hon är momsredovisningsskyldig. Jag har ridit och haft ponnyn i ca 2år.

Varför ska allt va så krångligt när det kan va hur lätt som helst igentligen :confused:

Okej det jag vet är att hon är momsredovisningsskyldig. Jag har ridit och haft ponnyn i ca 2år.

Varför ska allt va så krångligt när det kan va hur lätt som helst igentligen :confused:

För att byråkraterna älskar att krångla till det så att svenssons inte ska orka ta tag i ngt:smirk:

Vad jag menar är att om inte köparenkan dra av momsen så kan hon göra som jag skrev. Hon köper hästen av ägaren. Ägaren får sina pengar och hon behåller vad som är över.

Det är lättast för alla parter.

Annars ska hon skriva ett falskt kvitto och ta resten vid sidan. Det tycker jag är mer beräknat. Och kräver mer förklaring för de blivande köparna... eller så skriver hon under i deras namn som ju är urkundsförfalskning...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve