Minusgraader

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen hjälp.

Det är såhär att jag ska sälja en häst till en kompis. H*n ska ha 40.000kr av köpesumman och jag får resten, men nu är det med moms med så då får man ju räkna bort 20%. rätt? Men nu till frågan: Ska man då räkna ut den från momsen från 40.000 (det h*n ska ha) eller ska man räkna ut den från hela köpesumman efter som jag inte är moms berätigad (stavas?)? :confused:

Sv: Moms

Ska du sälja en häst ÅT en kompis? Har kompisen företag och är momsredovisningsskyldig? Jag tror inte att det går att du står som säljare på papprena. Ägaren är väl säljare av hästen och skriver kvitto på hela köpeskillingen till köparen? Vad jag förstår är du ett säljombud. Har jag fattat rätt?

Nu behöver jag verkligen hjälp.

Det är såhär att jag ska sälja en häst till en kompis. H*n ska ha 40.000kr av köpesumman och jag får resten, men nu är det med moms med så då får man ju räkna bort 20%. rätt? Men nu till frågan: Ska man då räkna ut den från momsen från 40.000 (det h*n ska ha) eller ska man räkna ut den från hela köpesumman efter som jag inte är moms berätigad (stavas?)? :confused:

Antar att du har skrivit lite fel, annars gör du en dålig affär ;) För om du ska sälja en häst TILL en kompis så ska väl inte kompisen ha ngr pengar utan dem ska du ha.
Men jag antar att du menar att en kompis ska sälja din häst åt dig. och då ville kompisen ha en vis summa pengar för besväret.
Har jag fattat rätt?

Vilka parter är inblandade?

Vem/vilka är säljare? Vem/vilka är köpare?

Är det någon som förmedlar köpet?

Transaktionen görs upp helt mellan säljare och köpare. Man erlägger alltid moms, om SÄLJAREN ingår i momssystemet. Om köparen har avdragsrätt, så drar han av det senare. Säljaren skriver kvitton åt alla köpare med den moms h*n är skyldig att betala. Respektive köpare kan sedan dra av, om de har rätt till det.

En förmedling ska inte blandas in i själva köpet. Det är bättre att säljare eller köpare betalar det som en separat tjänst.

För att kunna hjälpa behövs lite mer info!

Ska du sälja en häst ÅT en kompis? Har kompisen företag och är momsredovisningsskyldig? Jag tror inte att det går att du står som säljare på papprena. Ägaren är väl säljare av hästen och skriver kvitto på hela köpeskillingen till köparen? Vad jag förstår är du ett säljombud. Har jag fattat rätt?

Ja, jag ska sälja en häst åt en kompis skrev fel. Ja h*n har företag och är momsredovisningsskyldig. Ja du har fattat helt rätt, Kompisen äger hästen och jag säljer den åt kompisen. Och kompisen ska ha 40.000kr och jag resten.

Antar att du har skrivit lite fel, annars gör du en dålig affär ;) För om du ska sälja en häst TILL en kompis så ska väl inte kompisen ha ngr pengar utan dem ska du ha.
Men jag antar att du menar att en kompis ska sälja din häst åt dig. och då ville kompisen ha en vis summa pengar för besväret.
Har jag fattat rätt?

Nej som sagt så skrev jag fel, säljer hästen åt en kompis. H*n ska ha 40.000kr och jag resten och kompisen är moms redovisningsskyldig. Förstår du?

Vilka parter är inblandade?

Vem/vilka är säljare? Vem/vilka är köpare?

Är det någon som förmedlar köpet?

Transaktionen görs upp helt mellan säljare och köpare. Man erlägger alltid moms, om SÄLJAREN ingår i momssystemet. Om köparen har avdragsrätt, så drar han av det senare. Säljaren skriver kvitton åt alla köpare med den moms h*n är skyldig att betala. Respektive köpare kan sedan dra av, om de har rätt till det.

En förmedling ska inte blandas in i själva köpet. Det är bättre att säljare eller köpare betalar det som en separat tjänst.

För att kunna hjälpa behövs lite mer info!

Kompisen är ägaren och den som ska skriva på alla papper mm. Köpare vet vi inte än. Jag har bara ridit och tagit hand om hästen och ska nu sälja den åt kompisen. Kompisen ska ha 40.000kr och jag ska ha resten av pengarna. Vad för info vill du ha mer?

Du förmedlar ett köp, köparen betalar 60 000 kr för hästen. Köparen ger säljaren 60 000 kr vid överlåtelsen. Säljaren behåller 40 000 kr och ger dig 20 000 kr vilket du överlämnar kvitto på.

På kvittot står det:
Arvode, förmedling försäljning av hästen Hästen: 20 000 kr inkl. moms 4 000 kr.

Frågan är ju inte egentligen hur säljaren redovisar sina 40 lock, utan hur du redovisar dina 20 lock... Du får ett arvode, är du momsregistrerad och F-skattare får du betala moms på detta eftersom den som ger dig pengarna uppenbarligen är momsregistrerad.

Är du INTE F-skattare och momsregistrerad blir det jobbigare...

Och NU läste jag att DU inte är F-skattare! Jobbigt, då är ju ditt arvode att betrakta som lön. Med arbetsgivaravgift, skatteavdrag och hela kitet.

Om överenskommelsen är att ägaren/säljaren behåller 40 000 kr är ju allt utöver den summan ditt. Om ägare/säljaren sedan ska räkna av moms på beloppet är ju egentligen dennes ensak.

Men jag hade defintivt kollat hur ägaren/säljaren hade tänkt sig! Det är ju skillnad om ägaren/säljaren ska ha 40 000 exkl moms, det blir ju 50 000 kr, d v s 10 000 av "dina" pengar går till ägaren/säljaren...

Senast ändrad:

Okej. Hon ska ha 40,000kr exkl moms. Men ska hon då bara redovisa sina 40.000 alltså dra väck 8.000kr från köpesumman och så får jag köpesumman minus 48,000?

Men om vi säger att jag säljer hästen för typ 75,000kr, Kompisen får 48,000 och jag får 27,000kr hur mkt blir det då när man dragit ifrån skatt mm?

Senast ändrad:

Om din kompis har företag och du inte själv har företag så anses du vara anställd och din kompis ska lämna kontrolluppgift och betala skatt och arbetsgivaravgift om ersättningen till dig överstiger 1000:- under ett år.

Okej. Hon ska ha 40,000kr exkl moms. Men ska hon då bara redovisa sina 40.000 alltså dra väck 8.000kr från köpesumman och så får jag köpesumman minus 48,000?

Men om vi säger att jag säljer hästen för typ 75,000kr, Kompisen får 48,000 och jag får 27,000kr hur mkt blir det då när man dragit ifrån skatt mm?
Hon redovisar omsättningen (50 000:- inkl moms samt den moms hon fått 10 000:- som hon sedan betalar in).

Om du köper hästen av henne och sedan säljer vidare så får du inte lyfta av momsen (du är ju inte momsregistrerad) utan du betalar 50 000:- till din kompis. Sedan säljer du vidare hästen och redovisar vinsten som intäkt av hobby. Du kan ju inte hantera moms så du säljer den bara vidare (fungerar om du säljer till privatperson).

Om hennes företag står som ägare så är arvodet du får lön.

Om du köper hästen av henne och sedan säljer vidare så får du inte lyfta av momsen (du är ju inte momsregistrerad) utan du betalar 50 000:- till din kompis. Sedan säljer du vidare hästen och redovisar vinsten som intäkt av hobby. Du kan ju inte hantera moms så du säljer den bara vidare (fungerar om du säljer till privatperson).

Ursäkta om jag är korkad men jag fattar inte :confused:

Som faktan i det här fallet är presenterad så ska hästägaren betala in moms på priset. Sedan får du nog ha klart för dig om hästägaren har avsett att 40 000 är med eller utan momsen.
Det som sedan blir över på priset av hästen ska om allt sköts på rätt sätt bli "lön" till dig. Vilket innebär att att säljaren ska betala in skatt och sociala avgifter plus när året är slut också ge dog en kontrolluppgift till din deklaration. Är inte riktigt uppdaterad på hur mycket det är men avgifterna kan vara omkring 50%. Så om du får ut t ex 10 000 efter affären så ska säljaren betala in 5 000 till skattemyndigheten för din räkning.

Kompisen är ägaren och den som ska skriva på alla papper mm. Köpare vet vi inte än. Jag har bara ridit och tagit hand om hästen och ska nu sälja den åt kompisen. Kompisen ska ha 40.000kr och jag ska ha resten av pengarna. Vad för info vill du ha mer?

Då ska du upprätta ett kontrakt mellan din kompis och köparen på HELA köpesumman med moms på hela summan. Köpet går igenom helt, din kompis får hela summan.

Sedan fakturerar du din kompis beloppet som överskjuter 40.000 kr som provision, det betalar han då till dig.

Tänk bara på att det beloppet räknas som ersättning för utfört arbete vilket gör att om DU inte har F-skattsedel, kan din kompis bli betraktad som arbetsgivare och behöva betala sociala avgifter.

Din kompis (som anses vara din arbetsgivare eftersom du inte har f-skattsedel) ska betala in skatt och arbetsgivaravgifter. Som exempel så tog jag för några år sedan ut en lön från mitt aktiebolag på 10 000:-, det kostade mitt bolag 14 200:- inkl arbetsgivaravgifter och efter skatteavdrag så fick jag själv ut 4 500:-.

Har du bostadsbidrag, sjuklön eller ligger nära brytpunkter för statlig skatt så kan marginaleffekter slå hårt på den här typen av extraknäck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve