• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 4 475
Sv: Molnigt

VA?! Släpper ni UT era hästar när det är MOLNIGT:eek::confused:

Jag ser faktiskt ingen anledning att häckla TS. Tycker det är bättre att man frågar hur andra gör när det är ostadigt väder, än att t ex bara packa in hästarna i täcken 'om det skulle regna' utan att ta reda på/undra om det behövs.

Min ponny har täcke på sig oavsett väderlek nu (så länge det inte går över +10, vilket det aldrig gör) pga ryggont. Vid molnigt vill jag att stallvärden täckar även om det inte regnar på morgonen, för om det börjar regna senare på dagen hinner jag inte till stallet innan hästen är genomblöt.

Hur gör ni när de är molnigt?Täckar ni era hästar eller går dom nakna?

Hmm en del här skämtar lite om att hästar tåler moln och det är ju faktiskt sant. :D

Men jag undrar om du inte menar att det är risk för regn när det är molnigt?

Jag har i alla fall ett litet helsike när vädret är så som det varit den sista tiden. Molnigt, 12 grader eller mindre. Lägger man på täcket så kan man ge sig f*n på att solen värmer på. Men lägger man inte på det så regnar det som spön i backen hela dagen! :devil:

Beror på. Om det är molnigt men varmt låter jag honom gå naken. Är det däremot kyligare tar jag ett ofodrat regntäcke. På vintern när det är kallt ett fodrat.

:rofl::rofl::rofl: Ja, hugaligen om det kommer lite regn på stackarna.. :rofl::rofl::rofl:

Hmmm....det finns förstås regn och sen finns det ju REGN! ;)

Lite skillnad är det allt på om det kommer lite regnskurar då och då än om det ösregnar hela dagen. Tyvärr vet man inte alltid det när hästarna ska ut på morgonen.

Min går utan förutsatt att det inte är svinkallt eller om han är svettig.

Men det finns faktiskt fakta på att hästar klara sig sig fint, i sommarpäls :eek:, utan att frysa i -20 grader,OM dom har tillgång till mat då ca 80 % av maten förvadlas till värme i hästens kropp.

Två av våra går med ett tunnt regntäcke ute på natten. På dagen går dom utan. Ser jag att det ska komma ett regnoväder så täcker jag endel av stona med.

Hm, en studie gjord på Strömsholm visar däremot att en häst på 500 kg i medelhårt arbete, klarar ned till ca -8 grader (oklippt, otäckad). Det utan extra foder pga kylan. Däremot, om temperaturen går ner mot -18, dvs 10 grader kallare, behövs ca 12 MJ mer energi per dag, vilket i snitt (enligt undersökningen) innebär 1,5 kg hö.

Bara en fundering... :p

http://www.motgift.com/pm.pdf

*KL*

Apropå ingenting egentligen. Men min valack är ju en sabla fryslort. trots mat, päls och hull.

Både han och mitt fbl (ofrusen sak) var med i en studie om hästars hull kontra hållbarhet/skador. En av sakerna de gör i studien är att på 'fetaste' stället på korset mäter underhudsfettet.

Valacken, rund och go och med några extrakilon *harkel* hade markant MINDRE underhudsfett än slimmade fbldonnan utan ett enda överflödigt kilo.

Nu påstår jag inte att det absolut är så att graden av underhudsfett och 'frusenhet/inte frusenhet' hänger samman (som det gör hos folk), men nog har jag funderat i de banorna allt..

Suck, jag tycker bara att allt det här håller på att gå över styr! Vad GÖR vi mot våra djur egentligen och var ska det sluta?

Aha, ja men det borde ju säkert ha en viss inverkan, rent logiskt. Men det var ju lite lustigt att den smalare hästen hade mer underhudsfett :o Undra hur det går ihop... :p

Endast gammelstoet har täcke under natten och om det regnar (25 år) De andra två går utan. (Fast de gör de hela vintern också)

Tror nog att TS menar om man täckar på morgonen när det är molnigt ute med risk för regn under dagen, om man inte kan ta sig till stallet föränn på em/kvällen.

Är hästen helklippt eller nå't? Annars har hästen päls som skyddar bra mycket bättre mot väta än något täcke ö h t kan göra!

Nej hon är inte klippt men hon är 21 år och fyser väldigt lätt vid regn hon frös till och med mitt i sommaren

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
2 215
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
411
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat