• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 4 475
Sv: Molnigt

Vi norrlänningar måste ju hålla ihop! :D Sedan blir det ju inte sämre av att man tycker att det är sant det som skrivs. ;)

Kicki :)

Den hade inte behövt stå o kura i regnet, bli kall om ryggen osv om det funnits ett vindskydd eller kanske rent av ngt så naturligt som en skogsdunge i hagen:eek:...

Nu har ju inte alla sådan mark som innehåller skogspartier och träd. Man kan ju ha åkermark av olika typ åxå. Visst man kan bygga ett vindskydd men där kan ju inte hästen häcka en hel dag i spöregn och när den väl går dit så är det ju mest troligt för att den känner att den störs av det kalla regnet och då är det ju så dax om hästen har ryggproblem t.ex.

*KL*

Bara lite spinnoff ang det där med vindskydd som inte används.

En av mina, fryslorten, blir ju tyvärr ett HJON när han fryser. Han står på samma fläck och skakar tills 'personalen' (dvs människorna) kommer och hämtar honom. Han kommer inte ens till grinden, utan han bara står där. Tror hjärncellerna blir stelfrusna och slutar röra sig eller nåt *ironi*

Han rör sig inte för att öka kroppstemperaturen. Han äter inte för att öka den. Han går inte in i ligghall/vindskydd/skog trots att han utmärkt väl använder det annars.

Utan han blir ett HJON när han fryser. Han är dock den absolut enda häst jag någonsin träffat som reagerar så. (och han är uppvuxen på lösdrift, ironiskt nog)

Ja, då är väl norrlandhästarna sällsynt klena då:angel:

För att Vindelkuskens häst har problem med ryggen om den står i kallregn. :confused: Den pållen representerar knappast hästar i norrland i stort utan mest troligt hästar i hela landet som har problem med ryggen om den blir kall/blöt! Tror säkert att det finns sådana "klena" hästar längre söderut åxå! :angel:

Förstår inte riktigt syftet med det svaret :confused:

Bara för att min new forest råkar vara född i Västerbotten innebär inte det att han inte kan få problem av kallt och regnigt väder :crazy:

Spinner också vidare lite på det där eftersom jag kanske startade "debatten" om just det :p De jag hört detta av är företagare med större flockar av islänningar och shettisar. De har förklarat just detta att hästarna inte går in om det stormar även om de inte alls behöver trängas (en av dem hade två stora ligghallar åt två ston). De föredrog helt enkelt att hålla uppsikt efter eventuella rovdjur osv. Men jag tror säkert att ligghallar kan vara till nytta på sommaren tex som skydd för sol och insekter.

Tror absolut inte att det gör någon skada med ligghallar, folk får gärna bygga dem åt sina djur :) Men jag är bara tveksam till att de verkligen används av pållarna :)

Spinner också vidare lite på det där eftersom jag kanske startade "debatten" om just det :p De jag hört detta av är företagare med större flockar av islänningar och shettisar. De har förklarat just detta att hästarna inte går in om det stormar även om de inte alls behöver trängas (en av dem hade två stora ligghallar åt två ston). De föredrog helt enkelt att hålla uppsikt efter eventuella rovdjur osv. Men jag tror säkert att ligghallar kan vara till nytta på sommaren tex som skydd för sol och insekter.

Tror absolut inte att det gör någon skada med ligghallar, folk får gärna bygga dem åt sina djur :) Men jag är bara tveksam till att de verkligen används av pållarna :)

Rätt byggd ligghall används av hästar som är 'normalt funtade'. Även vintertid. Däremot det som folk brukar tycka 'men de använder dem ju bara på sommaren' stämmer till viss del, för de använder dem inte som vi förväntar oss. Just för de inte har behov av det. Men när vädret blir tillräckligt skit, och om de störs av det, då använder de den om den är byggd så de har tillräckligt med plats och uppsikt. Och - enligt min mening - om det inte finns naturligt skydd. För tät granskog eller ligghall vintertid t ex - man hittade ALLTID ponnyrackarna i granskogen, varma, torra och mysiga under en tät gran. (Och med ett stört uttryck i ansiktet 'Vad kommer du och STÖR för, vi stod faktiskt och sov!?!' när man pinat sig ut i stormen för att 'ta in de stackars ponnyerna' *s*)

Ja mycket möjligt. Jag kan ju bara referera till vad jag hört, och det är att ligghallarna endast fungerar som toalett. Men det är väl tur att visa hästar faktiskt använder dem då :)

Ja mycket möjligt. Jag kan ju bara referera till vad jag hört, och det är att ligghallarna endast fungerar som toalett. Men det är väl tur att visa hästar faktiskt använder dem då :)

Stora delar av året så är de helt oanvända, eller toaletter för de hästar som tycker det är praktiskt (himla olika, vissa gå in för att skita och sen ut igen, medan andra går ut för att skita och går in där igen om de vill vara där).

Men det är ett helsike att bygga dem så de blir helt bra. Just att uppfylla det där behovet av uppsikt, och så att alla hästar kan känna att de har uppsikt (och väg ut då, men det är enklare)

:rofl:Ja varför släpps de ut vid molnigt! :rofl:

Mina använder ligghallen vid sol, inte vid molnigt. Blåser de mycket står de vid sidan av ligghallen, så nog föredrar de att vara ute ute.

Inget täcke, de har päls som de klarar sig med men visst, skulle de stå o huttra så skulle jag täcka dem o se över foderstaten. Trots allt så är de ju utedjur o de flesta klarar sig bra med päls,mat o hull. I alla fall i vädret "molnigt".

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
2 215
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
411
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat