• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Djur92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 4 475
Sv: Molnigt

nej jag skojar inte jag menar att de är ju risk för regn om de e molnigt och jag har inte hästen hemma så jag ka ju inte ta på och av täcket hela tiden och då undrar jag hur ni gör

Risk för regn innebär ju inte att hästen behöver regntäcke på sig.
De klarar sig nog alldeles utmärkt.
Om det däremot blåser 15 m/s och regnar mår de nog bra av att få på sig ett täcke.
Jag brukar ta för vana att kolla SMHI´s hemsida varje dag för att hålla kollen på vädret.

Ibland händer det att de får stå med täcke trots att det kanske inte blir sämre väder förrän efter några timmar, men det är ju inget att göra nåt åt.

Risk för regn innebär ju inte att hästen behöver regntäcke på sig.
De klarar sig nog alldeles utmärkt.
Om det däremot blåser 15 m/s och regnar mår de nog bra av att få på sig ett täcke.
Jag brukar ta för vana att kolla SMHI´s hemsida varje dag för att hålla kollen på vädret.

Ibland händer det att de får stå med täcke trots att det kanske inte blir sämre väder förrän efter några timmar, men det är ju inget att göra nåt åt.

min häst klarar inte av regn utan täcke hon fryser då de gjorde hon i sommras med

Täckar inte bara för att det är molnigt. Däremot om temperaturen är mellan minus 5 och plus 5 lägger jag på ett regntäcke med fleecefoder. Inte annars...

Hur gör ni som också har hästar som fryser vid regn?, täckar ni när de är molnigt?för att de är risk för regn.:D

Det är inte så att hästen behöver mera grovfoder att pyssla med och kanske ett vindskydd - oftast är det det vi slarvar med när hästar "fryser" i regnet. Gamla hästar tappar lätt i hull dessutom.

Vi hade en gamling i förra stallet, 26 år ung, och p g a just ovanstående omständigheter ( inte mitt stall ) så fick han gå täckad höst/vinter med ett 200g regntäcke. Hade man satt upp vindskydd och gett mer grovfoder under dagen så är jag säker på att han kunde ha sluppit täcke.

Om du inte har möjlighet att köra till stallet under dagtid och det inte finns andra sätt att få hästen att klara sig utan så hade jag täckat med ett ofodrat regntäcke, det är vind i kombination med väta som brukar vara problemet. Tycker det är 10 gånger värre att se hästar gå med 350g stoppade täcken i det vackra höstvädret än att en häst står o kurar lite i regnet utan täcke:(

Min går utan förutsatt att det inte är svinkallt eller om han är svettig.

Men det finns faktiskt fakta på att hästar klara sig sig fint, i sommarpäls :eek:, utan att frysa i -20 grader,OM dom har tillgång till mat då ca 80 % av maten förvadlas till värme i hästens kropp.

Har dom "sommarpälsen" kvar när det är -20?:D Då snackar vi väderomslag delux

*kl*

Jovisst kan man skapa förutsättningar så de bättre kan hålla värmen, bl a med foder och vindskydd. Men jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med ett regntäcke om det ser ut att bli regn? Jag håller med om att det inte ser trevligt ut med tjocka vintertäcken såhär års, men ett tunt fodrat regntäcke eller ett övergångstäcke med 100 g skadar verkligen inte om det är risk för regn! Jag tycker det är värre om hästen står och kurar i regnet och blir kall om ryggen, än att ha ett täcke på sig (såvida det passar som det ska).

TS: Sätt på din häst ett regntäcke om du tycker det känns bäst, och det är risk för regn. Hästen lär inte dö av värmeslag, du kan ju känna någon dag hur varm h*n är under täcket. Blir hästen väldigt varm eller svettig är det onödigt med täcke. Det är mitt tips iaf :)

*kl*

Jovisst kan man skapa förutsättningar så de bättre kan hålla värmen, bl a med foder och vindskydd. Men jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med ett regntäcke om det ser ut att bli regn? Jag håller med om att det inte ser trevligt ut med tjocka vintertäcken såhär års, men ett tunt fodrat regntäcke eller ett övergångstäcke med 100 g skadar verkligen inte om det är risk för regn! Jag tycker det är värre om hästen står och kurar i regnet och blir kall om ryggen, än att ha ett täcke på sig (såvida det passar som det ska).

TS: Sätt på din häst ett regntäcke om du tycker det känns bäst, och det är risk för regn. Hästen lär inte dö av värmeslag, du kan ju känna någon dag hur varm h*n är under täcket. Blir hästen väldigt varm eller svettig är det onödigt med täcke. Det är mitt tips iaf :)

:bow::bow: Instämmer helt!

Kicki :)

Om det skulle vara så. Det finns ju många hästar som inte sätter så mkt vinterpäls och sen finns det dom så man bara ser hår på och några ben ;)

Vet en häst förut som hade fel rytm i sig eller nå. Han hade sommar päls på vintern och fick sin vinterpäls på sommaren. Så det behöver inte betyda väderomslag deluxe. :cool:

Kapar tråden lite..

Jag klippte (jaktklipn.) min häst när det var lite kyligare förra veckan, och tänkte därefter täcka honom.

Men nu är det ju så varmt om dagarna att han blir för varm, tror ni jag kan låta honom gå utan? De går fortfarande ute om nätterna..

Om han nu blir för varm på dagarna så kanske du bör täcka endast på kvällarna med ett regntäcke?

Den hade inte behövt stå o kura i regnet, bli kall om ryggen osv om det funnits ett vindskydd eller kanske rent av ngt så naturligt som en skogsdunge i hagen:eek:...

Om det skulle vara så. Det finns ju många hästar som inte sätter så mkt vinterpäls och sen finns det dom så man bara ser hår på och några ben ;)

Vet en häst förut som hade fel rytm i sig eller nå. Han hade sommar päls på vintern och fick sin vinterpäls på sommaren. Så det behöver inte betyda väderomslag deluxe. :cool:

Även om dom inte sätter så mycket vinterpäls, så är det ju en annan "model" dvs. "vinterpäls"

Sen finns det ju tydligen vissa fall där cykeln blivit rubbad, hade jag inte en aning om.:bow:

Jag tror vi överskattar hästarna lite. De är visserligen smarta, men när det gäller sin egen hälsa vete tusan... Har man vindskydd eller ligghall är det sällan dessa används, eftersom hästar vill ha fri sikt åt alla håll och hålla koll på ljuden osv runt omkring sig. Träd och dylikt kan jag tänka mig kan användas i större utsträckning, men ligghallar och motsvarande tjänar mest som toalett för hästarna.

Om de inte använder sina ligghallar (och de inte är helt idiotiskt konstruerade och planerade) så beror det oftast på att de inte behövs...

Jag försöker för övrigt lägga ofodrat regntäcke på min valack, som lätt spänner sig och får ont i ryggen om det regnar och är kallt, om det ser ut att regna under natten. Annars går de ute, utan täcke, allihopa dygnet runt.

Går de inte in i vindskyddet så anser jag att det i 9 fall av 10 beror på felkonstruktion/läge. Går de inte in ändå - ja då utgår i a f jag ifrån att de inte kännner ngt behov av det=inte besväras av vädret.

Man måste som sagt tänka på konstruktion men också hur rangordning i flocken ser ut - är det tillräckligt stort och har flera utvägar så att alla som vill vågar gå in där etc etc.

Mina använder sitt nästan uteslutande som skydd mot insekterna sommartid, väldigt sällan till skydd för regn.

Molnigt? Självklart går de nakna! Går nakna när det regnar också. Nu är det ju inte särskilt kallt, i alla fall inte här (mellan 10-15 grader), och då behöver de verkligen inget täcke. Nu får de chans att sätta päls så de klarar vintern utan att jag behöver dalta med täcken :bump:

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
2 215
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
411
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat