Modern ökad trav!

Sv: Modern ökad trav!

just den videon tycker jag han ser lite spänd ut, tycker han ser bättre ut här:
http://www.pro-stallions.com/stallions/Riccione1.wmv
Nu diskuterar ni varken samma häst eller från vilken tidsålder filmerna kommer:crazy:

Danone är ung o rids a la uppvisning- mellan o ökade gångarter, med den kvinnliga ryttaren på. Med den manlige ryttaren på kan väl alla vi se att den nu är utbildad- inte bara rids rakt fram.:confused: Flera år senare!!!!!

Sen att gubben rider stelt är en annan historia.

De KAN INTE röra sig likadant i samlade gångarter ej heller är formen densamma på en ung grön häst som en högre utbildad.
Om idealet är 3-4-årsuppvisningar så:mad:

Senast ändrad:

förstår inte varför du citerar mitt inlägg som var till susan :confused:

tror du misstagit dig nu.

Missade att ni hade diskuterat din hästs far.:o

den har fina ökningar i mina ögon, men nu visar ni bara från uppvisningar o heller inga GP-hästar- mer färdiga.

Där hästen var spänd o med kort hals- kan jag tro att den stora karln inte var den egentliga beridare, utan bara en som visade upp den.
Kvinnan såg mer ut att kunna den bättre- partnern.

Nu RED båda med sätet i ökningarna- ej bara följsamma.

Jag håller med Axel här - när kvinnan rider är Danone ung och går i en utomordentlig unghästform. :bow:

När herren rider är Danone äldre och mer hopsamlad. Hästen ska vara kortare från nos till svans. Även om nacken ska tänka framåt.

För övrigt tyckte jag båda ryttarna red väldigt bra! :laugh:

psst flest inlägg... ;)
Vem har kommit upp i hästmänniska :o. det gör inte ens jag om du lägger ihop Fredrik och susan - och jag har ändå varit här 2 år längre :D

du brukar ju frekvent ta mer eller mindre frivilliga semestrar från buke, så det spelar nog in. dessutom skriver många i de flesta forum och inte i ett fåtal trådar, så även det gör ju att siffran går upp :cool:

du brukar ju frekvent ta mer eller mindre frivilliga semestrar från buke, så det spelar nog in. dessutom skriver många i de flesta forum och inte i ett fåtal trådar, så även det gör ju att siffran går upp :cool:

Och dessutom kan man mäta antalet textrader om man vill:devil: :D

Kunde inte låta bli, tycker diskussionen är fånig:crazy:

Men så är ju även jag hästmänniska:banana::rofl:

KL

Har roat mig med att kolla in mina gamla ridböckers illustrationer ang ökad trav, bla Müselers Ridlära 1956, Ridhandboken 1980, Tibblins Ta tyglarna 1979, och ja, vad säger man. Tack och lov att utvecklingen gått framåt? Eller inte?

Finns det något internationellt TR? Eller annat där det står hur man ser på gångarterna? Eller är detta individuellt per land? Vad jag menar är att om vi i Sverige säger att den ökade traven skall ha parallella skenben mm, så kanske det står något helt annat i exempelvis Hollands TR om hur en ökad trav skall utföras.

Kollade internationella TR på FEIs hemsida:

4.5. Extended trot. The horse covers as much ground as possible. Without
hurrying
, the steps are lengthened to the utmost as a result of great impulsion from the hindquarters. The athlete allows the horse to lengthen the frame and to gain ground whilst controlling the poll. The fore feet should touch the ground on the spot towards which they are pointing.
The movement of the fore and hind legs should reach equally forward in the moment of extension. The whole movement should be well-balanced and the transition to collected trot should be smoothly executed by taking more weight on the hindquarters.

Det är omarbetat och nytt för 2009, men det är det man alltid har velat se, nu står detaljerna också. Markerar med fetstil ovan. T_B

KL

Har roat mig med att kolla in mina gamla ridböckers illustrationer ang ökad trav, bla Müselers Ridlära 1956, Ridhandboken 1980, Tibblins Ta tyglarna 1979, och ja, vad säger man. Tack och lov att utvecklingen gått framåt? Eller inte?

Finns det något internationellt TR? Eller annat där det står hur man ser på gångarterna? Eller är detta individuellt per land? Vad jag menar är att om vi i Sverige säger att den ökade traven skall ha parallella skenben mm, så kanske det står något helt annat i exempelvis Hollands TR om hur en ökad trav skall utföras.

Det där var väldigt tydligt :bow: bra med förtydlingar och detaljer!
Men sen är det det där med tolkningar också....:angel:

Om samlingen är korrekt så skall hästen fortstätta tänka framåt i halsen

när den inte gör det så kommer frambenen att påverkas

Ja visst är det så

En ökning enligt TR ser man sällan på tävling,oh då händer det att det att många glömmer vad som står i TR. vad som är korrekt

TR fyller en funktion i min bok, rider man enligt TR så hamnar man nog närmare att bygga upp än att förstöra som Jacko uttryckte sig

En ständigt pågående diskussion är huruvida dagens ideal förhåller sig till TR.

Vissa bilder i Müseler är man beredd att säga hoppsan :angel: om
mest för att samlingen ger en nacke som tänker bakåt - värre än Danone som äldre. Mycket värre - där är inga bakben vinklade (på bilderna) och halsen bara lyft - ochhur det påverkar bakbenen kan var och en se... eller kanske kännanär de rider

Tibblin "ta tyglarna" så har hästen sittbenen pekande upp i taket mest hela boken. Men jag har för mig att det finns en del fina bilder på Lussan i den andra

Däremot bilderna i Proffsyttarens ridlära där blir man lyrisk - om man gillar TR

Eftersom jag är Nörd ang biomekanik så skcikar folk till mig material som kan vara intressant. har för mig att jag har en diskussion ang just ökad trav. I en Domartidning :p

men jag hör inte till dem som tycker det var bätre förr - visserligen var halsen framåt men ingen pilbåge istället

Ridning är svårt

Jaccko - jag tycker man har en skyldighet att arbeta hästen ergonomiskt - det går inte om hästen istället för att välva hela överlinjen och tänka famåt med nacken - höjer halsen.

Så fort hästen höjer halsen så ramlar ju manken ned, om den nu nånsin har kommit upp :o

Allt förklaras i en vettig ridlära

Men Oavsett om det är på bild i Müseler, bild på Lippizaner eller ngn annanstans så är det inte ergonomiskt dvs hälsosamt arbete när halsen inte tänker framåt

jag visste ju att jag inte hade hittat på det själv :D

tack :laugh:

och precis - ökar man rätt så går den att ta upp med sätet och övergången blir mjuk.

egentligen förstår jag inte att det inte förstås vad jag säger för oavsett nivå man rider på har man kommit till att variera gångarterna så borde man ju känna själv att behåller jag arbetet över ryggen och länger ramen ochhästen inte tippar framåt så har jag inga problem att samla efteråt igen :confused:

Sedan ju mer man ökar desto större risk tar man och på tävling tar man STORA risker, men att därifrån tro att när man tappar ökningen a la TR tro att det är rätt :confused:

fast igen samma diskussion pågår på många fora i världen på olika språk...

Senast ändrad:

Jag gör det av rent själviska skäl. För att jag tycker det är abnormt roligt. Och då tycker jag att jag har en skyldighet att lära mig så pass mkt att jag bygger upp mer än jag sliter ner.

Och hur checkar man av det - om man inte bekänner sig till TR :confused:

Hästen kan ju inte prata

Jo, jag förstår ju engelska. Tyckte bara det var intressant att det fanns en benämning på något så lustigt fenomen, som präglat mig under min uppväxten. För jag har funderat många gånger på om det ska se ut så...
( menar inte lustigt som roligt utan mera :eek: helt enkelt)

Tack för att du reder ut begreppen:bow:

M a o maxpåskjut o då ska det lösa sig- bäst att köpa en häst som gör så för hand:grin:
Frambenen ska röra sig som ett resultat av bak- bara.
Den behöver bara samla sig i upptagningen- enkelt:banana:;)

Vid närmare eftertanke så slog det mig under VM-90 vad är mellantrav då- jo en ngt mindre ökning. Hur i hela friden ska det bedömas:confused:
Har för mig att det ingår i Specialen på slutet- då iallafall.

Vad är då en 10-mässig mellantrav?

Senast ändrad:

Knapplån.

Det här är intressant!

I mitt tycke är den enda häst jag kan komma på nu som ens är i närheten av någon som kan kallas ökning, Ankys Painted Black.

För några år sen hade de poängen live från Globen i specialen. Briar hämtade mest 6 och 7 i sina ökningar.

Jag tycker det är lite som att luften går ur dem när de ska öka. Det blir liksom som att poffa på för att ta i för att orka genom dimma... Typ :P

Jag tror man förr var lite mindre rädd för att kanske träna mer framåt, att lägga in ökningar i träningen. Kanske man jobbade med lite mer tempo och lite mer variation? En häst måste vara tränad för att klara av saker o ting - Kan det vara så att de kan behöva träna mer på länga stegen under träning. Kanske inte släppa på i världens största men ändå lägga in det mer? :idea:

Nattliga funderingar bara...

Vad är då en 10-mässig mellantrav?

Rackarns bra fråga. Har inte den blekaste aning, men hade varit väldigt intressant att se.

Om den ökade traven är svår att bedöma vad som är mest rätt, så tycker jag att skillnaden mellan förlängd steglängd och mellantrav är ännu svårare och luddigare. :eek:

Vad är en 10-mässig förlängd steglängd? :confused:

Dressyrprogrammen var helt klart lättare förr, så jag tänker nog fortsätta att vara världsmästare på hemmaplan och läktare ett tag till... :angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?