Sv: Modern ökad trav!
Nosen kan ju komma fram på olika sätt: via ganaschvinkeln, via ändrad halsansättning, via ändrad "uttryckt kotpelare" (vet inte hur jag ska förklara det, men antingen kan ju hästen tänka bakåt i sin halskotpelare, vilket den ibland gör när den tar i som sa*an för att sätta sig - den kanske bara är 9 år och inte helt "framme" än t ex - eller så kan den tänka "framåt".) Alla sätt påverkar var nosen är i förhållande till var den var nyss - och det finns säkert massor av ex till, jag tog bara upp dem jag på rak arm kunde komma på. Vissa sätt gör att nosens läge även ändras i y-led, andra ändrar nosens läge enbart i x-led.
Som fio skrev så ju mer sluten hästen är bakifrån - ju mer åker nosen ut fram beroende på dragning i ligamntsystemet bakifårn bäckenet
Ligamnetsystemet är till för att stabilisera kroppen - ju mer enrgiskt hästen rör sig ju mer måste kroppen "hållas ihop" arbetar hästen rätt så sker det med ligamnetsystem och stabiliserande muskler - arbetar hästen fel så sker det med rörelsemuskler i bålen
En häst som tänker bakåt - sätter ligamnetsystemet ur spel - och måste "hålla i sig" i bålen.
Så jag är inte enig ur mekanisk synvinkel -
Vad den däremot kan göra är att använda sin hållningsmuskel i halsen för att ge extra stadga Då håller den själv in hakan, men halsen tänker fortfarande framåt
Denna muskels fäste befinner sig framför leden mellan huvud / hals så håller hästen in hakan så blir nacken mer stabiliserad. Detta kan ses på Rusty var det i Seul? Då han kom tvåa
- Men det funkar bara om halsen är uträtad = pannan tänker framåt. "telescoping the neck" vet inte hur man översätter det.
man uppmanas hålla in hakan närman föder barn och idrottare gör det för extra styrka
Det kallas den främre hävarmen. En del tror att hästen lyfter sin framdel så - riktigt så enkelt är det inte - men det hjälper till att stbilisera så framdelen _kan_ lyftas.
Men jag undrar hur du menar att halsansättningen ändras
Näsan är framme när hästen är naturligt välvd i överlinjen = pilbågen är spänd och hästen rör sig naturligt stödd av sitt ligamnetsystem
Sedan kan näsan vara framme för att hästen inte är engagared över huvud taget - och det är inte heller rätt
Att spänna pilbågen - dvs få hästen att jobba naturligt ergonomisk - är svårt