Modern ökad trav!

Sv: Modern ökad trav!

Jag håller med om den att han har sänkt rygg, baken är en halv km bakom, men han är i fri form (som Solis skrev, framsläppt i ökning istället för riden samlad in i ökning) och det gör ju sitt till.

Men är inte en av grundpelarna i AR och som det hela tiden tjatas om att ökningar kommer sist och görs inte förrän hästen kan piaff för först då är den tillräckligt stark i sin samling. Borde det inte vara plättlätt för Hugin att öka som faktiskt gör levader?

Spännande. Lite off topic förvisso.

Jag gillar de "gamla" ökningarna, tycker om att se ytterligheterna. Sen om det är mindre korrekt det är väll en tolkningsfråga.

Ja och titta hur nervöst han fipplar med läpparna :devil: Brukar inte det vara just något som skall känneteckna AR dvs Harmoni utan läppfippel som dom stressade och oharmoniska tävlingshästarna uppvisar (jag vet att Isabell iallafall alltid blir anklagad för det):angel:

Det finns ett uttryck om att "sopa framför sin egen dörr". Det borde fler känna till ;). Edward Gal blev ju "anklagad" för att använda grova hjälper, (iof sig nämndes inte Bent som ett bra exempel...) man kan ju jämföra med AR:s högsta höns.

Jag förstår mig inte på den där piruetten, men ska den gå långsamt så.

En dum fråga, varför håller man spöt så där?

Nej, där såg det inte särskilt gymnastiskt ut. Bakdelen hänger inte alls med, det saknas massor med energi. Varför läggs sådant ut på film, är det för att visa vad som behöver förbättras?

Nu har jag tittat på Rembrandt. Fast jag är partisk, jag har alltid älskat den hästen!
Visst finns det brister i uppvisningen, han var stundtals ganska spänd där. Men lättheten, elegansen och uttrycket tycker jag är oslagbart, han dansar fram.
Det jag tänkte på är att övergångarna oftast blir väldigt mjuka och eleganta, MEN han skulle kunna vara ännu lite "kvickare", ffa i övergångarna från ökad trav. Skulle kunna ha mer häng i steget i ökningen också (om man ska vara petig). Nu är det svårt att bedöma en ritt även från film, det är svårt att avgöra tempot och ibland blir vinkeln knepig. Tycker dock att det ibland såg ut att vara lite hastigt, pga att han är lite orolig då och då. Men, tänk att ändå kunna presetera en så vacker uppvisning trots "vaken" häst! Jag tycker att man måste få njuta av det man ser och inte alltid peta i detaljerna utan se helheten.

Nej, där såg det inte särskilt gymnastiskt ut. Bakdelen hänger inte alls med, det saknas massor med energi. Varför läggs sådant ut på film, är det för att visa vad som behöver förbättras?

Vad pratar du om :confused:

Det är harmoniskt och avslappnat :devil:

Vad pratar du om :confused:

Det är harmoniskt och avslappnat :devil:

Visst sjutton!:idea:

Om något mer krävs så blir det TVÅNG. Och det är inte bra....:cool:

Fast skämt åsido, vet du varför detta har lagts ut på film? Är det någon sorts undervisningsfilm där man påpekar vad som inte är bra? För det kan väl inte vara som exempel på hur det SKA se ut?

min ena klarar av en skaplig ökad trav, medans den andra helst bara vill älga iväg. Där måste jag vara med o då gärna ta en kortare sträcka- innan det skiter sig. Den har dock bra framben, som går av sig själva med lite tryck:angel:

Men den som älgar iväg kanske har en bra mellantrav? Det är ju få hästar som behärskar både bra mellantrav och bra ökning och med dagens hästar som många är avlade mer för samling så kanske det ligger närmare till hands att få till en bra mellantrav, den ska ju upp mer än ökningen och det har man ju med sig ,ja om man är i de samlade programmen förstås.

Intressant det här. Ska se om jag hittar min "Hästen" från 1956. Där beskrivs väldigt detaljerat hur de har dömt de olika ekipagen.

Jag tyckte jättemycket om Matine när jag såg det på liten ruta med streaming video när hon kom som ett stjärnskott i Aachen. Letade nu efter något som skulle vara extended trot på Youtube.

Hittade http://www.youtube.com/watch?v=kA-PtqfWmkU
men det känns inte så bra tyvärr :( .

Lägger den här iallafall - exempel på bakben som inte jobbar som de ska för att få till en bra ökning. Fotografen har verkligen hittat "fel vinkel" för att visa bristerna.

Visst sjutton!:idea:

Om något mer krävs så blir det TVÅNG. Och det är inte bra....:cool:

Fast skämt åsido, vet du varför detta har lagts ut på film? Är det någon sorts undervisningsfilm där man påpekar vad som inte är bra? För det kan väl inte vara som exempel på hur det SKA se ut?

Vad jag minns så har den lagts ut för att visa hur en galoppiruett skall se ut.

Jag håller med om Matinés ökning. Men jag reagerar inte bara på de tråkiga bakbenen utan hur frambenen sprätter. Det finns inget som håller emot i frambenen utan de sprätter rakt fram och dimper rakt ner. Tror det är det Axel påtalat också. Det ser mycket stumt ut, ingen svikt.

Men är inte en av grundpelarna i AR och som det hela tiden tjatas om att ökningar kommer sist och görs inte förrän hästen kan piaff för först då är den tillräckligt stark i sin samling. Borde det inte vara plättlätt för Hugin att öka som faktiskt gör levader?

Jag har också hört att det är utbildningsgången inom AR, men jag har faktiskt inte sett någon på riktigt eller på film som fullt ut behärskar både fullkomlig samling (levad) och "bra" ökningar. Har någon något att visa som bevisar motsatsen så lägg gärna ut det ;).
Jag tror däremot att en häst inte kan göra båda sakerna 110% bra, det är en utopi och en teoretisk tanke.
Teorier i all ära, men hur mycket ska vi kräva av våra kära hästar?
Det är bra med teorier för att skapa målbilder, men när målbilderna börja bli omöjliga - är det då bra? Eller skapar det början till "fula" genvägar? (typ den urfula "piruetten" som BB visar)
Nu spekulerar jag vilt :angel:... kanske på gränsen till urspårning - sorry :o

Men den som älgar iväg kanske har en bra mellantrav? Det är ju få hästar som behärskar både bra mellantrav och bra ökning och med dagens hästar som många är avlade mer för samling så kanske det ligger närmare till hands att få till en bra mellantrav, den ska ju upp mer än ökningen och det har man ju med sig ,ja om man är i de samlade programmen förstås.
Ja den länger bra o skulle troligen gör en fin ökad med en bättre ryttare.

KL
Nu ska vi inte jämföra med AR, utan med likasinnade.
Scata- jag har sett en annan kille som gör det mesta på en lusitano- tror jag.

Matinés ökningar var inte hennes starka kort. Nu får till ta fler- Donnerhall o andra.

Senast ändrad:

Tack för fina ex.:bow:
Jag tycker att man kan dra slutsatsen- att OM de ska kunna skjuta på så mkt så går den större samlingen förlorad- en samlad häst kan inte ta stora kliv med bak.Den där klassiska bilden visar ju på för hög form- av i ryggen.

Så jag tror att Totilas är ett under av äkta ökad trav- där den oxå bär.

kom att tänka på att man kanske säger- UR samling. För att få den där racerkänslan, men att den försvinner- den stora uppförsbackekänslan.

för att få till den måste man ju stämma av hela tiden eller hur han nu gör.:confused:

Ja, nu vet jag att ni har fortsatt att diskutera denna "piruett" i tråden och att ni är klara med det, men jag måste bara få säga:

:eek:

Så, nu har jag sagt det. :D

Jacko: Vilka bra jämförande exempelbilder du tog fram, knäppta nästan exakt i samma ögonblick också (de från F-bo). :)

Nosen kan ju komma fram på olika sätt: via ganaschvinkeln, via ändrad halsansättning, via ändrad "uttryckt kotpelare" (vet inte hur jag ska förklara det, men antingen kan ju hästen tänka bakåt i sin halskotpelare, vilket den ibland gör när den tar i som sa*an för att sätta sig - den kanske bara är 9 år och inte helt "framme" än t ex - eller så kan den tänka "framåt".) Alla sätt påverkar var nosen är i förhållande till var den var nyss - och det finns säkert massor av ex till, jag tog bara upp dem jag på rak arm kunde komma på. Vissa sätt gör att nosens läge även ändras i y-led, andra ändrar nosens läge enbart i x-led.

Som fio skrev så ju mer sluten hästen är bakifrån - ju mer åker nosen ut fram beroende på dragning i ligamntsystemet bakifårn bäckenet

Ligamnetsystemet är till för att stabilisera kroppen - ju mer enrgiskt hästen rör sig ju mer måste kroppen "hållas ihop" arbetar hästen rätt så sker det med ligamnetsystem och stabiliserande muskler - arbetar hästen fel så sker det med rörelsemuskler i bålen

En häst som tänker bakåt - sätter ligamnetsystemet ur spel - och måste "hålla i sig" i bålen.

Så jag är inte enig ur mekanisk synvinkel -

Vad den däremot kan göra är att använda sin hållningsmuskel i halsen för att ge extra stadga Då håller den själv in hakan, men halsen tänker fortfarande framåt

Denna muskels fäste befinner sig framför leden mellan huvud / hals så håller hästen in hakan så blir nacken mer stabiliserad. Detta kan ses på Rusty var det i Seul? Då han kom tvåa

- Men det funkar bara om halsen är uträtad = pannan tänker framåt. "telescoping the neck" vet inte hur man översätter det.

man uppmanas hålla in hakan närman föder barn och idrottare gör det för extra styrka

Det kallas den främre hävarmen. En del tror att hästen lyfter sin framdel så - riktigt så enkelt är det inte - men det hjälper till att stbilisera så framdelen _kan_ lyftas.

Men jag undrar hur du menar att halsansättningen ändras :D:p

Näsan är framme när hästen är naturligt välvd i överlinjen = pilbågen är spänd och hästen rör sig naturligt stödd av sitt ligamnetsystem

Sedan kan näsan vara framme för att hästen inte är engagared över huvud taget - och det är inte heller rätt

Att spänna pilbågen - dvs få hästen att jobba naturligt ergonomisk - är svårt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar