Leker med tanken..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 941

maria_b

Trådstartare
Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden kan det ju bli aktuellt och det är kul att fundera lite. Komentarer ang hennes exteriör får ni gärna komma med också om ni vill:)

Info om stoet:

e. Sir Caletto-Irco Mena-Caracas- Pompe. Mamman tillhör stofamilj 48 så jag antar att hon också gör det? Står nämligen ingen siffra bakom henne?

Hon är 178cm hög, men absolut inte tungriden, (jag är 168cm). I ridningen så har man lite uppförsbacke känsla och hon känns inte lång. Hon har bra temperament och hög ridbarhet men väldigt mkt energi så hingsten skulle då helst inte ha för mkt av det så det inte blir för mkt av det goda. Hon är en sån häst som skulle springa tills hon stupar om det var så.

Exteriört sett så är hon i helhet av en ganska bra typ säger känslan ridmässigt, men det finns en del att önska när man går in på varje detalj. Hon är ganska bra i benstället men tät bak. dvs kotorna är väldigt tätt mot varandra när hon rör sig. Hon har ett ganksa kraftfullt och lättmusklat framparti men är lite tunn över bakpartiet om man ska vara petig i propotionerna. Huvudet är också ganska stort. Hingsten jag skulle välja skulle då helst ha lite mer massa över bakdelen.

Gångartsmässigt så rör hon sig riktigt trevligt. Hon har en mkt stor och vägvinnande skritt som även går att samla. Traven har bra påskjut och blir även mkt bra när hon är uppvärmd, men kunde vara luftigare i grunden framtill. Har extremt bra bakbensaktivitet/påskjut i galoppen och extremt lätt för samling, skulle även där önska att hon vecklade ut frambenen lite (om man nu skulle bedömma henne som dressyrhäst) men hon rör sig riktigt bra med tanke på hennes hoppstam, skulle kunna komma en bra bit upp i klasserna i dressyren.

Hoppmässigt så hoppar hon med stort mod och vilja, har hittills aldrig stannat och hoppar även i lägen som de flesta skulle stannat i. Hon hoppar med stor kapacitet, men jag skulle gärna önska en lite kvickare avkomma med mer "gummiboll" i sig. Bäst är bakbenstekniken. Hon har ett välmeriterat möderne med både svårklasshästar samt årgågnsfinalister bakom sig.

Sammanfattningsvis så ska hingsten vara en hopphingst som exteriört sätt har lite mer massa på bakdelen. Jag vill ha en multitalang som gärna rör sig med lite luft. Men hoppningen är viktigast där jag skulle vilja ha lite mer kvickhet.

Så, ni som inte har så mkt o göra får gärna tipsa mig om hingstar samt vilka blodslinjer som brukar passa denna stam eller om nån bara har åsikter ang hennes exteriör. Man blir ju lite hemmablind. Som sagt, det är inte aktuellt just nu, men jag kan verkligen inte hålla mig ifrån tanken på tänkbara kandidater om hon skulle betäckas idag:d

IMGP7405psp.jpg

Sv: Leker med tanken..

Vet att det finns många liknande trådar där stoet faktiskt ska betäckas, så förstår att de prioriteras. Men någon kanske har för lite att göra?;) Som sagt, komentarer ang exteriören får ni ocksåkomma med.

/MAria

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 303
Senast: Hedwig
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 137
Senast: lilsan
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka