Modern ökad trav!

Sv: Modern ökad trav!

Bärkraft ger skjutkraft - samling ger ökning. Ökning kommer av aktiva bakben som skjuter på mer än bär - därav ökar steglängden och halsen blir längre och nosen kommer fram.
Men då har vi ju det- samligen går förlorad om det övergår i för mkt påskjut- den kan då inte bära.

Nej jag har aldrig sett ngn som ökar med häng- där den fortfarande är på bakkärran. De tjongar iväg bara.:grin:

Visst kan man bara ta fram näsan, men då har du den inte längre på sätet på samma sätt. Den måste sköta nästan allt själv iom den stora ökningen.

Ökar den lika mkt fram som bak- är den inte samlad. Har den däremot fortfarande mer vikt bak-kan den inte ta lika stora kliv bak, däremot är vinklarna o energin lika stor. Framdelen däremot är lätt- får större rörelsefrihet.

Går den med bak o då energin inte kan fortplanta sig över ryggen- sprattel fram.

Jag vill vidhålla. Jag har aldrig sett en sämre riden häst vifta med frambenen, vilket då borde vara vanligt, när det inte är några problem att bara lyfta upp huvudet(ryggen går bort) o sen få till sprattlet- som så många "experter"/ läktarryttare menar att det fungerar vetenskapligt;). Däremot är det vanligt att det dammar om frambenen när de slä'par sig utefter marken.

Jag förstår ju tänket med att när hästen bär mer vikt bak än fram lyfter den inte lika högt på sina bakben som framben. Men jag funderar fortfarande på varför hästen måste vara samlad i ökade gångarter, det nämner inte TR någonting om. Hästen ska öka steget maximalt - det säger TR, inget om samling. Jag har alltid sett samlade gångarter och ökade gångarter på varsin sida om en lång axel, inte motsatser men väldigt långt från varandra. Det förvirrar för mig när man pratar om samling i ökad trav :rofl:.

Jag fattar helt enkelt inte... :)

Jag har sett hästar som ökat med både samling och "häng". Fast det är kanske inte så vanligt. I lättare klasser är det definitivt inte vanligt.
Fast jag funderar fortfarande på det där med näsan (atjoo!). När piaff rids så kommer ju nosen fram. I piruetter likaså, mm mm. Varför skulle då inte nosen kunna komma fram en aning (OBS! en ANING) i ökad trav? Det innebär ju inte att formen som sådan blir lång. Eller är det inte jämförbart?

Min upplevelse, och jag är en envis medelmåtta, är att hästen behöver vara samlad för att orka bära sig i ökad trav. Jag upplever också att ett visst mått av samling, eller hur man ska säga - det är lättare att visa i praktiken, faktiskt behövs även för mellantrav. Jag kan ha fel, men det är min erfarenhet.

KL!
Jag blir väldigt intresserad av vilka klasser som ni i tråden själva rider med tanke på nivån på diskussionen. Ingen ridskolenivå precis.

Här- rider vi bättre än de allra bästa- fattar du väl:angel:- vi dissikerar o dömer:devil::rofl:
Sen att vi bara har gunghästar förtäljer inte historien.;)

Hästen måste ju vara samlad innan, men man kan ju heller inte bara släppa iväg en häst o tro att den ska klara av en hel diagonal utan hjälp. Kruxet är att det är svårt att hjälpa utan att stjälpa.

min ena klarar av en skaplig ökad trav, medans den andra helst bara vill älga iväg. Där måste jag vara med o då gärna ta en kortare sträcka- innan det skiter sig. Den har dock bra framben, som går av sig själva med lite tryck:angel:

Tror att det beror på rörelsemönstret oxå.
en häst som är låst i sina bogar o inte kan böja på framknäna- sprätter lite lagom o kan då få bak att se bättre ut.

Funderar vidare lite.

Om man nu pratar samling i ökad trav så torde ju den samlingen vara mindre än i "vanlig" samlad trav. DÅ borde ju skenorna vara ännu mindre parallela då, eller ska hästen bära mer vikt på bakdelen i ökad trav än i vanlig samlad trav?

Eller hur menar du?

PS) Jag är inte säker på någonting, bara filosoferar.

Fast jag tänker att när man rider en häst i samlad trav har man utvecklat ett visst mått av "generell" bärighet och schwung som hästen har med sig in i den ökade traven för att kunna hålla balansen. Men jag kallar det inte samling för det blir helt tokigt i mitt huvud då.

Jag håller med Axel om att man inte bara kan släppa hästen och låta den älga iväg hur som i ökad trav, men det har man väll aldrig gjort i det som i olika tider klassats som bra ökning?

Nä, ridskolan var ett tag sedan man gick på.

Axel har vunnit SM flera gånger, Jacko hade kunnat göra det om hon hade kommit ur Jantelagen-träsket, Fio är konkurrent med Anky och jag tänker kvala till nästa OS. (OBS skämt hoppas ingen tar illa upp!!!!)

Vi är i all fall jädrigt bra på att diskutera :angel:.

Ja visst mindre samling, men fortfarande "böjgång"- lite som Totilas.
Det är ju lättare för hästen att bara skyffla sig framåt.

Det är väl det som är konsten-att få dem att fortfarande bära men ta längre steg. då borde rimligen baken bli ännu lägre- uppförsbacke- vilket jag inte tycker inträffar i den "riktiga" ökade traven.
Jag tycker nog att det finns hästar som har det naturligt- skjuter på o kommer upp från marken o får det där hänget. Men om det är samlat tror jag inte.
Det är bara titta på bruksprov- hur gamla är de då?

Då kan man bara köpa en häst som gör så när den visas för hand eller på töm.

Senast ändrad:

Ahh, då är jag lite mera med. Men bär de mer bak så borde ju bakbenen vinklas ännu mera (om de sätter sig och bakdelen blir lägre). Då borde ju vinklarna ändå överensstämma? Fast iof, så blir ju framdelen ännu friare och bogarna mer spelrum...

Vad menar du med det sista? Alltså skjuter på och kommer upp från marken. Är inte det önskvärt? (Med tanke på att du skriver att de inte är samlade....)

Senast ändrad:

Jag vill ha känslan av en MC som gör en rivstart- fram kommer upp som ett resultat av krutet därbak.

Kommer hela hästen upp från marken så bär den även fram- fjädrar.

Senast ändrad:

Om ingen samling ska vara med kan de ju öka som en travare- 1½m. övertramp.

Även där ser man hur olika de rör sitt framparti.

Ang hänget, så finns det de som fastnar i det läget ngn sekund o sen bara sätter ner hoven- griper inte tag framåt. Vad gör då det andra bakbenet som är i marken??? är det rakt eller böjt?

Nu får vi nog ta till exempel.:crazy:
Ska jämföra Heikes häst o kanske Ankys.

Om ingen samling ska vara med kan de ju öka som en travare- 1½m. övertramp.
Rent teoretisk - ja. Men det ska ju vara med sådan kvalité att takten inte förändras och att hästen bibehåller balansen både hela ökningen och i övergångarna. Tror det är omöjligt att göra en balanserad övergång från "solvallatrav" till samlad trav.

Filmer behövs!

Fast att bara släppa iväg hästen har jag väl inte skrivit någonstans:confused: (även om jag är virrig i den ovana solvärmen...)

Red för ett tag sedan en gammal hopphäst som dock någon gång i tiden grundutbildats väldigt väl. Denna häst hade dock inte ridits så väl på senare år dressyrmässigt utan tappat en del ork. När jag red henne i början och försökte mig på lite mellantrav så blev det bara spring, även om hon var väldigt fin i sin form. När hon sedan kom till lite mer samling så orkade hon bära sig även i mellantraven (provade ingen ökad trav av förståeliga skäl). Dock kunde jag ju inte bara släppa iväg henne utan var tvungen att rida varje steg.

En fundering igen: är det så viktigt med parallella skenor då? Om man tänker sig att hästen har bra tryck och driv i bakbenen, häng i steget, arbetar genom kroppen och alltså bär sig i samling. Jag menar, om kvalitén på ökningen är väldigt bra (som i alla fall jag tycker att t.ex. Totilas ökningar är, för att inte tala om Wahaijamas var), måste man då plocka isär den i detaljer och titta på kotor osv, eller kan man inte bara njuta av ökningen. För den där åtråvärda 10an hade kanske det och det önskats också, men kanske kan man sätta 9. Vet inte om någon förstår hur jag menar?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA