Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Delades det ut så många 10or förr på ökad trav? Till vilka i så fall?
Ökad trav är väl endast möjligt att utföra i samling, det är inget nytt påfund. Möjligen skulle man kunna tänka sig att 10or gavs till de hästar som utförde den ökade traven på mest korrekt sätt för dåtidens mått. Men jag vet inte. För övrigt tror jag inte att det ges så många 10or idag heller. Domarna ska alltid döma efter TR och inte efter tillfälliga modenycker.
Har fått lära mig att ökad trav rids i samling, med aningen friare form, aktiva bakben som driver hästen framåt, häng steget, och ökad trav ska INTE gå fort, det är alltså endast steglängden som ökar.
Sett från de kriterierna så tycker i alla fall jag att Totilas gör mycket fina ökningar.
Här är en bild på Hugin och Bent i ökad trav:
Nu är det svårt att jämföra en film och en bild - men hamnar Rembrandts bakben så mkt bakom ändalykten som Hugins ben gör?
Jag tycker att Hugin ser mer gymnastiserad ut än Rembrandt.
Rembrandts bakben hamnar inte lika mycket bakom som Hugins, men å andra sidan så lyfter och vinklar inte Rembrandt så bra som Hugin - det är det jag menar med gymnastiserad.
Men sen är ju frågan, vad är bäst för hästen? för dommaren? vad är målet?
Stångtygeln används flitigt där ja. Hualigen... Ser väldigt ogymnastisk ut men övningen kanske inte visar den mest lösgjora sidan heller. Lägger man ut den filmen för att visa något bra?