Modern ökad trav!

Sv: Modern ökad trav!

Pssss... Min ET har en klient som debuterade sin häst då den var 23 år. Det satsar jag också på. Då har jag 12 år på mig att sätta mig ner i traven längre sträckor än 5 meter. :D

Här är en film på Nicole Uphoff som gör en ökad trav, ca 20 sekunder in i filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=IC40iq4P-nc
(Från OS 88)

Här är en bild på Hugin och Bent i ökad trav:
1.gif

Nu är det svårt att jämföra en film och en bild - men hamnar Rembrandts bakben så mkt bakom ändalykten som Hugins ben gör?

Jag sitter på jobbet och har tråkigt och kan tyvärr inte se filmen nu. Har dock sett en film nyligen på Rembrandt där jag tyckte att ökningarna, utan att dissekera dem, såg härliga ut (utan att för den skull vara 10or). Fin i formen, bättre påskjut än många av dagens hästar. Men jag vet ju som sagt inte hur det ser ut på denna film, än (kan inte öppna youtube).

När det gäller Hugin så tycker jag att han borde skjuta på mer under sig, baken är nu lite bakom. Han skulle då också komma upp mer med framdelen. Tycker att han är väldigt lång i denna ökning, formen är inte tillräckligt samlad. Skulle kunna tänka mig att detta blir resultatet om man släpper iväg hästen i ökningen utan att verkligen rida den.
Men detta är bara min personliga åsikt.

Delades det ut så många 10or förr på ökad trav? Till vilka i så fall?
Ökad trav är väl endast möjligt att utföra i samling, det är inget nytt påfund. Möjligen skulle man kunna tänka sig att 10or gavs till de hästar som utförde den ökade traven på mest korrekt sätt för dåtidens mått. Men jag vet inte. För övrigt tror jag inte att det ges så många 10or idag heller. Domarna ska alltid döma efter TR och inte efter tillfälliga modenycker.

Har fått lära mig att ökad trav rids i samling, med aningen friare form, aktiva bakben som driver hästen framåt, häng steget, och ökad trav ska INTE gå fort, det är alltså endast steglängden som ökar.
Sett från de kriterierna så tycker i alla fall jag att Totilas gör mycket fina ökningar.

Okeanos hade en 10:a på sin ökade trav i en I1 förra året på Djursholm. Den var faktiskt riktigt fin med bra på skjut och aktiva bakben.

Själv fick jag en gång en 8 på ökad trav i en MSV på en häst som inte är bra på att vinkla sin bakben, han är rätt rakhasig, men han har väldigt bra påskjut och kommer under sig fint om man inte samlar för mycket.

Här är en bild på Hugin och Bent i ökad trav:
1.gif

Nu är det svårt att jämföra en film och en bild - men hamnar Rembrandts bakben så mkt bakom ändalykten som Hugins ben gör?

Jag tycker att Hugin ser mer gymnastiserad ut än Rembrandt.
Rembrandts bakben hamnar inte lika mycket bakom som Hugins, men å andra sidan så lyfter och vinklar inte Rembrandt så bra som Hugin - det är det jag menar med gymnastiserad.
Men sen är ju frågan, vad är bäst för hästen? för dommaren? vad är målet?

Jag tycker Hugin ser bogtung ut, med sänkt rygg. Tänk så olika man ser på en ögonblicksbild! :idea:

Jag håller med om den att han har sänkt rygg, baken är en halv km bakom, men han är i fri form (som Solis skrev, framsläppt i ökning istället för riden samlad in i ökning) och det gör ju sitt till.
Bogtung, nja svårt att säga tycker jag, han bär ju sig efter den kroppstyp han har.
Men det har inget att göra med om han är gymnastiserad eller ej, jag tycker ändå att han ser rörligare ut än Rembrandt ;).
Däremot så är ju Rembrandt oerhört lätt både i typ och i gång, han har en lätthet som jag aldrig sett varken före eller efter.

Men du skriver att han "lyfter" och "vinklar" bättre än Rembrandt. På vilket vis tycker du att han "lyfter"? Vilken vinkling är det du menar? Är det bara de extemt böjda bakbenen du tittar på?

Ser det andra svaret nu. Vill bara förtydliga att jag inte menar "släppa iväg" som "framsläppt", jag menar alltså inte det som något positivt. Utan mer att hästen så att säga ramlar iväg utan att riktigt hänga ihop i ökningen. Vet inte vad andra menar.

Senast ändrad:

Visst är det olika hästar - och det är jättekul att studera olikheter och likheter! :laugh:

Jag upplever honom som bogtung eftersom hans framdel ser hoptryckt ut och frambenen ser korta och komprimerade ut. Men visst har det med exteriören också att göra!

Mmmm, vad svårt det är med text :crazy:.
Ja jag tittar på de extremt böjda bakbenet, men jag tittar i förhållande till det andra bakbenet som är lååååångt bakom - det gör att han måste vara väl gymnastiserad för att kunna utföra trav i denna form.
Det var bara det jag försökte beskriva, att Hugin ser mer gymastiserad ut än Rembrandt. OM man nu ska jämföra en bild med en film ;).

Jag förstod att du inte menade framsläppt i detta fall som något positivt, det gör inte jag heller. Utan jag menar bara att det är det som gör att han faller isär i överlinjen på denna bild.

KL
Vilka bra ex. ni tog upp.

Hugin är mest som att den visas för hand, men har de där parallella skenorna.
Bakbenet är långt bakom o sen det andra....den där tån som ska sättas ner- var hamnar den?
Troligen rakt ner.
R. är inte heller samlad direkt, även om den kommer upp från marken.
Det syns även i övergången till passage där den mest är bara långsam- fram kommer inte upp mer än bak-alls. Samlad är mer....kort.

Jag har för mig att apropå många ej insattas :devil: kritik av tävlingspiaff bemöttes av Lette att dessa ska vara mer kompletta- kunna länga mer- oxå.

Men varför ökar man då som man gör idag o vad fick hästarna på ökningarna förr:confused:. Procenten var betydligt lägre överlag förr.

Är det ingen som kan fråga ngn som vet?
Det borde finnas ngt expertforum/ frågespalt där man kan få svar.

Senast ändrad:

ja, det är väldigt svårt att bedöma utifrån bilder. Men jag förstår hur du menar. Dock skulle jag vilja se Hugin i rörelse för att kunna säga om jag tycker han är gymnastiserad eller ej. Jag tycker att, utifrån bilden, så borde han vara bättre i formen än vad han är om han nu är mjuk och gymnastiserad.

Stångtygeln används flitigt där ja. Hualigen... Ser väldigt ogymnastisk ut men övningen kanske inte visar den mest lösgjora sidan heller. Lägger man ut den filmen för att visa något bra?

Jag tycker att Hugin ser mer gymnastiserad ut än Rembrandt.
Rembrandts bakben hamnar inte lika mycket bakom som Hugins, men å andra sidan så lyfter och vinklar inte Rembrandt så bra som Hugin - det är det jag menar med gymnastiserad.
Men sen är ju frågan, vad är bäst för hästen? för dommaren? vad är målet?

Fast grejen med att vara gymnastiserad är ju att "kunna" ta fram och under bak i en ökning, att bara lyfta upp och vinkla är inget svårt och hur enkelt som helst för hästen - men det har inget med gymnastiskt arbeta att göra.

Spännande. Lite off topic förvisso.

Jag gillar de "gamla" ökningarna, tycker om att se ytterligheterna. Sen om det är mindre korrekt det är väll en tolkningsfråga.

Manr ider ju mer fram i samlad trav nu än förr, eller? Det gör väll också sitt. Skillnaderna blir inte lika stora.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar