Modern ökad trav!

axel

Trådstartare
Hur SKA den se ut?

Antar att man får 10 på den gamla modellen- där den ökar lika fram som bak- parallella skenor o "häng", MEN att man nu tänker- Gå kvar i samling -uppförsbacke.

Menar nu inte dessa som inte böjer sina ledgångar bak o mer eller mindre går o sprätter högt med frambenen.

Så tyckte jag mig se på Totilas( böjda aktiva bakben.).

Sv: Modern ökad trav!

Mode ja... Fast jag trodde domaren skulle döma enligt TR och inte enligt vad som är modernt för dagen :confused:

Undrar vad som är modernt om 10 år :cool:

Delades det ut så många 10or förr på ökad trav? Till vilka i så fall?
Ökad trav är väl endast möjligt att utföra i samling, det är inget nytt påfund. Möjligen skulle man kunna tänka sig att 10or gavs till de hästar som utförde den ökade traven på mest korrekt sätt för dåtidens mått. Men jag vet inte. För övrigt tror jag inte att det ges så många 10or idag heller. Domarna ska alltid döma efter TR och inte efter tillfälliga modenycker.

Har fått lära mig att ökad trav rids i samling, med aningen friare form, aktiva bakben som driver hästen framåt, häng steget, och ökad trav ska INTE gå fort, det är alltså endast steglängden som ökar.
Sett från de kriterierna så tycker i alla fall jag att Totilas gör mycket fina ökningar.

Mode ja... Fast jag trodde domaren skulle döma enligt TR och inte enligt vad som är modernt för dagen :confused:

Undrar vad som är modernt om 10 år :cool:

TR är TR - men tolkningen är beroende på mode och inflytande...:angel:

Som om ridning vore statiskt över tid :rofl: tillåt mig småle :D

Till TS, om jag visste hur det ska se ut - då vore det enkelt.....
Däremot så vet jag hur jag vill att ökningen ska se ut ;-)

Senast ändrad:

Spinoff-fråga: Från när är TR?

jag har förmånen att få se en hel del historiska filmer på ritter med ex Henri S:t Cyr och övriga "svartvita ryttare" ;) - och nog ser ridningen helt annorlunda ut idag.

Jag tillhör dem som anser att allt inom ridning INTE var bättre förr.

Där hade du en poäng- vad fick de förr?

Vad fick Alerich o Rembrandt?

Steglängden ökar ju i mellantrav oxå.

Grejen är ju att om den får ta fram näsan mer blir den troligen lägre framtill.
Galoppen är en annan femma.

Jag vet inte hur många jag frågade förr bara på skillnaden mellan mellan o ökad förr. till slut blev svaret- i samling.
Jag har svårt att se en samlad ökning med häng o parallella skenor fram som bak. Mer en stor ökning i jämnvikt. Den är väldigt mkt bara "ovan mark". sånt som de vill se vid visning för hand.

Jag tror att hästarna idag överlag har mer naturlig fallenhet för samling genom en målvedveten avel vilket gör att det ser bättre ut idag än förr. Eller tror och tror det är ju så :D

Kriterierna är ju samma som "förr" men resultatet blir bättre idag och de hästar som var med "förr" skulle inte få samma poäng idag som dom fick "förr".

Hästarna idag skulle inte fått samma bra poäng om det var förr eftersom dom rör sig konstigt enligt "förr" mått. Se på Briar vilket rabalder det blev när dom visade han på bruksprovet för hästarna skulle absolut inte ha så mkt knälyft för det var ju en "konstig" mekanik ansåg experterna då.

Senast ändrad:

Jag har svårt att se en samlad ökning med häng o parallella skenor fram som bak. Mer en stor ökning i jämnvikt. Den är väldigt mkt bara "ovan mark". sånt som de vill se vid visning för hand.

Nja alltså de flesta som inte är parallella är ju för slappa bak som tex Briar och när dom är det är det ju tydligt att det bara är bensprattel fram.

Totilas är ju extrem, han är ju extrem fram men skillnaden är ju att han skulle tonas ner fram istället för att kräva mer bak för att få det parallellt om någon fattar hur jag tänker :crazy:

Äsch jag får kolla Totilas en gång till och återkomma :angel:

Nja alltså de flesta som inte är parallella är ju för slappa bak som tex Briar och när dom är det är det ju tydligt att det bara är bensprattel fram.

Totilas är ju extrem, han är ju extrem fram men skillnaden är ju att han skulle tonas ner fram istället för att kräva mer bak för att få det parallellt om någon fattar hur jag tänker :crazy:

Äsch jag får kolla Totilas en gång till och återkomma :angel:
Ja det går ju mode i både typ av häst o hur de ska röra sig.

Briar hade jag i tanke- en som går med bak:angel:, men han har ju haser som rör sig bakom honom. Tror dock att han fick bra på traven för hand. Hans hästar brukar få högt när de visas av proffs.

Det syns väldigt tydligt i piaffen tycker jag...hans(Bs) piaff är så slö, han bara duttar upp med benen tycker jag.
Totila har aktivitet i tassarna även i piaffen.

Men jag är inte så duktig på sånt här...;)

Jag tror att hästarna idag överlag har mer naturlig fallenhet för samling genom en målvedveten avel vilket gör att det ser bättre ut idag än förr. Eller tror och tror det är ju så :D

Kriterierna är ju samma som "förr" men resultatet blir bättre idag och de hästar som var med "förr" skulle inte få samma poäng idag som dom fick "förr".

Hästarna idag skulle inte fått samma bra poäng om det var förr eftersom dom rör sig konstigt enligt "förr" mått. Se på Briar vilket rabalder det blev när dom visade han på bruksprovet för hästarna skulle absolut inte ha så mkt knälyft för det var ju en "konstig" mekanik ansåg experterna då.

Håller med. Det var väl ganska oenigt förresten även om Alex i början? Han fick alltid bättre betalt utomlands än här hemma.

Beträffande Totilas så kan jag hålla med om jag förstår hur du menar. Frambenen är ganska extrema och kunde tonas ned. Men jag tycker att han har bra "driv" i sina bakben. Bättre än de flesta.

Funderar lite: behöver de bli lägre fram om nosen tillåts komma fram en aning? Har skrivit en del åt domare i Msv och "lilla rundan" och vet att det anmärks mycket på att formen är för kort. Att man vill ha en något friare form betyder ju inte att man inte vill ha hästen samlad. Eller är jag ovanligt snurrig nu?

Men i hög samling så kan väl hästen öppna upp formen i fram lite, utan att för den skull öppna vinklarna i bakdelen? Är det inte detta som menas? Lång form för mig är att släppa ut "hela" hästen, öppna upp både i bak och fram så att säga, och den typen av lång form är inte vad som eftersträvas i ökad trav..?

Äh, det kanske är jag som är ute och snurrar. ;)

Jag fattar inte riktigt. Bärkraft ger skjutkraft - samling ger ökning. Ökning kommer av aktiva bakben som skjuter på mer än bär - därav ökar steglängden och halsen blir längre och nosen kommer fram.

Totilas visar ju en väldigt spektakulär ökad trav med sjukt mycket fram ben, vilket jag tror har med hans exteriör och gångarter att göra. Som ni andra säger; hade frambenen tonats ner hade hans ökade trav förmodligen varit ganska lik andra hästars ökade trav. Så jag förstår inte riktigt vad du menar har hänt?

Takten ska ju inte förändras för att det blir ökad trav, att hästen blir lättare fram än bak har väll alltid varit önskvärt?

Så har jag också hört - att i den högsta samlingen (piaff enligt Tävlingsdressyr) blir formen lite mer öppen i ganaschvinkeln, trots att den är som mest sluten i bakdelen.

Men i hög samling så kan väl hästen öppna upp formen i fram lite, utan att för den skull öppna vinklarna i bakdelen? Är det inte detta som menas? Lång form för mig är att släppa ut "hela" hästen, öppna upp både i bak och fram så att säga, och den typen av lång form är inte vad som eftersträvas i ökad trav..?

Äh, det kanske är jag som är ute och snurrar. ;)

Jo, så tänker jag också. Det är därför jag funderar när Axel skriver att de troligen blir lägre fram om nosen kommer fram lite mer. Jag tycker inte det stämmer riktigt. Eller kanske något annat menades?

Så har jag också hört - att i den högsta samlingen (piaff enligt Tävlingsdressyr) blir formen lite mer öppen i ganaschvinkeln, trots att den är som mest sluten i bakdelen.

Inte trots att utan pga den är som mest sluten i bakdelen skulle jag vilja säga, annars är det en omöjlighet.
Man ser ju direkt om någon häst dippar ner i piaffen så kommer kruppan upp.

Nosen kan ju komma fram på olika sätt: via ganaschvinkeln, via ändrad halsansättning, via ändrad "uttryckt kotpelare" (vet inte hur jag ska förklara det, men antingen kan ju hästen tänka bakåt i sin halskotpelare, vilket den ibland gör när den tar i som sa*an för att sätta sig - den kanske bara är 9 år och inte helt "framme" än t ex - eller så kan den tänka "framåt".) Alla sätt påverkar var nosen är i förhållande till var den var nyss - och det finns säkert massor av ex till, jag tog bara upp dem jag på rak arm kunde komma på. Vissa sätt gör att nosens läge även ändras i y-led, andra ändrar nosens läge enbart i x-led.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
B
Trav Har travare annorlunda bäcken än ridhästar? Har aldrig hört det förut själv men vissa ridfolk hävdar det. Bifogar en artikel om det...
Svar
13
· Visningar
2 173
Senast: Krims
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?