Moderators språkbruk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Moderators språkbruk!

Allvarligt så tror jag inte på det, däremot så är det väl så att om någon startar en bildtråd och efter några få sidor så är ämnet åter stångbett så har nog tråden svävat ut åt ett håll som inte ens hade med ursprungsämnet att göra.

Så nu ger jag dig i uppdrag att starta en tråd om just stångbett och ridning på dessa under KR, och sedan diskuterar de som vill i den och så behöver man inte ta upp ämnet i varje tråd som startas oavsett ämnet.

Som trådskapare skulle jag bli oerhört frustrerad om jag startade en tråd om låt oss säga en sadel, och plötsligt handlar tråden om stångbett och ridning på dessa.:crazy:

Allvarligt så tror jag inte på det, däremot så är det väl så att om någon startar en bildtråd och efter några få sidor så är ämnet åter stångbett så har nog tråden svävat ut åt ett håll som inte ens hade med ursprungsämnet att göra.

Så nu ger jag dig i uppdrag att starta en tråd om just stångbett och ridning på dessa under KR, och sedan diskuterar de som vill i den och så behöver man inte ta upp ämnet i varje tråd som startas oavsett ämnet.

Tja, man behöver inte gå längre än till dig själv.

Och min första tråd på buke, där jag skrev något om islandsponnyer och varför och om de var viktbärande.
Det blev ett jävla väsen.:eek:

Men när jag då gjorde det flera gav mig i uppdrag-ringde SLU- så visade sig att det fanns inget som visade på att de kunde bära mer än andra kortväxta under ponnymått, inte annorlunda musklade, inte annorlunda skelett-och när jag skrev det-då togs tråden bort.

Och tas det inte bort så blir det lås, tydligen känsligt även detta med vikt och islänningar, precis som med stång.Inte prata om det som inte är bra.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829056&highlight=islandsh%E4st+viktb%E4rande

Du kanske ist ska ge mig i uppdrag att starta en tråd om islänningars förmåga/ oförmåga att bära tunga ryttare?

Fast islandhästens förmågs att bära har väl diskuteras till f-rbannelse utan att någon lagt sig i eller sagt stop. Trådarna låses ibland eftersom det blir hätsk stämning och spårar ut men inte för att ämnet diskuteras.

Först OT, jodå det finns flera sådana både på SLU och på Island. I övrigt delar jag Lobelias inlägg.:D

Kanske hjälper det om man startar en tråd som handlar om just det istället för att "passa på" när diskussionen snuddar vid ett ämne. Jag tycker det är samma synpunkter och samma kritik som återkommer hela tiden oavsett vad trådarna handlar om från början. Om man vill diskutera "stången och dess effekt" kan man ju starta en sådan tråd.

Jo, det kan man tycka. Dock brukar också sådana trådar låsas när de blir för "obekväma".

Och här blir det också tämligen mystiskt. Jag har en tråd i färskt minne som blev mycket mycket mycket lång. Trots att den efter bara ett litet tag handlade om allt annat än ursprungsämnet. Och trots att TS ifråga försökte säga ifrån. Här ansågs det tydligen lämpligt att i olika ordalag diskutera det mesta, trots att det inte alls hade med TS första inlägg att göra. Exemplen på trådar som i slutänden handlar om något helt annat än i början kan göras väldigt lång.

MEN, så helt plötsligt, dyker det upp trådar där det uppenbarligen råder en helt annan "kod". En kod som endast moderatorn ifråga (och möjligen TS) är medvetna om. Trådar som är så känsliga att de absolut INTE får handla om någonting annat är precis det TS frågat om/påstått. Skulle någon drista sig till att påtala de negativa sidorna av ämnet ifråga så, vips! är tråden låst.

Man kan tycka att den som tycker att ämnet i en viss tråd svävar iväg alltför mycket helt enkelt skulle kunna sluta att läsa just den tråden. Att man låser trådar som börjar bli väldigt långa har jag full förståelse för. Men att diskussioner svävar iväg är väl ändå helt normalt? Eller pratar somliga bara om en enda sak under lunchen, besöket hos vännerna osv?

En nyfiken fråga som jag frågar mest i egenskap av användare och inte moderator, för en sak förstår jag inte riktigt... Men du och några med dig har i den här tråden och i ett par andra som varit uppe, skrivit inlägg som i alla fall enligt mig uppfattas som ganska negativa mot Buke. Och om ni nu menar att vara så negativa som det uppfattas, varför vara kvar här?

Nu tror jag du har fått fullständigt värmeslag där borta i kalifornien för hur tänkte du nu??? Det är väl ingen av de här som debatterar som är negativa mot Buke däremot hur det modereras, det är ju DET o inget annat som dom säger! Och var annars än här på bukehjälp ska denna fråga tas upp? Och VARFÖR ska man inte ta upp frågor i ett fritt land? Jag blir riktigt uppbragt över ditt inlägg och jag tänker som så att om du som moderator, (och faktiskt självpåtagen pressombudsman som axel sa) har den åsikten att om man inte håller med o dessutom vidhåller sin avvikande åsikt då är man negativ mot buke o borde hålla sig borta, då är det Gunnars åsikt också för han ju valt dig som moderator.

Jag hoppas jag har helt fel i detta för då är buke ett kommunist forum i mina ögon, dvs ett ställe där man bara får hålla till om man jamsar med, och det var nog iaf inte Gunnars avsikt från början!

*KL*

Så långt borta ni är från ursprungsfrågan...

Självklart är detta inte godtagbara motiveringar till varningar:

Du pratar skit, generaliserar och är inte öppen för diskussion

Det fungerar inte att visa en sådan ovilja till diskussion och nedsättande ton på Bukefalos.

Sluta vara så otrevlig, generaliserande och trångsynt.

Vem ska vara sådan smakdomare och recensent i de tusentals trådarna på buke? Och hur många inlägg skulle vara kvar om sånt där låg till grund för modereringen?

Gunnar, jag tror att du får ha en genomgång med den här moderatorn av hur reglerna funkar. Det är mycket möjligt att de här personerna förtjänade varningar - men anledningen måste ha täckning i reglerna, inte utgå från en moderators tycke och smak.

Men var ser du att tråden är låst? Och inte heller är den borttagen så jag förstår inte alls ditt resonemang. Vad menar du är känsligt?

Däremot kan jag förstå att folk ruttnar på tjatet, det avhandlas och sedan kommer någon och drar en ny tråd i ämnet som avhandlas igen osv. Du har ju flera exempel på trådar i samma forum och i samma ämne. Så vad är problemet?
Här finns ju flera svar, dessutom finns ju möjligheten att ställa följdfrågor i samma trådar.

Bara en av trådarna är låsta i det Boj hänvisar till, och vad jag kan utröna så är det Lobelia som är moderator i det fallet.

Samma stuk av problem som ursprungsämnet i tråden, moderatorer som låser/varnar/bannar när diskussionen inte passar längre pga eget intresse-eller- pga eget ointresse att diskutera och ha diskussioner där de själva moderarar om sådant som inte passar dem.

Menar du verkligen att moderatorerna på Buke bannar och/eller låser trådar bara för att personer för fram avsikter de inte håller med om???

..//Jag hoppas jag har helt fel i detta för då är buke ett kommunist forum i mina ögon, dvs ett ställe där man bara får hålla till om man jamsar med, och det var nog iaf inte Gunnars avsikt från början!

Jösses då - kommunistforum???? Är det din uppfattning om flertalet Bukebesökare - lallande typer som bara jamsar med! I så fall - jamsar med VAD? Vilka uppfattningar är det som är gångbara och man FÅR föra fram?

Det finns flera här som är kritiska utan att direkt förlöjliga eller gå till personangrepp. Skillnaden är att de tydligt framför vad de tycker och står för istället för att mest kritisera och håna andras (förmodade) åsikter.

Menar du verkligen att moderatorerna på Buke bannar och/eller låser trådar bara för att personer för fram avsikter de inte håller med om???

Jösses då själv då.. har du inte läst denna tråden? Gunnar gick ju själv in och lyfte en banning tidigare för att moderatorn varnat på felaktiga (läs själviska) grunder.

Jösses då själv då.. har du inte läst denna tråden? Gunnar gick ju själv in och lyfte en banning tidigare för att moderatorn varnat på felaktiga (läs själviska) grunder.

Visst har jag läst tråden. Jag uppfattade att det var vid ett tillfälle. Inte att moderatorerna systemtiskt styr och ställer så att alla som inte håller med dem varnas eller bannas. Det tycker jag bara är gnäll.

Visst har jag läst tråden. Jag uppfattade att det var vid ett tillfälle. Inte att moderatorerna systemtiskt styr och ställer så att alla som inte håller med dem varnas eller bannas. Det tycker jag bara är gnäll.

Jag har skrivit det tidigare i tråden att jag tycker att det på några forum är sektvarning och helt klart är så att användare beläggs med munkavel i stort sett, vilket är oerhört trist. Dom som tycker det är gnäll är väl oftast de som är utsatta för kritiken antar jag :cool:

Jag har skrivit det tidigare i tråden att jag tycker att det på några forum är sektvarning och helt klart är så att användare beläggs med munkavel i stort sett, vilket är oerhört trist. Dom som tycker det är gnäll är väl oftast de som är utsatta för kritiken antar jag :cool:

Menar du mig indirekt - eller vaddå? Jag tillhör varken någon sekt eller har blivit utsatt för nåra personangrepp.

Jag uppfattar inte att åsikter är bannade - däremot vissa sätt att framföra dem.

Min poäng var:
Det finns flera här som är kritiska utan att direkt förlöjliga eller gå till personangrepp. Skillnaden är att de tydligt framför vad de tycker och står för istället för att mest kritisera och håna andras (förmodade) åsikter.

Möjligen är det så du TROR att det är. Men det stämmer inte. Har du bestämda åsikter som råkar vara obekväma för någon kan du få en varning, om det är vissa forum och vissa synpunkter. Jag har fått en varning och avstängning t o m för att jag påpekade att en eller två hästar i en bildtråd var fruktansvärt överviktiga.
Har själv bara häromkring genom åren sett många fall av så överviktiga hästar där det har lett till fång, en mycket smärtsam sjukdom för hästarna (det kan vi väl vara överens om i alla fall?) Ägarna har inte velat lyssna på varningar och fått dyrköpta erfarenheter (för hästarna:crazy:)
Att påpeka en sån sak är uppenbarligen otrevligt? Hellre får ägaren tro att hästarna mår bra och frodas, och alla hejar på hur fina de ser ut och sen sitter ägaren i fångtrådarna:crazy: bara alla är glad och inte ledsna?

Det är samma sak med stångbettsanvändning som många varnar för, utifrån att det är mycket skarpa bett i en hästs mun!!
Och samma i denna tråd om VM i reining där det var uppenbart djurplågeri, hur kan man anse annat?:confused:

Är det så att hästarna kommer i andra hand på detta forum, och människors känslor går före hästars välbefinnande? Frågan är både allmänt riktad samt riktad till dej specifikt om det är så du anser att det ska vara. Var går annars gränsen för när det är okej att ta upp något som i förlängningen, om ägaren tänker till, kan vara positivt för den aktuella hästen?

Nu handlar det väl inte så mycket om åsikterna, utan mer på hur de framförs. Och det kan man ju göra på många olika sätt, en del sätt är bra, medan andra är mindre bra och sedan finns det ju sätt som man absolut inte borde använda sig av. Jag tror det vore bra om man höll isär äpplen och päron, och någon avstängning för kommentaren att hästar är överviktiga har du väl inte heller fått.

Enkelt svar: Ja, människors känslor går före hästars välbefinnande PÅ DETTA FORUM.

Längre svar:
Du får TYCKA vad du vill om andra människors hästhantering. Du får också uttrycka din åsikt kring ämnet.
Men du får inte FORMULERA dig hur som helst.

Allt det du skriver måste handla om ämnet (åsikter eller fakta), och enbart ämnet (t ex "hästen ser överviktig ut, tänk på att övervikt kan ge fång om man inte passar sig"). Du får inte tillskriva andra användare egenskaper (t ex "du är egoistisk"), eller förklara vad du tycker om människor som gör si eller så (t ex "du är ett svin och borde dö").

Till och med om du tycker att en annan användaren är en tvättäkta jubelidiot och att allt det den skriver ger dig magsår och trots att du innerligt önskar att dennes förälder borde aborterat den redan som foster, så måste du skriva (gärna lugnt och sakligt) om ämnet, i form av fakta och/eller dina åsikter om ämnet, då du diskuterar med användaren ifråga.

Till och med om du tycker att en annan användaren är en tvättäkta jubelidiot och att allt det den skriver ger dig magsår och trots att du innerligt önskar att dennes förälder borde aborterat den redan som foster, så måste du skriva (gärna lugnt och sakligt) om ämnet, i form av fakta och/eller dina åsikter om ämnet, då du diskuterar med användaren ifråga.

:rofl::rofl::rofl: Tack för dagens garv :D

I övrigt håller jag med om hela ditt inlägg!

Jag har aldrig upplevt att någon inte fått framföra sina åsikter här oavsett vilken åsikt det är eller vilken sida man står på! Däremot får man inte göra det hur som helst. Fattar inte hur man kan få till en konspirationsteori av det men...

Enkelt svar: Ja, människors känslor går före hästars välbefinnande PÅ DETTA FORUM.

Längre svar:
Du får TYCKA vad du vill om andra människors hästhantering. Du får också uttrycka din åsikt kring ämnet.
Men du får inte FORMULERA dig hur som helst.

Allt det du skriver måste handla om ämnet (åsikter eller fakta), och enbart ämnet (t ex "hästen ser överviktig ut, tänk på att övervikt kan ge fång om man inte passar sig").

Jaha men då undrar jag varför jag har fått varningar och t o m avstängning för det du anser vara ok är precis så som jag har skrivit!!

Jag har aldrig kallat någon dum eller idiot eller något annat nedsättande, det är inte så jag diskuterar. Så om du har rätt så är dessa varningar helt obefogade.

Jag ser ju vad som antyds från presstalesmannen, Gunnar och andra, och kanske måste man rättfärdiga i efterhand och användaren är helt rättslös i det fallet, man kan alltid svara, " ja men det värsta har tagits bort". Hur jag än hävdar att jag aldrig har ägnat mej åt några som helst personangrepp spelar ingen roll.

Dessutom, du skriver "på detta forum". Ja men jag tror faktiskt att de flesta hästar som visas upp är verkliga hästar som finns därute och lever fram sitt liv. Att deras ägare får upp ögonen för ev risker eller medveten eller omedveten grym behandling, hur kan det vara fel? :crazy: Jag tror mer och mer att detta inte är ett forum jag vill vara på:(

Nu handlar det väl inte så mycket om åsikterna, utan mer på hur de framförs. Och det kan man ju göra på många olika sätt, en del sätt är bra, medan andra är mindre bra och sedan finns det ju sätt som man absolut inte borde använda sig av. Jag tror det vore bra om man höll isär äpplen och päron, och någon avstängning för kommentaren att hästar är överviktiga har du väl inte heller fått.

Jaså inte? Jo faktiskt:cool:. Och det på ett forum där allt utom gullegull är förbjudet. Nej ni har inte samma moderering på alla forum, nej. Det är helt uppenbart.

Jag har inte varit otrevlig eller framfört det på ett sårande sätt, om det nu inte är sårande i sej att få höra att hästen är överviktig och man ska tänka på fångrisken. Det är precis vad jag skrev, inget annat!

Som trådskapare skulle jag bli oerhört frustrerad om jag startade en tråd om låt oss säga en sadel, och plötsligt handlar tråden om stångbett och ridning på dessa.:crazy:

Oavsett vad du tror så är ju diskussionerna strypta på det nämnda forumet, varför är annars majoriteten av trådarna på första sidan från april/maj?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 492
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 175
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Bukefalos Fick just en varning av en moderato dock förklarades inte varför jag fick denna varning vilket jag tycker är rätt dåligt. hur ska jag...
Svar
13
· Visningar
2 000
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama