Modehysteri i stallgången

Sv: Modehysteri i stallgången

Ja så kan det ju vara :). Lokala kulturer. Jag upplever ju helt motsatsen eftersom jag inte tävlar och står i litet stall, och rider på liten ridskola utan ridhus.

Men någon generell prylhets över hela landet hos vuxna människor... nja? Hos tonåringar, ja, men det är ju en helt annan grej :).
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Hihi ja :). Men då kanske du kommer märka att det kommer att lugna ner sig ;). När alla måste börja försörja sig själva brukar det prioriteras om, och dyra prylar är inte lika viktiga som att ha mat på bordet och kunna betala hyran.

Fast för vissa så är det ju liksom en del av grejen, litegrann som att vissa älskar att fara ner till St. Tropez. Oavsett inkomst (och ålder) så gillar ju en del att känna sig som en "lyxlirare". Och det är ju deras val, känner jag :).
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag håller med, litet stall, ser knappt någon annan men matchar ändå. För jag tycker det är fint och roligt. Absolut inget måste, ibland orkar jag inte, men ibland klär vi oss lite extra vardagsfina inför ett pass i ridhuset. För min egen skull liksom.

Däremot har jag öht ingen koll på vilka märken som "gäller", jag är och förblir en budgetshoppare :p Så länge det är funktionellt och passar bra (och har rätt färg ;) ) så spelar märket ingen roll alls.

Och jag älskar att kolla i matchningstråden här på Buke! Även omd en är lite död för tillfället, hoppas att det kommer igång igen till våren :D

Åh, nu brukar allt vara välmatchade - och din pålle väldigt fin :D

/Lizzie - läsare av Mullebloggen :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Mullehästen är ju en kändis så han måste liksom hålla en viss stajl trots att han har luddiga öron. :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

kl

Det konstiga är väl inte att folk bryr sig om hur grejer ser ut, utan att folk bryr sig jättemycket och att resultatet ändå är pissfult :angel:
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Som mamma till tonårsbarn, tjatar jag om att vi hellre lägger pengar på tränare. Hellre rida snyggt än se snygg ut är mitt motto.

Sen har vi ju såklart ett gäng av allt, fick nog med 15 schabrak, 15 omgångar lindor mm till första ponnyn. Så när vi åker på träningar brukar de kunna matcha om de känner för det. JAG lägger iaf inga pengar på icke nödvändiga hästsaker. Däremot på det som behövs, sadel, hjälm, bra regntäcke och sånt nödvändigt. Och barnen shoppar ibland för egna pengar sånt icke-nödvändigt, men kul att ha för det är snyggt saker. Varsegoda säger jag.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Då är man automatiskt snygg alltid ju!
Det är i varje fall vad jag intalar mig :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Tio schabrak ?! Oj. Jag har nog sex trycken kanske, till två hästar..

Tycker om att matcha för övrigt, men det blir inte mycket matchande då jag inte använder så mycket utrustning. Svart sadel + träns och sen ett schabrak. I stallet kliver jag runt i vad än jag hade på mig, på morgnarna moonboots och pyjamas. Men ja, lite skadad blir man nog av omgivningen. Det är så fullt av folk med märkesgrejer överallt och jag kan tycka ibland att man med utrustning lätt förkastar dom billigare alternativen och att andra tycker att dom är sämre bara för prisets skull. Har en billig sadel som ligger bra, visst hade jag kunnat ha en dyr som ligger bra också, men jag förstår inte meningen.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag älskar att matcha och ska jag iväg till anläggningen eller ut på äventyr vill jag att det ska se ordentligt ut (nej inte alla pryttlar i samma färg). :P Personligen gillar jag läder i samma färg, därför har inte min fina fuxfröken fått brun utrustning trots att hon är så fin i det, är för svårt att hitta samma nyans på allt :( Så synd!

Men jag är smart i matchandet, köper mycket svart grått, vitt, blått och brunt så kan man bara matcha till det med en accent färg så blir det roligare och man får fler alternativ på varje grej. Men visst finns det rosa, gult, knallfärger osv. :P

Personligen tycker jag att jag rider lite bättre när jag känner att vi ser fina ut och allt som kan göra att man inte känner sig som en total sopa när man skumpar runt bland alla andra superekipage är ett plus hs mig ;)

Sen är jag definitivt inte rik, inte på något sätt. Har inget liv utanför hästeriet så pengarna läggs där och det sparas och sparas. Tränar för tränare 1-2 ggr i veckan, hästen får all vård den behöver och all utrustning passar och ändå har jag många, många fler schabrak och lindor och toppar än jag behöver för jag tycker det är kul, inte status. :)

Har inte läst hela tråden men jag får lite den underliggande tonen ifrån många av dessa trådar att om man gillar att matcha så bryr man sig mest om pengar och utseende och mindre om hästen. Vissa tar upp att man lägger hellre pengar på träning, veterinärvård, bra passande utrustning osv.

Innan ni halshugger mig, nej jag menar inte alla, nej jag syftar inte på någon specifik, nej ja vet inte ens om det stämmer och jag utgår bara ifrån en känsla JAG får. Hoppas verkligen inte inte prylhysteri går ut över välmåendet, men visst finns det tyvärr sånna fall men inte alla.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

*KL*

Folk får göra vad de vill med sina pengar anser jag. Så vill man matcha med superdyra saker så är det helt okej. Det som däremot inte är okej är när man dömer andra efter hur de ser ut, oavsett om det gäller någon som går i mjukisar och gummistövlar eller någon som använder de dyraste märkena.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Absolut!
Spelar ingen roll vad man använder, bara för att jag gillar att matcha så behöver ju inte nästa person tycka det spelar roll och det är inget som rör mig i ryggen. Man gör det som man känner sig bekväm i.

Sen behöver ju inte matchning innebära snordyra grejer, Ullared är mitt mekka till mycket :P De hade för några år sedan ett smårutigt hårdare schabrak som påminde väldigt mycket och Eskadrons men som bara kostade 99kr, köpte på mig en del sånna under turerna dit :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

I stallet jag står i (litet kollektivstall) är det inte viktigt alls.
Viktigaste är att det är funktionsdugligt :)
Har man täckesätande hästar så får man laga lite vare sig man vill eller inte, tycker att pengarna kan läggas på roligare saker om det bara är ett par småhål.

Jag köper det jag tycker är snyggt, en del märken och en del hööks/gekås eller liknande. Har mörkbrunt läder till båda mina hästar, alla träns, alla sadlar samt några par bruna benskydd per häst. Tycker ändå att det ser prydligt ut att slänga på ett schabrak som passar hästens färg, till det.
Är utrustningen bara välvårdad och ser fräsch ut och färgerna inte "sticker i ögonen" så är jag nöjd :p
 
Sv: Modehysteri i stallgången

kl

Jag tycker ju att min häst är väldigt fin, och att matchande och snygg utrustning förhöjer hennes utseende ytterligare. :) Därmed inte sagt att vi alltid ser ut så i skogen därhemma....

Men oavsett om man har Pikeur eller mjukisbyxor så har jag fått lära mig att vara hel och ren, det gäller både hästens och ryttarens utrustning. Jag försöker i alla fall leva upp till det någotsånär, det bidrar ju till bättre hållbarhet på grejerna om inte annat!
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag tror det beror på att folk får mer och mer pengar att röra sig med jämfört med hur det var förr. Nu har inte jag något öga för detaljer så jag har ingen aning hur folk i mitt stall klär sig. Ingen är väl direkt stajlad eller har så mycket märkeskläder tror jag.

Själv kan jag ibland matcha schabrak och pikétröja på träning men då under våren/sommaren. Nu är det så kallt att jag skiter hur jag ser ut bara jag är varm. Jag har inte överdrivet mycket pengar att röra med mig heller utan det mesta försvinner på träningar och tävlingar vilket jag hellre fokuserar på. Ska förhoppningsvis spara ihop till en bra dressyrsadel också. Men om jag hade väldigt mycket pengar - visst skulle jag köpa fler snygga prylar men märken skiter jag faktiskt i.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp