Modehysteri i stallgången

Sv: Modehysteri i stallgången

Hästfolk verkar rätt hysteriska efter detta med att matcha och ha märkesgrejer. De värsta jag har hört om är i yngre tonåren och det kan nästan närma sig mobbing för de som inte bryr sig om märken:(

Själv är jag småtokig i att köpa hästgrejer men jag följer inget "mode" som det nu finns i hästvärlden utan jag köper sådant som jag själv gillar, skulle någon ha problem med de grejernas märke eller utseende så är det deras problem:D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Kan hålla med att det har blivit för mycket med allt som märke och färg osv. Jag bryr mig inte vilken märke jag har på min ridbyxor, köper gärna ridbyxor på Gekås eller när det är på rea. Skulle aldrig i mitt liv köpa ridbyxor som kostar 1600 kr. Det tycker jag är rätt sjukt faktiskt. Jag köper hellre några ridbyxor för 1600 kr istället för en, eller spara en del till veterinärvård. Men det är upp till varje person att köpa vad de vill.

Att man måste matcha.. Tycker jag att det är rätt löjligt, jag tar schabrak/ridbyxor/tröja vilken som helst.

Är glad att jag står i stall med olika folk så det är aldrig "märke" hela tiden utan man gör vad man vill och slipper höra åsikter.

Lev liv istället och ha kul med hästar oavsett färg/märke man har på sig.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Det ena utesluter inte det andra.

Jag tycker det är jättekul med prylar och gillar att matcha. Står i litet stall, rider mest ut ensam och ser oftast inte en människa under den tiden jag är i stallet. Men jag gillar ändå att vara prydlig och välmatchad :-)
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag är impad av sånna som dig :) Men jag själv lyckas knappt få på mig matchande strumpor så jag har gett upp matchningen :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

För mig är det så vansinnigt oviktigt vad jag har på mig i stallet eller vad hästarna har för utrustning, så länge den passar ... Det finns så väldigt mycket som är viktigare ... Och hästarna lär inte vara lyckligare för att de har matchad utrustning av ett trendmärke.
Å andra sidan ställer jag ut mina hästar ibland, och de deltar också i tävlingssammanhang. Och då är det självklart att utrustningen ska vara välvårdad och snygg och passa hästen färgmässigt. Och detsamma för ryttaren!
 
Sv: Modehysteri i stallgången

KL

Jag har så mkt saker (numer) att jag KAN matcha ;)

Har ett hoppträns (FEL) jag har FLERA hoppträns, ett svart med pullarnosgrimma med mässingnitar för att ha till den svarta hoppsadeln på den stora grå, ett mörkbrunt bling pullarnosgrimma träns, ett hemmapimpat brunt pullarnosgrimmeträns för att passa med den bruna hoppsadeln som (förhoppningsvis passar) den lilla grå.
en brun förbygel till bruna sadeln och ett svart såklart till den svarta ;)
Svart träns med vit fodring x 2 (cob och full) som dressyrträns till den svarta dressyrsadeln.
Svart kandar med vit fodring (inte fastnat för det lackade eller blingade) och guess what har faktiskt vävribbtyglar som bridongtygel ;)

Och såklart vita skydd att ha på tävling, mörkblå på träning och rosa för att rida hemma med ;)

Som sagt när man samlat "snygga brahasaker" under så många år som jag har är det lätt att "matcha" ;)

Sen att jag själv ser ut som en hösäck på ryggen av hästen är en annan sak dock...
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag är installad i ett större stall på landsbygden, och det är minst sagt blandad kompott på ryttarna där. Dressyrryttarna är mer matchade än hoppryttarna känns det som..? De som bara skogsmulle-rider är inte ett dugg intresserade av vad de sätter på sig eller hästarna så länge sakerna är funktionsdugliga. :)

Jag personligen (som råkar va hoppryttare) tycker att det är roligt att kunna matcha schabrak och benskydd. :) Vad jag har på mig är inte lika spännande, och jag bryr mig inte ett dugg om jag har blåa ridstrumpor, gröna ridbyxor och röd tröja. Men man spenderar ju ändå väldigt mycket tid i stallet, så varför ska man inte få känna sig fin om man vill?

Har till hästen en uppsättning i svart, röd, blå, olivgrön och rosa. Sen några schabrak i andra färger som saknar matchande benskydd. Det mixas ofta ihop om det blir skitigt olika fort och så, tycker inte det är viktigt men som sagt kul med matchning. Men jag undviker att ha mina olivgröna ridbyxor på när jag har knallrosa utrustning på hästen, det måste jag medge. :P
 
Sv: Modehysteri i stallgången

KL

Jag råkar älska pikéer och dylikt, då gärna grå och marinblå. Så jag har två från HV Polo och en från JH Collection. Men egentligen kunde jag inte bry mig mindre - jag har en hög med stallkläder och jag har ett gäng schabrak. Jag har en sadel och fyra träns, tränsen i sig är jättefina i mina ögon men matchar inte sadeln för fem öre. Ibland händer det att jag råkar matcha - oftast inte. Dessutom står jag i ett stall där det bara är jag och stallägaren, så jag kan lika gärna rumla runt i pyjamas :p

Däremot älskar jag att vara välklädd eller att klä mig i min stil. Vilket egentligen inte följer ridmodet för fem öre - men jag trivs!

Välmatchad... men vänta - på en ko?? :D
1149120_10200313354812202_1341549112_o.jpg


Svart, svart + blått. Egentligen inte ens stallkläder - men som sagt, I like!
194106_1592276122508_2116351_o.jpg


551482_10201093436321765_648811384_n_517833e39606ee7c99e0268e.jpg


59ca3258fbe6490456ce03e8c24fd365e20cc24da15cde140f92e64d661c076f_5123a3c39606ee45b6a96834.jpg


... Och så kan man såklart vara klädd i fläckiga mjukisar, färgglada raggisar och pappas fiskejacka :p

131571_1515420121156_4873279_o.jpg


Så - slutsatsen är väl helt enkelt att jag egentligen inte bryr mig om hur jag ser ut, men kläder är en stor hobby vilket gör att det är kul att matcha ibland. Hysterin att man måste gå klädd på ett visst sätt har jag dock aldrig förstått - varken till vardags eller i stallet. Jag har alltid klätt mig i det JAG vill. Tycker det är trist när det blir så mycket måsten med allt.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag har löst problemet med att jag köper allt i olika blå nyanser och svart (ev. grå). Låter kanske lite tråkigt, men han man en häst som ser ut som en barbiehäst så behöver man inte så mycket färg. Och jag älskar blått! :D

Mvh Domino_s
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Gillar verkligen din avslappnade attityd och stil!
Och bilden med kon var ju bara bäst!!:D:D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag har just funderat på hur det ska se ut när jag ska på kurs snart i ett större stall. Fet, lurvig nordsvensk som är så långhårig att han inte gått att få ren sen höstens intåg och så matte i gubbens avlagda kläder, lerig och dan, muchboots à 2 stl för stort, ingen sadel och sidepull. :D
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Här det välmatchat till tänderna- det är bara det att stilen är:

Den tidsresande- 100% bonde- MÖP- vintage stilen.

Vilket innebär att det kan finnas camofägat schabrak under sadeln som är en bomsadel modell renässans och stigbyglarna är militärens gamla, medan tränset är ett vanligt billigt från Börjes.


Ryttaren kan ha ridbyxor och täckjacka "fådda" av kompis som ändrat i vikt. Med vanliga gröna farmer gummistövlar. Och jockeyhjälm.

Eller så har ryttaren gamla ryska militärläderstövlar, joggingbrallor och en grå yllerock i modell från napoleonkrigen ibörjan av 1800-talet. ( Och jockeyhjälm).

Mode och matchartyperna skulle bli: :banghead::yuck::banghead:

Men jag skulle bara: :D

Fast det var kul på en ridkurs för länge sedan när jag red i rysk uniform från andra världskriget. Det var verkligt välmatchat för då hade jag brun sadel, brunt träns, khakigrönt schabrak och khakigrön uniform. ( Och så tyvärr den eviga jockeyhjälmen- men hjälm det ska man ju ha...tycker jag...) Visst det var väl lite nördigt, men det är lite kul tycker jag om inte alla ser likadana ut..
 
Senast ändrad:
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag kan också känna mig som en "bag lady" ibland. Det gör ont i mig att slänga något som är helt när det faktiskt finns människor som inte har några kläder alls. Sen tycker jag att det är väldigt snyggt när det är välmatchat och jag försöker träna på det eftersom det inte är min starka sida.

På en gård i närheten bodde en familj där dottern började med hästar, i ett huj hade de flera stycken och mamman klagade ibland på alla tillbehör som var så dyra. Jag försökte lite försiktigt att påpeka att man inte behöver ha en ridhjälm för 6-7 000 eller en väska att ha mellan ritterna på tävlingsplatsen för flera tusen men mamman svarade bara att dottern ville ha det så :meh:. Jag var alltid väldigt förundrad över hur de fick det att gå ihop ekonomiskt eftersom jag visste vad hon och mannen arbetade med och det var högst ordinära jobb.

Nu 5 år senare är gården och hästarna sålda, föräldrarna är skilda och bor i var sin lägenhet men de är inte skuldfria. Tragiska med människor som kan bli så förblindade bara för att det är så viktigt att vara med i det hippa gänget :eek:
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Kl
I vårt stall, nej ingen matchingshysteri. Men när man läser bloggar av vanliga hästtjejer häromkring och kollar på småtävlingar (lägsta nivån lokal hoppning) förvånas jag över hur mycket pengar det läggs på flashiga och dyra märken på matchande utrustning på både häst å ryttare.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Ja matschar gärna men är totalt ointresserad av vad för märker jag köper.
Åker gärna till Ullared och köper mina saker.
Köper aldrig dyra saker för jag köper heller billigt men mycket:D

Hööks, börjes,Horze Ullared är 4 butiker som enligt mig är super, billigt och bra.

Ser ingen anledning till att köpa ridbrallor för 3000 kr för att gå in i stallet och smörja en sadel och få fett på ridbrallan som inte gr bort, eller hästen kommer åt med mulen och skitar mer.

Jag vill inte behöva tänka på att jag ska akta mig för saker för att inte skita ner mig i stallet.

Köpa ett hästtäcke för 3000 för att sedan släppa ut hästen i hagen och hagpolaren biter sönder det är ju helt galet.

Nä ett täcke för 800-1000 kr funkar precis lika bra.


I mitt stall är det verkligen inte som så att man måste se snygg ut och ha märkessaker. Många har ju märkessaker ser jag men de är absolut inga snobbar som måste köpa allt nytt och dyrt. Oftast köpt på rea eller spart länge för de vill ha en sak.:)



Men jag köper inte märkeskläder privat heller så jag är rätt tråkig när det gäller sånt=)
 
Senast ändrad:
Sv: Modehysteri i stallgången

kl

Kan det inte ha lite med ålder att göra också? unga som gärna vill vara snygga inför kompisar i stallgången tänker jag?



Jag köper alla mina hästprylar på Gekås, Hööks, eller Börjes.... funkar hur bra som helst och om man vill går det nog att matcha :)

Ska jag iväg på träning är jag noga med att ridkläderna är rena och fräscha och inte för säckiga och att hästen är ren. På tävling är såklart allt rent och putsat, det räcker för mig.
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Jag har eget stall mitt ute i skogen och tränar inte på andra anläggningar längre men jag matchar fortfarande för det mesta :D Det är inget måste och jag kan se lite hur som helst ut ibland jag också men jag försöker så gott det går. Jag har svart sadel och då är det svart träns som gäller, även vanliga billiga svarta senskydd från hööks som i princip alltid används såvida dom inte är smutsiga. Nu på vintern blir det mycket brunt och beige då min vinterjacka är svart/brun ;) Jag köper inte mycket dyra märkessaker utan det viktigaste är att de tär fint! Och nästan alla märkesgrejer jag har är köpta på rea för då behöver man inte betala +500 för ett schabrak. :)
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Folk i allmänhet har mycket mer pengar att röra sig med idag, på gott och ont.

Jag är rätt ointresserad av märkesprylar och rider ofta med både gamla och omatchade saker. Mina träns tex, har ett till varje häst, det ena över 30 år gammalt det andra ca 25. Bra kvalitet tydligen :D har inte ens funderat över om de "matchar" sadeln...
Funderar inte så mycket på hur andra har heller.

De enda gånger jag har stört mig är när en hästägare som egentligen inte har särskilt gott om pengar väljer bort tex bra foder med förklaringen att hen inte har råd, men sedan köper märkeskläder och -prylar till hästen.
Och det har väl funnits tillfällen när jag tänkt (i mitt stilla sinne) att vissa ekipage kanske borde lagt pengarna på träning istället för ny utrustning...:angel:
 
Sv: Modehysteri i stallgången

Var på besök i ett stall utanför Sthlm förra året och fick en kommentar av en liten tjej (max 10) att det verkligen inte passade ihop med rosa tröja och rutiga ridbyxor. Ehm, nehepp. :p



:rofl::rofl:



TS:
Det beror väl på var man är uppstallad. Jag väljer äldre småsunkiga kläder att ha i stallet - för att kunna tvätta hejvilt och inte behöva oroa mig över fläckar/hål, eller annat.

Köpa flera rid-outfits för massa tusenlappar, och dessutom matchande outfits till hästen...? Nä. Då köper jag fler morötter till honom istället. :D Men vill man satsa på sånt så är det väl skoj, lite som att klä upp en docka. Bara dyrare.

Jag tycker min inpassade fancy-pancy sadel för *hosthost*-tusen kronor var tillräckligt kostsam. Resten får vara som det är. Har iofs ett tävlingset ridkläder som hänger i ett skåp. De tas fram och dammas av med jämna mellanrum. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp